Gå til innhold

Hvorfor skal det være så vanskelig å få hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er urettferdig at andre får så mye hjelp. De får psykolog, de har lege, og de blir innlagt på dagen.

Jeg har vært suicidal og selvdiagnostisert psykotisk i flere måneder, og har ikke fått noe hjelp. Er en virkelig nødt til å møte opp på DPS i resepsjonen å rett og slett true de å si "hjelp meg, ellers tar jeg selvmord!" ? Eller ringe 113 å true de?? Er en virkelig nødt til det?? Skal det være sånn? Er det kun de som roper høyest som har rett til hjelp? For det er ikke alltid de som roper høyest som har størst behov for hjelp..

Anonymkode: 69a47...ca9

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er urettferdig at andre får så mye hjelp.  Er det kun de som roper høyest som har rett til hjelp? For det er ikke alltid de som roper høyest som har størst behov for hjelp..

Ja, sånn er det nok.

Skrevet
Akkurat nå, gråstein skrev:

Ja, sånn er det nok.

Ja jeg har lagt merke til det

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er urettferdig at andre får så mye hjelp. De får psykolog, de har lege, og de blir innlagt på dagen.

Jeg har vært suicidal og selvdiagnostisert psykotisk i flere måneder, og har ikke fått noe hjelp. Er en virkelig nødt til å møte opp på DPS i resepsjonen å rett og slett true de å si "hjelp meg, ellers tar jeg selvmord!" ? Eller ringe 113 å true de?? Er en virkelig nødt til det?? Skal det være sånn? Er det kun de som roper høyest som har rett til hjelp? For det er ikke alltid de som roper høyest som har størst behov for hjelp..

Det har kanskje i blant noe å gjøre med hva man legger i begrepet "hjelp". Det er ikke uvanlig at hjelpen en klient ønsker seg ikke er det samme som hjelpen antatt å være mest faglig riktig.

Skrevet
Akkurat nå, XbellaX skrev:

Det har kanskje i blant noe å gjøre med hva man legger i begrepet "hjelp". Det er ikke uvanlig at hjelpen en klient ønsker seg ikke er det samme som hjelpen antatt å være mest faglig riktig.

I mitt tilfelle har jeg ikke fått noe hjelp. 

Jeg ba om hjelp. Fikk ingen hjelp. Ingen oppfølging.

Jeg dro til fastlegen og fikk en pilleresept. Piller alene hjelper ikke når man har falt så langt ut av samfunnet pga diagnosene at man er blitt ufør, gjør ingen ting og har ingen nettverk whatsoever.

Pille pille pille pille

Pille pille pille

Pille pille

Pille

Skrevet

Hvilken type hjelp ønsker du ? 

Og på hvilken måte tror du den type hjelp du ønsket vil gjøre deg frisk?

Min erfaring er ikke at de som roper høyest får mest hjelp ,det er de sykeste som får mest hjelp,og de er ikke de som roper høyest heller tvert imot. 

Anonymkode: 51909...87e

Gjest Kanuttius
Skrevet

Ett tips. Skriv en dagbok som beskriver hva du sliter med dag for dag og la legen lese den. Desto mere legen får vite jo bedre hjelp kan du få. Henvisningen blir og bedre da og får du avslag så kontakt legen for å få vite hva som mangler for å få hjelp.

Skrevet
4 timer siden, BamseLiten skrev:

Ett tips. Skriv en dagbok som beskriver hva du sliter med dag for dag og la legen lese den. Desto mere legen får vite jo bedre hjelp kan du få. Henvisningen blir og bedre da og får du avslag så kontakt legen for å få vite hva som mangler for å få hjelp.

Kjempesmart!

Anonymkode: d6126...8a7

Skrevet

For å vurdere hvor raskt du trenger hjelp, må helsetjenesten bl.a. vite: Hvilke symptomer har du, hvor lenge har du hatt det slik, hvordan er ditt funksjonsnivå, og hvordan har det utviklet seg? Hvilken behandling har du fått tidligere, type, varighet? Hvilken effekt har denne behandlingen hatt?

Anonymkode: b319b...cba

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å vurdere hvor raskt du trenger hjelp, må helsetjenesten bl.a. vite: Hvilke symptomer har du, hvor lenge har du hatt det slik, hvordan er ditt funksjonsnivå, og hvordan har det utviklet seg? Hvilken behandling har du fått tidligere, type, varighet? Hvilken effekt har denne behandlingen hatt?

Ja men jeg kommer meg jo ikke til denne helsetjenesten som du snakker om. Hvordan skal jeg få fortalt de om mine symptomer og problemer da? For dps avslo søknaden. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men jeg kommer meg jo ikke til denne helsetjenesten som du snakker om. Hvordan skal jeg få fortalt de om mine symptomer og problemer da? For dps avslo søknaden. 

Fastlegen må beskrive det i søknaden

Skrevet
På 10.11.2017 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Har du en diagnose?

Anonymkode: 69386...932

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du en diagnose?

Anonymkode: 69386...932

Jeg har flere diagnoser, jeg fikk som barn. Men det er ikke utredning jeg trenger nå. Det er hjelp jeg trenger.

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tror det har med mye omlegginger i stat og kommune å gjøre. Jeg synes stat og kommune oppleves mer og mer som "et mangehodet troll "som har mindre og mindre interesse for de som er syke og trenger hjelp. 

Hvorfor det er er slik er uforståelig men det blir vanskeligere ogvanskeligere for de minst ressursterke opplever jeg det som.

Skrevet
Akkurat nå, Maggie55 skrev:

Jeg tror det har med mye omlegginger i stat og kommune å gjøre. Jeg synes stat og kommune oppleves mer og mer som "et mangehodet troll "som har mindre og mindre interesse for de som er syke og trenger hjelp. 

Hvorfor det er er slik er uforståelig men det blir vanskeligere ogvanskeligere for de minst ressursterke opplever jeg det som.

Det er jeg litt uenig i. Det virker som om mange får hjelp, men at dette er mest de som skriker høyest. Mange gjengangere som regel er diagnostisert med borderline/EUPF. Disse får enkelt hjelp, de kutter seg opp, drar så til legevakta å sier de prøvde å drepe seg, for så å bli innlagt og masse hjelp.å kutte seg på hånda er ikke et selvmordsforsøk, det er et oppmerksomhetsforsøk.

Gjest Maggie55
Skrevet

Det er uansett virkelig smertefullt å høre at så mange ikke får hjelpen de trenger. Mennesker som er så desperate at de kutter seg selv er vel neppe klar over at de fortrenger andres rettmessige hjelp. Spesielt når det gjelder yngre mennesker  burde det være nok hjelp.

Når jeg sier jeg opplever også hjelpeapparatet som" et mangehodet troll "så er det på bakgrunn av egen tidligere yrkeserfaring riktignok ikke i på noe måte helserelatert yrke. Vi svarte liksom for hele " bedriften" og besørget " saken" helt i mål. Selv om vi ikke hadde høy stilling hadde vi tilstrekkelig selvstendighet og kompetanse til å gjøre eller tilkalle hjelp eller ta økonomiske beslutninger for å få utført oppgaven. Men medisinske vurderinger er det jo bare umulig  for "ikke leger "å gjøre vil jeg tro.

Men det må jo være en  totalt mangel på ressurser i systemet som helhet som er årsak til at systemet ikke fungerer godt nok for alle og oppleves så uforståelig.

Jeg synes iallefall det er urettferdig å bebreide andre syke mennesker for at noen ikke får såkalt adekvat hjelp.

Kanskje burde man også se mer på nærmeste familie sin sykehistorie. Stille spørsmål om der er eplepsi i familien for eksempel ved hyppige fall eller andre ting har jeg ofte tenkt i det stille. Men man har kanskje mer enn noensinne med å kvalitetssikre dataene man alt har i systemet. 

Skrevet
På 10.11.2017 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Ja tror de som roper høyest får mest hjelp, de krever jo sitt og gjør seg hørt og sett. De som er stille er det verre med, de kan seile sin egen sjø...

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja tror de som roper høyest får mest hjelp, de krever jo sitt og gjør seg hørt og sett. De som er stille er det verre med, de kan seile sin egen sjø...

En får lide i stillhet.. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En får lide i stillhet.. 

Det er feil det og! De som har familie som stiller opp får også hjelp. Nei det er et urettferdig system...lide i stillhet ja...det må noen.

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Det er feil det og! De som har familie som stiller opp får også hjelp. Nei det er et urettferdig system...lide i stillhet ja...det må noen.

Mine foreldre ga faen.

Forresten, syns du det er greit å fortelle om sine selvmordstanker og alvorlige problemer til familien? Burde en ikke spare dem? Spare dem for bekymringene? Og heller overlate til helsevesenet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...