Gå til innhold

Er dette depresjon, hypomani eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg inne i en dårlig periode igjen. Slike perioder har jeg ca.hver tredje måned eller litt av og på. Den starter med at jeg blir tiltaksløs, overspiser for å trøste meg selv, bruker for mye pernger på ting uten å tanke meg om, gjør kun ting jeg liker og kutter ut absolutt alt annet og har i disse periodene også problemer med å sortere tanker, er glemsk og uoppmerksom, har mye indre uro som jeg får ut med løpe eller hoppe samt at jeg sliter med uregelmessig søvn. I tillegg blir jeg innesluttet, orker ikke folk rundt meg, orker ikke lyder og flere som snakker samtidig som jeg er full av ideer om ting jeg vil gjøre og setter i gang plutselig med ting som bare faller meg inn. Dette er så slitsomt, akkurat som jeg bare driver på uten å ha kontroll. Er det noen flere som har det slik eller som vet hva det kan være? 

Anonymkode: 2eac5...8b2

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg inne i en dårlig periode igjen. Slike perioder har jeg ca.hver tredje måned eller litt av og på. Den starter med at jeg blir tiltaksløs, overspiser for å trøste meg selv, bruker for mye pernger på ting uten å tanke meg om, gjør kun ting jeg liker og kutter ut absolutt alt annet og har i disse periodene også problemer med å sortere tanker, er glemsk og uoppmerksom, har mye indre uro som jeg får ut med løpe eller hoppe samt at jeg sliter med uregelmessig søvn. I tillegg blir jeg innesluttet, orker ikke folk rundt meg, orker ikke lyder og flere som snakker samtidig som jeg er full av ideer om ting jeg vil gjøre og setter i gang plutselig med ting som bare faller meg inn. Dette er så slitsomt, akkurat som jeg bare driver på uten å ha kontroll. Er det noen flere som har det slik eller som vet hva det kan være? 

Er det ingen som kan si noe om dette? 

Skrevet

Jeg mener at dette godt kan være hypomani. Jeg synes du skal kontakte fastlegen med tanke på en henvisning til utredning for bipolar lidelse.

Anonymkode: 060ed...1ab

Skrevet

Jeg synes det høres mest ut som depresjon, men jeg synes du skal kontakte fastlege.

Anonymkode: 88a7d...6f5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at dette godt kan være hypomani. Jeg synes du skal kontakte fastlegen med tanke på en henvisning til utredning for bipolar lidelse.

Ok, takk for tilbakemeldingen. Jeg er bare så lei av å til stadighet å ha det slik og det er godt å få noen synspunkter på dette.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres mest ut som depresjon, men jeg synes du skal kontakte fastlege.

Anonymkode: 88a7d...6f5

Takk for svar. Kan man føle seg oppglødd og giret til tusen samtidig som man bare har lyst til å eksplodere eller gråte ved en evt. depresjon?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kan man føle seg oppglødd og giret til tusen samtidig som man bare har lyst til å eksplodere eller gråte ved en evt. depresjon?

For en som har diagnostisert et firesifret antall stemningslidelser høres ikke dette ut som depresjon, men mer som hypomani.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en som har diagnostisert et firesifret antall stemningslidelser høres ikke dette ut som depresjon, men mer som hypomani.

Tusen takk for svar fra fagpersonell, det gjør meg trygg på at det faktisk er hypomani jeg har. Det er ikke helt likt hver dag, men både sinnsstemning og aktivitetsnivå varierer veldig. Jeg går som regel rundt og gråter fra og til gjennom dagen og gjør vanlig husarbeid samtidig. Jeg bruker antidepressiva og antipsykotika. Kan det være for lav dose slik at jeg burde øke dosen i mitt tilfelle?

Skrevet

Før en diskuterer tiltak, bør det gjøres diagnostikk mhp bipolar lidelse om dette ikke er gjort. Er det seriøst vurdert av en spesialist om du kan ha bipolar II?

Skrevet
27 minutter siden, man skrev:

Før en diskuterer tiltak, bør det gjøres diagnostikk mhp bipolar lidelse om dette ikke er gjort. Er det seriøst vurdert av en spesialist om du kan ha bipolar II?

Jeg går til spesialist, men har ikke vært utredet for bipolar lidelse. hadde jeg hatt det vill kanskje spesialisten ha gjort dette allerede? Jeg har ikke gått der så veldig lenge, så det behøves kanskje vurdering over tid for å stadfeste?

Skrevet

Jeg synes du kan diskutere dette i neste time. Si at du har tenkt på om du kan ha BP2. Spør hva spesialisten tenker om dette.

Du trenger ikke svare på dette, men hva er grunnen (diagnosen) til at du i dag tar både AD og AP?

Skrevet
52 minutter siden, man skrev:

Jeg synes du kan diskutere dette i neste time. Si at du har tenkt på om du kan ha BP2. Spør hva spesialisten tenker om dette.

Du trenger ikke svare på dette, men hva er grunnen (diagnosen) til at du i dag tar både AD og AP?

Jeg tror egentlig at behandleren min har tenkt på det, men er usikker ennå siden jeg ikke har gått der lenge nok til å bli vurdert over lengre tid. Når jeg spør, så unngår  h*n  å svare på det selv om jeg har nevnt det et par ganger.

Jeg bruker AD mot angst og AP mot tankekaos.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...