Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg med å svare på noen viktige spørsmål?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet (endret)

Hei.

Jeg leste nettopp et NRK-intervju med en søt og hyggelig dame med schizofreni. Faktisk møtte jeg henne en gang da jeg var innlagt, og hun gjorde oppholdet mitt litt bedre, fordi hun var så snill mot meg. 

Noe hun sa i intervjuet fikk meg til å tenke litt. Håper ikke jeg har misforstått, men jeg oppfattet det som om stemmene hun hører, hører hun i sitt indre, og ikke fra utenfor kroppen, slik vi hører hverandre. Hun beskrev samtaler og bilder som hun ser i sitt indre, og hun er klar over at de egentlig ikke er der, og at andre ikke kan se eller høre disse tingene. 

"...kan både se og høre de to personene. Riktignok ikke med øynene og ørene, men som en slags indre film".

"For jeg ser dem ikke med øynene. Det er tanker". Osv.

Jeg har bipolar 1. Selv har jeg i hypoman/manisk fase både hatt syns- og hørselshallusinasjoner, og da har jeg sett og hørt "ting" utenfor meg selv, slik som jeg ser og hører alt annet. 

I intervjuet beskriver denne damen første gangen hun hørte stemmer. "Plutselig en dag hørte hun krangling der oppe".

Jeg hører ofte stemmer i hodet mitt. Min egen stemme er klar og tydelig. Jeg vet godt hvem som er "meg" oppi der. Hvis jeg har vært sammen med andre, så hører jeg kanskje deres stemmer i hodet, hvis jeg analyserer eller funderer over ting vi har sagt eller gjort. Tenker det er normalt. Jeg kan kanskje ha kjendiser eller tv-folk sine stemmer i hodet, hvis jeg har sett på tv, og tenker over det i etterkant. Ok. Tenker det er greit. 

- Men ellers hører jeg ofte ulike stemmer i mitt indre. Har ikke tenkt på at det kanskje er uvanlig? Det var det damen i intervjuet fikk meg til å tenke på da hun nevnte "plutselig krangling der oppe". I mitt hode foregår det ofte samtaler eller diskusjoner mellom ulike stemmer. Jeg er som regel ikke med i samtalen. Noen ganger er jeg det. Ofte er jeg mer en tilskuer, eller tjuvlytter. Observerer samtalene. Litt som å sitte på toget og overhøre en samtale. Noen ganger er det for mange stemmer til å sortere ut så mye av det som blir sagt. Kan sammenlignes med å være på et travelt torg. Samtalene dreier seg om ALT mulig rart. 

Stemmene kontrollerer hverken meg eller livet mitt. De snakker ikke TIL meg. De snakker med hverandre. Jeg er ikke redd dem. -Men jeg kan ofte bli sliten av det, fordi det svært sjelden er stillhet i hodet mitt. Det er både dame og mannsstemmer. Oftest voksne, med bokmålsdialekt. Stemmer jeg har "funnet opp selv ubevisst". Jeg kan ikke kjenne de igjen fra personer jeg har møtt. 

Selv har jeg tenkt på stemmene som overeksponering, stress som har "satt seg i hodet" eller tankekjør. - Jeg er usikker på hva det er, så derfor spør jeg: er dette vanlig? Har mange det sånn? Hvilke/hvor mange stemmer er dere vant til å høre i deres indre? 

Jeg spurte samboeren min om hans erfaringer, og han sier han kun hører sin egen indre stemme, og at han kan "høre for seg" andres stemmer. Det er det. 

Setter pris på svar. Vurderer å ta det opp med behandler, men er redd for å ta det opp hvis det bare er "tull", hvis dere skjønner. 

Endret av franklyscarlet
Skrevet

Jeg hører da mange stemmer oppi hodet, men ikke stemmer som kommer utenfra men iinni hodet i tankene. Hører samtaler, er både med meg og uten meg og noen ganger ler jeg av det de sier. Og jeg har ikke schizofreni.

Hva er det dine stemmer/tanker sier da? Det de sier er vel ofte knytta til en slags "traume" eller noe du er redd for eller tenker mye på bevisst eller ubebevisst tror jeg nok vel

Anonymkode: 6148d...dd0

Skrevet

Har det din samboer og jeg synes du skal ta opp dette med behandler. 

Anonymkode: 8cab0...f2e

Gjest franklyscarlet
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører da mange stemmer oppi hodet, men ikke stemmer som kommer utenfra men iinni hodet i tankene. Hører samtaler, er både med meg og uten meg og noen ganger ler jeg av det de sier. Og jeg har ikke schizofreni.

Hva er det dine stemmer/tanker sier da? Det de sier er vel ofte knytta til en slags "traume" eller noe du er redd for eller tenker mye på bevisst eller ubebevisst tror jeg nok vel

Anonymkode: 6148d...dd0

Ok. Jeg tror ikke at jeg er schizofren, men lurer likevel på om stemmehøringen er normal, eller ei. 

Mine stemmer snakker om/diskuterer mange ulike temaer. Ofte ting jeg ikke er så interessert i. Alt fra politikk til svada.

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Ingen fler? Ble kanskje litt lang tekst :/

Skrevet

Nå er jeg ingen ekspert på området utover at jeg har en person med alvorlig schizofreni i familien, men jeg synes ikke det høres normalt ut det du opplever.

Jeg forstår godt at du fikk deg en vekker, og har fått bildet ditt av hva som er vanlig satt på en prøve.

Synes du skal ta opp dette med behandler, så er det i alle fall på bordet. Slik du beskriver det høres det ikke ut som det er et problem for deg. Vet ikke om det finnes noe sånt som "schizofreni light", men det kan behandler hjelpe deg å avklare.

Skrevet
34 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Problemet med å svare på slike spørsmål, er jo at de færreste er vant til å beskrive i detalj hva som skjer i hodene våre. Da jeg leste det du skrev, så ble jeg usikker på om det skiller seg fra den formen for tankevirksomhet som surrer og går i mitt hode når stressnivået er høyt.  Jeg tenker riktignok ikke at alle tankene er noe jeg hører, men de lever ofte sitt eget liv uten at jeg forholder meg til dem. Mye av min tenkning er assosiativ og jeg forfølger flere tankerekker samtidig. Jeg pleier å si at forskjellen på tenkning og skriving, er at tenkning skjer i nettverk mens skriving er lineær. For meg minner din beskrivelse mye om det jeg opplever som assosiativ tenkning når jeg er sliten og litt distansert. For meg er dette ikke noe jeg oppfatter som problematisk eller unormalt, men det kan være noe helt annet du egentlig prøver å beskrive. 

Det jeg imidlertid ikke skjønner, er hva som holder deg tilbake fra å diskutere nettopp dette med din behandler. Hvorfor gjør det noe om du spør vedkommende om din beskrivelse gir inntrykk av noe som er forskjellig fra "det normale"?

Skrevet
2 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg har hørt stemmer utenfor hodet og inni hodet, men telepati er noe annet. Det er som hvisking i hodet, det kan komme fra engler eller hjelpere. Og støy har jeg også noen ganger, som om noen snakker og diskuterer i hodet mitt....det er tanker tror jeg men de kommer ikke fra meg. Hva det inneholder spørs hvor jeg befinner meg, angst eller avslappet. Jeg tiltrekker meg det jeg tenker på.

Skrevet

Akkurat nå går jeg på medisiner og hører derfor lite stemmer men når jeg ikke går på medisiner hører jeg dem hele tiden.

Jeg hører både stemmer inne i hodet og utenfor, det kan være overalt rundt meg men oftester det som om noen snakker til meg bak ryggen og over skulderen. 

Jeg har to faste stemmer en mann og en dame, og så kan det være mange andre,  som å ha på flere radioer samtidig. 

Jeg deler stemmene inn i tre kategorier:

1 morsomme er de som bare snakker og lager rare setninger sammensatt av ord som gir ingen mening ,disse er ikke så ofte lenger. 

2. Plagsomme, de er de som synger ofte de sammen sangene i flere timer sammenhengende. Eller som teller.

3. Farlige ,de som plager meg og vil at jeg skal ta livet mitt ,de skriker til meg og de  snakker sammen. De kan og kommandere meg til å feks å gå,  disse stemmene bruker høy lyd som kjennes smertefullt ut vis jeg ikke gjør som de sier ,det blir umulig å motstå dem.

For meg er kategori 1 og 2 til å leve med og jeg hadde ikke søkt hjelp for dem ,kategori 3 ,der må jeg ha hjelp ofte på avdeling. 

Om du skal ta dine stemmer opp med legen må du kjenne på selv ,vis du føler at de er plagsomme, du blir fort sliten i hverdagen eller de hindrer deg i å sov og sånn så er det nok en god ide å snakke med legen.

Anonymkode: f814b...259

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...