Gå til innhold

Angst og dårlige valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en del på hjertet, og noen spørsmål

jeg har siden barndommen slitt med angst i forskjellige former, hovedsakelig panikkangst, ekstremt tankekaos og bekymringer. Jeg er i et forhold nå, og det siste året har jeg slitt mye med angst. Nå i etterkant har jeg reflektert over ting jeg har gjort i forholdet, og sitter igjen med helt vanvittig dårlig samvittighet, så dårlig at jeg føler «alt er tapt». Han sier alt går bra, men jeg klarer ikke riste det av meg, så her kommer det. 

Jeg har slitt med ekstrem usikkerhet, noe som har skapt paranoide tanker om at han synes aner damer er finere, at han heller vil være med andre osv. Dette stemmer jo ikke, og jeg har ved å beskyldt han for sånt såret han mye. Dette angrer jeg så veldig på. Ved å beskylde han for sånt har jeg jo tatt alt utover han, når det egentlig handler om et kaos i hodet mitt. Jeg har også sjekket mobilen hans når de svære bekymringene har tatt opp hodet mitt, dette gjør jeg aldri lenger, men bare tanken på at jeg har gjort det dreper meg litt. Videre har jeg et til eksempel. Han har veldig mange sexpartnere, jeg har to. Det har skapt usikkerhet for min del (selvom det ikke burde det). Usikkerhet for at andre var bedre, at han har et annet syn på sex osv. Jeg tenkte lenge på dette en dag, og ble helt fra meg, hodet sprengtes av tanker, og det endte med at jeg ga han dårlig samvittighet for det, ved å si at ene venninna mi har så mange, og at det er ekkelt osv. Er jo helt jævlig gjort, og sett tilbake på det nå, kan jeg ikke skjønne at jeg sa det. 

Jeg er fult klar over hvor ille handlingene er, og har heldigvis en samvittighet. Jeg elsker han, og tanken på at jeg har gjort de tingene er nesten uutholdig. Så ille at jeg tenker han burde finne seg noen bedre. Føler at det er noe alvorlig feil med hodet mitt.

så jeg lurer. Kan de handlingene her bunne i angsten min, og skyldes at jeg har hatt problemer med meg selv og fæle tanker? Eller er jeg kanskje bare et dårlig menneske, er syk i hodet? Noen med angst her, som har vært i et forhold og kan kjenne seg igjen? Jeg jobber veldig med at det aldri skal gjenta seg, og det er enklere når jeg har det bedre. 

Anonymkode: 19340...c19

Skrevet (endret)

Hei!

Kort og konsist synes jeg at bebreidingen av deg selv på ingen måte står i forhold til de tingene du beskriver at du har gjort. Jeg har selv både sagt og gjort værre ting enn det du beskriver, og møtt tilsvarende fra mine partnere. Er partneren din raus, som det høres ut som, har ikke h*n noe problem med det.

Om du synes det er vanskelig å beskrive situasjonen muntlig til partneren, kan du gjøre det skriftlig slik du har gjort her. Hadde en partner en gang som pleide skrive lange brev til meg om det hun hadde på hjertet.

Du høres ikke ut som en fæl person på noen måte, men det kan synes som du har lett for å vende ting inn mot deg selv.

Har du god dialog med partneren din? De fleste utholder mye så lenge den som sliter er åpen om det :)

Endret av Caprioli
Skrevet

Jeg tror ikke angsten, isolert sett, er årsaken til din usikkerhet i forholdet. Angst er ikke ensbetydende med sjalusi. Det kan være en medvirkende årsak om du føler at angsten gjør deg "mindreverdig". 

Anonymkode: 91623...aeb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...