Gå til innhold

ultralydtermin

Gjest får det ikke til så stemme

Anbefalte innlegg

Lurer på dette med terminberegning. Jeg har menstermin 10 April og ultralydtermin 19 April. Menstermin stemmer mht eggløsning som ble påvist via blodprøve og Persona. Hvis ultralydterminen stemmer, så betyr det at jeg har blitt befruktet 10 dager etter eggløsning + at graviditetstesten i så fall har vist positiv to dager etter befruktning. Kan dette stemme da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42363-ultralydtermin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke heng deg opp i det. Termindatoen er bare en omtrentlig angivelse uansett. Det er det alltid. Det varierer hvor lenge en kvinne går gravid, det er ikke noe 100 % eksakt antall dager eller uker. Og husk at KUN 4 % av alle barn fødes på termindatoen! Det sier litt om hvor lite eksakt den er.

Ingen beregning kan være eksakt, siden det kan variere hvor lenge en kvinne går gravid, med både pluss og minus to til tre uker.

Men ultralydterminen har statistisk sett vist seg å være den mest korrekte, og det er nå engang bare slik at det er bestemt at det er UL-termin man skal gå ut i fra ved beregning av permisjonsstart o.l.

Jeg var svært opptatt av eksakte datoer selv da jeg var gravid, men nå skjønner jeg ikke hvorfor. Det er jo bare til for å gi en omtrentlig pekepinn.

I mitt tilfelle hadde jeg 22. mai. Men ungen kom nå 22. april istedet for, den.....Andre går over tiden med alt fra en dag eller to, til både to og tre uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42363-ultralydtermin/#findComment-158881
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet ikke helt hvilken blodprøve du snakker om. LH øker kortvarig ved eggløsning, men det kan man sjelden fange opp ved en blodprøve. Man kan ikke bli befruktet ti dager etter eggløsning og testen blir ikke positiv så fort. Hvis barnet er litt lite, så vil terminen settes litt for sent.

Molli har kommet med godt innlegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42363-ultralydtermin/#findComment-158968
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvilken blodprøve du snakker om. LH øker kortvarig ved eggløsning, men det kan man sjelden fange opp ved en blodprøve. Man kan ikke bli befruktet ti dager etter eggløsning og testen blir ikke positiv så fort. Hvis barnet er litt lite, så vil terminen settes litt for sent.

Molli har kommet med godt innlegg.

Tusen takk for svar!

Blodprøver ble tatt fordi jeg gikk på pergotime og blodprøven skulle da vise hvorvidt eggløsning hadde funnet sted eller ikke. (Rart at de tar disse prøvene prøvene når det her blir sagt at det vanskelig lar seg avklare gjennom blodprøve...??)

Ja, regner med at nurket finner veien ut når han/hun er klar for det.

For min del dreier det seg om å forstå "prosessen" og også da kunne ta hensyn til dette ved beregning av når jeg skal ut i permisjon. Dette for å få tid til å ordne alt jeg har planlagt disse tre "friukene" og å få tid til å "være snill med meg selv og finne roen" for å på best mulig måte være forberedt til å ta i mot den nye verdensborger. Og da er det forskjell på ca en uke kontra tre uker permisjon før fødsel.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42363-ultralydtermin/#findComment-159015
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...