Gå til innhold

Tanker og følelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at tanker og føleser gjør meg slem hvis de er rettet mot andre. Kan man tenke alle tanker og føle alt uten at man er slem?

Som et eksempel, er det slemt å ville gjøre noe dårlig mot andre, uten at man handler på det. Eller føle seg sint/irritert på noen uten at det kanskje objektivt sett er berettiget.

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg kjenner at tanker og føleser gjør meg slem hvis de er rettet mot andre. Kan man tenke alle tanker og føle alt uten at man er slem?

Som et eksempel, er det slemt å ville gjøre noe dårlig mot andre, uten at man handler på det. Eller føle seg sint/irritert på noen uten at det kanskje objektivt sett er berettiget.

Du er vel ikke slem mot andre enn deg selv. Den eneste du plager med disse tankene er jo deg selv. 

Hvis du føler sinne mot noen uten at det er berettiget, må det jo være slitsomt for DEG, tenker jeg. 

Skrevet
9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du er vel ikke slem mot andre enn deg selv. Den eneste du plager med disse tankene er jo deg selv. 

Hvis du føler sinne mot noen uten at det er berettiget, må det jo være slitsomt for DEG, tenker jeg. 

Det var en veldig interessant vinkling! Kjenner meg slem og som et dårlig menneske hvis jeg føler på eller tenker tanker jeg føler jeg ikke kan forsvare fullt ut, men andre vet jo ikke mine tanker/følelser. Jeg ble spurt i behandling i dag hvorfor jeg opplever det som slemt av meg, og merker at dette er en tanke jeg må se mer på for den holder kanskje ikke vann...?

Takk :)

Skrevet

Å være slem krever en aktiv handling. 

Anonymkode: fee74...f64

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være slem krever en aktiv handling. 

så din mening er at man ikke kan være slem ved å tenke slemme tanker?

Hvis jeg skulle dra det veldig langt, er jeg ikke slem dersom jeg tenker/føler for å skade noen andre, gjøre dem vondt for eksempel? Det sier jo mye om meg og noe jeg ikke burde tenke/føle selv om jeg ikke handler?

Skrevet
7 minutter siden, umakenverdt skrev:

Hvis jeg skulle dra det veldig langt, er jeg ikke slem dersom jeg tenker/føler for å skade noen andre, gjøre dem vondt for eksempel? Det sier jo mye om meg og noe jeg ikke burde tenke/føle selv om jeg ikke handler?

Tankene og følelsene våre definerer ikke om vi er snille eller slemme mennesker. Alle har vi både lys og mørke inni oss. Det er valgene vi tar som avgjør hvem vi virkelig er. 

Skrevet
9 minutter siden, umakenverdt skrev:

Nei, du blir ikke slem av å tenke såkalte slemme tanker. Det skyldes det åpenbare faktum at dine tanker ikke kan skade andre. Ingen tanker er farlige. 

Vi tenker alle tanker om å utføre visse handlinger mot andre mennesker, tanker som vi aldri ville vurdert å omsette til praksis. Det er høyst menneskelig. 

Vi lever heldigvis ikke i det samfunnet George Orwell beskrev i "1984", hvor man kan straffes for thought crime (tankekriminalitet) :)

Skrevet
9 minutter siden, umakenverdt skrev:

Du er alltid veldig hard mot deg selv. Jeg synes du skal tenke på det som en måte å avreagere på og som ikke skader noen. Som når man overfor f.eks. en frekk kunde sier en god del inni seg, men smiler høflig på utsiden.

Ikke stress med dette, det blir ikke slemt så lenge man er klar over at man tenker litt subjektivt / egoistisk (det er naturlig) og ikke omsetter tankene i handling.

Skrevet
14 minutter siden, Kammi skrev:

Tankene og følelsene våre definerer ikke om vi er snille eller slemme mennesker. Alle har vi både lys og mørke inni oss. Det er valgene vi tar som avgjør hvem vi virkelig er. 

Takk, dette er noe jeg må jobbe med å klare å se for min egen del. Jeg er redd for hva mitt mørke sier om meg. 

4 minutter siden, Janus30 skrev:

Nei, du blir ikke slem av å tenke såkalte slemme tanker. Det skyldes det åpenbare faktum at dine tanker ikke kan skade andre. Ingen tanker er farlige. 

Vi tenker alle tanker om å utføre visse handlinger mot andre mennesker, tanker som vi aldri ville vurdert å omsette til praksis. Det er høyst menneskelig. 

Vi lever heldigvis ikke i det samfunnet George Orwell beskrev i "1984", hvor man kan straffes for thought crime (tankekriminalitet) :)

Nei, vet jo at jeg ikke kan straffes for det, men det sier kanskje noe om meg som menneske. Men kanskje det er vanligere enn jeg tenker. Jeg er bare vant til å være redd disse tankene og hva de sier om meg. Men jeg har tenkt en del på det de siste dagene, da det ikke er hensiktsmessig å straffe seg selv for å ha slike tanker. 

3 minutter siden, laban skrev:

Du er alltid veldig hard mot deg selv. Jeg synes du skal tenke på det som en måte å avreagere på og som ikke skader noen. Som når man overfor f.eks. en frekk kunde sier en god del inni seg, men smiler høflig på utsiden.

Ikke stress med dette, det blir ikke slemt så lenge man er klar over at man tenker litt subjektivt / egoistisk (det er naturlig) og ikke omsetter tankene i handling.

Tenker du det er mindre slemt så lenge man er klar over at man tenker subjektivt og egoistisk? Jeg synes det var fint å tenke på det som en måte å avreagere på, uten at det nødvendigvis sier noe om meg som menneske. Fikk også råd om at det kan ha noe med at det er enkelte ting jeg reagerer sterkere på enn det som er normalt. Da kan man få tanker og følelser som ikke er riktige objektivt sett og som ikke er gode/fine, men mer av slem karakter dersom det hadde kommet ut. Det hjelper ikke straffe seg selv for slike tanker, det har jeg gjort for lenge uten resultat

Skrevet
Akkurat nå, umakenverdt skrev:

Tror ikke det er uvanlig å ha "slemme" tanker, det betyr ikke at du er slem. Vet om flere som har lignende tanker. Jeg har hatt det selv da jeg var dårligere. Men det er vondt å ha slike tanker. 

Skrevet
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Tror ikke det er uvanlig å ha "slemme" tanker, det betyr ikke at du er slem. Vet om flere som har lignende tanker. Jeg har hatt det selv da jeg var dårligere. Men det er vondt å ha slike tanker. 

Det er vanskelig å vite hvordan man skal håndtere. Jeg vil jo ikke være slem, men å være veldig redd for slike tanker hjelper jo heller ikke. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, umakenverdt skrev:

Tenker du det er mindre slemt så lenge man er klar over at man tenker subjektivt og egoistisk? 

Det synes jeg helt klart. Ikke spesielt slemt eller farlig, så lenge man er bevisst på at det ikke er "sannheten".

Endret av laban
Skrevet
Akkurat nå, umakenverdt skrev:

Det er vanskelig å vite hvordan man skal håndtere. Jeg vil jo ikke være slem, men å være veldig redd for slike tanker hjelper jo heller ikke. 

Jeg måtte bare godta at jeg hadde slike tanker (fikk god hjelp av psykiater) og så jobbe videre med andre ting som gjorde meg bedre. Etterhvert som jeg gradvis ble friskere så dempet disse tankene seg for og så bli borte. 

Skrevet
1 time siden, umakenverdt skrev:

Senest i sta både tenkte jeg, og sa høyt og tydelig, at jeg hadde lyst til å kvele begge gutta her. Årsak: De stakk og var borte i over en time :o Og du vet hvor mye de betyr for meg. Hvem var egentlig slemmest? Jeg hadde jo ikke fått de tankene om de bare hadde klart å oppføre seg ;) Jeg nekter ihvertfall å se på meg selv som slem selv om jeg kan ha ondskapsfulle tanker om andre. Det er jo en grunn til at man får de tankene. Og så lenge jeg hverken kveler hunder eller folk, så tillater jeg meg å tenke at jeg har lyst til det.

Skrevet
5 timer siden, umakenverdt skrev:

Ja det er min mening at man må aktivt handle for å være slem.  

Skrevet
21 timer siden, Trine skrev:

Senest i sta både tenkte jeg, og sa høyt og tydelig, at jeg hadde lyst til å kvele begge gutta her. Årsak: De stakk og var borte i over en time :o Og du vet hvor mye de betyr for meg. Hvem var egentlig slemmest? Jeg hadde jo ikke fått de tankene om de bare hadde klart å oppføre seg ;) Jeg nekter ihvertfall å se på meg selv som slem selv om jeg kan ha ondskapsfulle tanker om andre. Det er jo en grunn til at man får de tankene. Og så lenge jeg hverken kveler hunder eller folk, så tillater jeg meg å tenke at jeg har lyst til det.

Ja, tror jeg må prøve å tenke litt mer som deg og de andre her. Slike tanker kan være en reaksjon på noe, ikke at man egentlig er slem... Jeg vet jo at gutta dine betyr enormt mye for deg. Dette må jeg jobbe med kjenner jeg!

Skrevet
26 minutter siden, umakenverdt skrev:

Ja, tror jeg må prøve å tenke litt mer som deg og de andre her. Slike tanker kan være en reaksjon på noe, ikke at man egentlig er slem... Jeg vet jo at gutta dine betyr enormt mye for deg. Dette må jeg jobbe med kjenner jeg!

Jeg tror de tankene alltid er en reaksjon på noe. Og man er ikke slem selv om man blir sint, redd, frustrert eller hva enn det måtte være som gjør at man får slike tanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...