Gå til innhold

Ambulant team. Har noen ringt dem før? Hvordan var det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen brukt Ambulant team før? Altså tatt kontakt med dem?  

Hvordan var det? Ble du lagt inn eller pratet dere bare på telefonen? Jeg har aldri ringt dem før.

Anonymkode: fdd32...862

Skrevet

Det er bare drittfolk der uten noe kompentanse.:(

Og dessuten tar det 100 år å komme å få snakke med dem.....

Anonymkode: 3c289...4dc

Skrevet

Ambulant team her er alle fagfolk.. Altså psykologer, psykiatere, sykepleiere etc etc. :)

Skrevet

Her hvor jeg bor kan de komme hjem til meg i kveld f.eks hvis jeg ringer dem nå å sier at jeg sliter veldig.. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her hvor jeg bor kan de komme hjem til meg i kveld f.eks hvis jeg ringer dem nå å sier at jeg sliter veldig.. 

Å hva skulle det liksom hjelpe for? Sånn i lengden tenkte jeg på.

Er det psykiatriske sykepleiere eller hvem er det?

Skrevet

Er de veldig alvorlig så kan de legge meg på døgnavdelingen på dps f.eks. Eller de kan prate med meg i tlf eller komme hjem til meg. Det skal jo være for å hjelpe folk når som helst om fastlege eller dps ikke er tilgjengelig. Men de har åpent hele dagen men uansett så har de bare fagfolk. Det er folk som jobber på døgnavdelingen også så de har masse kompetanse.

Skrevet

Og et spørsmål til, hvor ille må man ha det før man ringer dem for å få besøk? De gangene du har ringt dem har du sittet med kniven mot halsen eller pistolen i munnen i det du ringte eller hva?

For selv om man har selvmordstanker så er det jo lite sannsynelig at man kommer til å drepe seg akkurat den dagen..? jeg har ihvertfall seriøse selvmordstanker hver dag...

Skrevet

Det trenger ikke være alvorlig i det hele tatt.. Jeg kan bare være lei meg å trenger noen å snakke med.. Trenger ikke være så ille...

Skrevet

Det trenger ikke være alvorlig i det hele tatt.. Jeg kan bare være lei meg å trenger noen å snakke med.. Trenger ikke være så ille...

Kan hvem som helst ringe eller må man ha snakket med fastlegen først?

Hjelper det da? Er det ikke veldig grusomt å få besøk av fremmede hjem hos deg?

Skrevet

Det er bare å ringe. Her trenger man ikke gå igjennom noe som helst.. De har et nummer man ringer også kommer man i kontakt med fagperson med en gang. Man betaler en egenandel slik som hos fastlegen men det går også på frikortet da. :) 

Skrevet

Men de sender nok fakturaen i posten hehe. Tror nok ikke du får beskjed om å betale der å da. :P

Skrevet

Det er bare å ringe. Her trenger man ikke gå igjennom noe som helst.. De har et nummer man ringer også kommer man i kontakt med fagperson med en gang. Man betaler en egenandel slik som hos fastlegen men det går også på frikortet da. :) 

En av mine 100 diagnoser er nettopp telefonangst. Så en litt tricky situasjon.

Men men

Noen er bare ikke skapt til å leve

Skrevet

Ehh.. ser nå at du er TS:lol:

Hvordan vet du så mye om ambulant tram om du ikke har ringt dem før?:lol:

Skrevet

Hehe, min psykolog snakket om dem i dag å fortalte meg om dem. :) 

Også har jeg en brosjyre som de har  hvor det står mye. ;) 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av mine 100 diagnoser er nettopp telefonangst. Så en litt tricky situasjon.

Men men

Noen er bare ikke skapt til å leve

Da kan du få noen andre til å ringe for deg. ;) Så lenge du har godkjent at andre ringer for deg så går det helt fint.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var det? Ble du lagt inn eller pratet dere bare på telefonen? Jeg har aldri ringt dem før.

Jeg har forsøkt å bruke Akutt Ambulant Team når det virkelig har vært ille, men jeg synes det er veldig vanskelig at du må prate med en ny person hver eneste gang - og hvis de skal ha sjangs til å henge med i svingene må du bruke den første halvtimen til å fortelle «historien» din før dere kan ta tak i det som er vanskelig _her og nå_. Her hvor jeg bor er ingen av de som jobber i AAT psykiatere eller psykologer, det er vernepleiere og sykepleiere med videreutdanning i psykisk helsearbeid. 

Skrevet
På 10.11.2017 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor må man gå gjennom fastlegen eller legevakt for å ha kontakt med AAT. Og det bør være alvorlig.

Ser noen skriver her at de bare kan ringe AAT selv, uten at det er noe alvorlig. Virker rart om det brukes faglærte ressurser på slike som ringer fordi de føler seg litt ensomme eller er litt blue. Eller på folk som ringer i fylla og er blitt sentimentale. Eller kanskje har kjæresten slått opp?

Så jeg synes det er bra at en må gå gjennom fastlege/legevakt først. Slik fungerer de som et filter, og videreformidler kontakt med AAT kun ved seriøse og alvorlige problemstillinger. 

Anonymkode: abcf9...af3

Skrevet

Her jeg bor må man gå gjennom fastlegen eller legevakt for å ha kontakt med AAT. Og det bør være alvorlig.

Ser noen skriver her at de bare kan ringe AAT selv, uten at det er noe alvorlig. Virker rart om det brukes faglærte ressurser på slike som ringer fordi de føler seg litt ensomme eller er litt blue. Eller på folk som ringer i fylla og er blitt sentimentale. Eller kanskje har kjæresten slått opp?

Så jeg synes det er bra at en må gå gjennom fastlege/legevakt først. Slik fungerer de som et filter, og videreformidler kontakt med AAT kun ved seriøse og alvorlige problemstillinger. 

Enig i at det høres litt rart ut om man bare kan ringe de "for å ha noen å snakke med" fordi "en følte seg litt lei seg" eller "hadde litt tankekaos" eller plutselig fikk et "angstanfall". Viss det er sånn at "en føler seg litt lei seg", så har man tid til å vente på time til fastlegen slik som alle andre..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulike ordninger ulike steder når det gjelder akutteam. Noen steder kan folk henvende seg direkte uten noen form for henvisning, mens man andre steder enten må være i behandling ved dps eller bli henvist av fastlegen. Noen steder ønsker man at terskelen for at folk henvender seg skal være lav, da de anser ordningen med akutteam som svært forebyggende i forhold til behov for innleggelser og økte problemer. 

Skrevet
På 12.11.2017 den 1.36, frosken skrev:

Det er ulike ordninger ulike steder når det gjelder akutteam. Noen steder kan folk henvende seg direkte uten noen form for henvisning, mens man andre steder enten må være i behandling ved dps eller bli henvist av fastlegen. Noen steder ønsker man at terskelen for at folk henvender seg skal være lav, da de anser ordningen med akutteam som svært forebyggende i forhold til behov for innleggelser og økte problemer. 

Trodde legevakten hadde et sånt team tilgjengelig for alle, men finner det ikke her jeg bor. Bare dps som har d.

trodde legevakter over hele landet hadde opprettet slike ved legevaktene?

Anonymkode: cd7d6...169

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...