Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 60 år gammel og har brukt hormontilskudd i ti år. Har forsøkt noen ganger å trappe ned og slutte, men har valgt å starte opp igjen etter noen uker fordi jeg får hetetokter, mer søvnproblemer og mer smerter i muskler og ledd. Dette var også de symptomene som gjorde at jeg startet med hormontilskudd. 

Bruker nå en halv tablett Eviana daglig. Har prøvd en lang periode med annenhverdag, men da fikk jeg igjen symptomene nevnt ovenfor. Er normalvektig, fysisk aktiv og røyker ikke. Det er ikke forekomst av blodpropp i nærmeste familie, kun et par onkler og min morfar som fikk slag da de nærmet seg 90 år. Min mor er frisk og ingen av hennes søstre har hatt blodpropp. 

Er det problematisk om jeg fortsetter å gå på denne dosen? 

Anonymkode: 95389...c2a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423709-langvarig-bruk-av-eviana/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det ikke faste regler om når man bør slutte. Mange får –som du- symptomer tilbake når de stopper med østrogen og ønsker å fortsette. Her er det snakk om livskvalitet.

Eviana er den svakeste pille på markedet for plager i og etter overgangsalderen, og hvis du tar en halv tablett daglig, så er det virkelig lav dose. Pillen inneholder både østrogen og hormonet gestagen. Det har vært fokusert på at denne kombinasjon øker risiko for brystkreft, men det har da vært 20 ganger den dose du nå får av gestagen og 4 ganger dosen av østrogen. Vi har ikke forskning angående så lave doser som du bruker, men jeg kan ikke forestille meg at det er risikabelt. Så fortsett du med samme behandling. (Det er i den første tid man bruker hormon at det er høyest risiko for blodpropp).

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...