Gå til innhold

Fått angst for å ta bedøvelse hos tannlegen.


dione1

Anbefalte innlegg

Har utsatt det lenge- men må nå trekke en tann. Er egentlig ikke redd for tannlegen, ikke smerter heller, men veldig redd for bedøvelsen. Har trukket mange tenner i barnealder, og aldri reagert på noe vis ( vet ikke hvilken bedøvelse som ble brukt).

Men, jeg har i voksen alder ( er 32) vært mye plaget med hejrtebank,episoder med hurtig puls (opp mot 150), og mange ekstraslag. Har vært til undersøkelse hos hjertelege som ikke fant noe galt, og som sa at unge mennesker ofte opplevde sånn.

 Har derfor begynt å tenke på om jeg da bør holde meg unna bedøvelse med adrenalin? Men hvilke gode alternativer finnes?

 Samtlige bedøvelsemedisiner som brukes hos tannlegen har jo hjertestans som bivirkning - vet at det er tullete å tenke slik, men er så bekymra :((

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har fått den typen bedøvelse tidligere, vet du jo at du ikke er blant de veeeldig få som reagerer hyperallergisk, så da er den risikoen utelukket.

Jeg tror lokalbedøvelse må settes veldig feil (f.eks. rett inn i en blodåre) hvis man skal få hjertestans.  Uten kjent, alvorlig hjertesykdom må risikoen være svært nær null for at du skal oppleve komplikasjoner ved bedøvelse i en del av munnen.  Det er jo ikke akkurat store mengder det er snakk om.  Hvis du kjenner hjertebank, skyldes det trolig at du er nervøs, ikke bedøvelsen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 11.04, dione1 skrev:

Har utsatt det lenge- men må nå trekke en tann. Er egentlig ikke redd for tannlegen, ikke smerter heller, men veldig redd for bedøvelsen. Har trukket mange tenner i barnealder, og aldri reagert på noe vis ( vet ikke hvilken bedøvelse som ble brukt).

Men, jeg har i voksen alder ( er 32) vært mye plaget med hejrtebank,episoder med hurtig puls (opp mot 150), og mange ekstraslag. Har vært til undersøkelse hos hjertelege som ikke fant noe galt, og som sa at unge mennesker ofte opplevde sånn.

 Har derfor begynt å tenke på om jeg da bør holde meg unna bedøvelse med adrenalin? Men hvilke gode alternativer finnes?

 Samtlige bedøvelsemedisiner som brukes hos tannlegen har jo hjertestans som bivirkning - vet at det er tullete å tenke slik, men er så bekymra :((

 

Bare sier : sitt rolig når han tar sprøyten. Men normalt sett så går det helt fint med bedøvelsen hos tannlegen, altså så lenge du sitter rolig... ;) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...