Gå til innhold

Er det lov å føle seg skuffet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det skummelt å ikke ha kontroll? 

Jeg har det likt som deg når det kommer til nære relasjoner og dette med fremmede vs kjente. 

Du kan jo evt øve deg på behandler, det har jeg gjort, og jeg har hatt stor nytte av det. 

Anonymkode: 3c825...226

Kjempeskummelt å slippe kontrollen, noe av det vanskeligste jeg vet (jeg er kontrollfreak på flere områder også). Jeg gjør vel på en måte allerede det du foreslår her, har gått i behandling lenge og hos flere forskjellige og i starten klarte jeg nesten ikke prate (skrev til hver time), men etter hvert har jeg blitt flinkere med ord - så nå snakker jeg nesten bare. Unntaket når det er noe vanskelig å fortelle, for har jeg det ikke skrevet ned på forhånd, så klarer jeg ikke si det i løpet av timen - er en strategi jeg har for å klare å ta opp vanskelige temaer med behandler. Lager seg jo noen slike strategier i løpet av et langt liv med samme utfordringer, men det jeg ønsker meg mest nå er å slippe å ha det slik og bare kunne fungere slik som "de fleste andre" gjør - slippe å bruke så mye energi på bekymringer og tanker.

Anonymkode: 1ccff...aa8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjempeskummelt å slippe kontrollen, noe av det vanskeligste jeg vet (jeg er kontrollfreak på flere områder også). Jeg gjør vel på en måte allerede det du foreslår her, har gått i behandling lenge og hos flere forskjellige og i starten klarte jeg nesten ikke prate (skrev til hver time), men etter hvert har jeg blitt flinkere med ord - så nå snakker jeg nesten bare. Unntaket når det er noe vanskelig å fortelle, for har jeg det ikke skrevet ned på forhånd, så klarer jeg ikke si det i løpet av timen - er en strategi jeg har for å klare å ta opp vanskelige temaer med behandler. Lager seg jo noen slike strategier i løpet av et langt liv med samme utfordringer, men det jeg ønsker meg mest nå er å slippe å ha det slik og bare kunne fungere slik som "de fleste andre" gjør - slippe å bruke så mye energi på bekymringer og tanker.

Hvis (når) du er bevisst på dine bekymringer, kan du faktisk ta kontroll over dem med en teknikk fra metakognitiv terapi: 

1.Du får en bekymring med alle tilhørende tanker og følelser 

2.Du aksepterer at du har den

3.Du lar den være i fred

4.Du påvirker den ikke ved å skyve den vekk 

5.Du påvirker den heller ikke ved at du går inn og grubler på den 

Du lar rett og slett bekymringen leve sitt eget liv. Ved å ignorere og ikke bry deg om alle «farene» bekymringen desperat prøver å overbevise deg om, gidder den til slutt ikke mer og slutter å plage deg  :) 

På denne måten får du kontroll over bekymringen - og ikke den over deg.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis (når) du er bevisst på dine bekymringer, kan du faktisk ta kontroll over dem med en teknikk fra metakognitiv terapi: 

1.Du får en bekymring med alle tilhørende tanker og følelser 

2.Du aksepterer at du har den

3.Du lar den være i fred

4.Du påvirker den ikke ved å skyve den vekk 

5.Du påvirker den heller ikke ved at du går inn og grubler på den 

Du lar rett og slett bekymringen leve sitt eget liv. Ved å ignorere og ikke bry deg om alle «farene» bekymringen desperat prøver å overbevise deg om, gidder den til slutt ikke mer og slutter å plage deg  :) 

På denne måten får du kontroll over bekymringen - og ikke den over deg.

Punkt 3 og 5 er nok de mest utfordrende for min del 🙄, men takk for tipset - skal forsøke å ta det i bruk.  Skal til DPS i morgen og lurer på om jeg skal tørre å spørre om å få ta noen slike tester det ble foreslått helt i begynnelsen av tråden. Kan jeg gjøre det??

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Punkt 3 og 5 er nok de mest utfordrende for min del 🙄, men takk for tipset - skal forsøke å ta det i bruk.  Skal til DPS i morgen og lurer på om jeg skal tørre å spørre om å få ta noen slike tester det ble foreslått helt i begynnelsen av tråden. Kan jeg gjøre det??

Do it :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Do it :)

Men hva sier jeg helt konkret, jeg vet jo ikke hvilke som kan være aktuelle...?? Usikker på hvordan jeg skal gå fram, vil jo ikke oppfattes som krevende og vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...