Gå til innhold

Pedofili- legning eller psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller begge deler? 

Tok dette i psykiatri- forumet, da jeg ikke er sikker på hvilket annet sted jeg skulle ta det. Men hvor enig er man i dag om hvorvidt pedofili kan ansees som en legning eller diagnose? 

Skrevet
4 minutter siden, Mari Y skrev:

Eller begge deler? 

Tok dette i psykiatri- forumet, da jeg ikke er sikker på hvilket annet sted jeg skulle ta det. Men hvor enig er man i dag om hvorvidt pedofili kan ansees som en legning eller diagnose? 

Det er en legning vi har bestemt at også er en diagnose. 

Anonymkode: d8a4f...81e

Skrevet
18 minutter siden, Mari Y skrev:

Eller begge deler? 

Det virker som at enkelte fagmiljøer mener det er en diagnose ettersom det gis terapi til pedofile eller mennesker som er redde for å begå overgrep mot barn ("Pedofile står i kø for å få behandling". I den artikkelen omtales de som "pasienter" og da blir det nok også sett på som en diagnose. Pedofili omtales i ICD-10 som en diagnose mens i DSM-5 omtales den som en "seksuell orientering" (se "Pedofili" på Wiki).

Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Kanskje jeg mener at pedofili i seg er en legning, det er jo en dragning mot prepubertale, men de som går til det skrittet å gjøre legningen sin om til handling, er syke og trenger hjelp.

Skrevet

Det er både en legning og en diagnose. ICD-10: F65.4.  DSM-IV: 302.2

Anonymkode: 5c2a5...a38

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvorfor folk tror at hvis noen er totalt imot homofili, så er man liksom skaphomse?

Ja, det hevdes det.

https://www.nrk.no/livsstil/_undertrykte-homofile-blir-homofobe-1.8067316

– Mange «homofobe» personer er egentlig skaphomofile, ifølge en ny amerikansk rapport.

I en undersøkelse publisert i Journal of Personality and Social Psychology blir påstanden om at mange homofobe egentlig er homofile langt på vei bekreftet.

Forskerne konkluderer med at mange personer som uttrykker homofiendtlige holdninger, også viser en skjult tiltrekning til det samme kjønn.

Anonymkode: a251a...04f

Skrevet

...og da har dere bidratt til at trollet fikk tråden vekk fra tema, gratulerer med innsatsen.

Skrevet
2 minutter siden, Caprioli skrev:

...og da har dere bidratt til at trollet fikk tråden vekk fra tema, gratulerer med innsatsen.

Sånn har det vært på DOL siden tidensmorgen.

Skrevet
På 21.11.2017 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Ja, det hevdes det.

https://www.nrk.no/livsstil/_undertrykte-homofile-blir-homofobe-1.8067316

– Mange «homofobe» personer er egentlig skaphomofile, ifølge en ny amerikansk rapport.

I en undersøkelse publisert i Journal of Personality and Social Psychology blir påstanden om at mange homofobe egentlig er homofile langt på vei bekreftet.

Forskerne konkluderer med at mange personer som uttrykker homofiendtlige holdninger, også viser en skjult tiltrekning til det samme kjønn.

Er jo ikke helt ukjent at folk hater noe de ser i andre som minner om en selv. Kansje en slags form for selvhat? 

Skrevet

Vi er bare ofte så forskjellige og har ofte så forskjellige drømmer og er ofte så undertrykte tror jeg.

Anonymkode: a5d9b...6d4

Skrevet
På 3.12.2017 den 6.03, påskelilje skrev:

Det kommer to programmer om dette på NRK nå, det første til mandag:

https://www.nrk.no/ytring/pedofili-_-det-siste-tabuet-1.13802521

BBC har også gjort en dokumentar om det. 'The pedophile next door'. Ganske objektiv og nyansert, synes jeg. Selv om det er ganske tungt innhold, og tragisk. 

I tillegg har Vice magazine noen interessante  dokumentarer. En om en pedo- jeger fra Canada, som jeg glemte i farten og intervju med forsker James Cantor. Dette var en forsker som har hevdet at pedofili har sammenheng med hjernens utvikling. Og at mange pedofile var venstrehendte. Og en annen dokumentar dreier seg om en pedofil ikke- overgriper som stod frem i media. Han også fikk mye backlash mot seg, men det hjelper ikke akkurat problemstillingen i det lange løp at man forsøker å tie det ihjel. Verken for bekymrede voksne eller for utsatte barn, eller de som er opptatt av barns rettsvern. Ikke slik jeg ser det. 

Skrevet

Bare hvordan administrasjonen sensurerer her, kan lett gi inntrykk av at det ikke er lett å snakke om, og at å bare snakke om det skaper sterke reaksjoner. Det er greit å ha følelser, men jeg tenker at dette skal ikke forhindre en fra å tenke kritisk på samme tid. Nei, jeg har ikke barn, og kommer heller ikke til å få det. Men det er lett å skjønne at foreldre kansje utviser sterkere reaksjoner på slike ting, fordi man har barn. Det er et sunnhetstegn, men det kan også være farlig dersom følelser tar over så mye at man ikke tenker rasjonelt. Hvor ofte har jeg ikke hørt setningen 'det er barna ikke de pedofile som trenger beskyttelse'. Hva med at for å beskytte barn, så hjelper det ikke at man tier ihjel denne tilstanden , men snarere tvert imot? Kanskje hensikten er at man beskytter barn ved å skape et bedre tilbud for mennesker med denne tilstanden? Tygg litt på den, folkens. 

Skrevet

Synes det er tøft å høre historien fra han som ble utsatt. Det er ikke rettferdig at barn ikke får ha en trygg oppvekst. Det gjør egentlig direkte vondt å tenke på, selv om jeg ikke har noe forhold til barn personlig. Det er derfor mer forståelig at mange mangler sympati med pedofile, men man må huske på at uansett hvor vanskelig det er, så er det viktig at man snakker om det og at man bør ha mer kunnskap om hva pedofili egentlig er for noe. Egentlig er det en legning eller psykiatrisk diagnose, med preferanser for pre- pubertale barn. Det er egentlig alt det er. De kan handle ut ifra det, og de kan ikke handle utifra det. Dessuten ser jeg ikke hvordan hjelpetilbud for pedofile skal gjøre det vanskeligere. Jeg har inntrykk av at det om noe hjelper i å forebygge overgrep, og at det voldsomme stigmaet er det som bidrar til at seksuelle overgrep kan skje, indirekte. 

Skrevet
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Synes det er tøft å høre historien fra han som ble utsatt. Det er ikke rettferdig at barn ikke får ha en trygg oppvekst. Det gjør egentlig direkte vondt å tenke på, selv om jeg ikke har noe forhold til barn personlig. Det er derfor mer forståelig at mange mangler sympati med pedofile, men man må huske på at uansett hvor vanskelig det er, så er det viktig at man snakker om det og at man bør ha mer kunnskap om hva pedofili egentlig er for noe. Egentlig er det en legning eller psykiatrisk diagnose, med preferanser for pre- pubertale barn. Det er egentlig alt det er. De kan handle ut ifra det, og de kan ikke handle utifra det. Dessuten ser jeg ikke hvordan hjelpetilbud for pedofile skal gjøre det vanskeligere. Jeg har inntrykk av at det om noe hjelper i å forebygge overgrep, og at det voldsomme stigmaet er det som bidrar til at seksuelle overgrep kan skje, indirekte. 

Det hjelper lite å "snakke om det". For min del kan man gjerne låse svina inne og kaste nøkkelen.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper lite å "snakke om det". For min del kan man gjerne låse svina inne og kaste nøkkelen.

For din del, ja. Det betyr ikke at det hjelper. Snarere tvert imot er det faktisk slik at man skal ha begått en straffbar handling før man blir låst inn. Dessuten les hva artikkelen skriver: Det har vist seg at det hjelper med hjelpetilbud for mennesker som er pedofile. Problemet er at det har vi ikke nok av i Norge. Vi har kanskje fengsler å putte dem i når de har brutt loven, men hvor mange bryr seg om hva som bør gjøres før de bryter loven? Logikk som det hjelper ikke medmindre de har gått over den grensen og brutt loven. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, det er nettopp det å snakke om det man må. Det er det vi ikke gjør nok, som vi burde gjort mere av. Faktisk bare at man har kommet mye lengre med dette i alle andre europeiske land utenom Norge viser vel egentlig at det faktisk hjelper å prate om det? Alternativet er motsatt og det funker i alle fall ikke, som man allerede ser. 

Skrevet
19 minutter siden, Mari Y skrev:

Og jo, det er nettopp det å snakke om det man må. Det er det vi ikke gjør nok, som vi burde gjort mere av. Faktisk bare at man har kommet mye lengre med dette i alle andre europeiske land utenom Norge viser vel egentlig at det faktisk hjelper å prate om det? Alternativet er motsatt og det funker i alle fall ikke, som man allerede ser. 

Er det mindre pedofile overgrep i andre land?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mindre pedofile overgrep i andre land?

Om så var, så viser det likevel at å prate om det har god effekt. Og å opprette hjelpetilbud har god effekt, fordi de da heller kan oppsøke hjelp. Mennesker som opplever at de verken kan prate med foreldre eller venner i frykt for hva som kan skje kan vende seg til en slik hjelpetelefon og få hjelp, og bli sett. Dessuten begåes ikke alle overgrep mot barn av pedofile, heller. Noen undersøkelser hevder at det er et mindretall av alle overgrep som skjer mot barn som begås av pedofile.  

Skrevet
5 minutter siden, Mari Y skrev:

Om så var, så viser det likevel at å prate om det har god effekt. Og å opprette hjelpetilbud har god effekt, fordi de da heller kan oppsøke hjelp. Mennesker som opplever at de verken kan prate med foreldre eller venner i frykt for hva som kan skje kan vende seg til en slik hjelpetelefon og få hjelp, og bli sett. Dessuten begåes ikke alle overgrep mot barn av pedofile, heller. Noen undersøkelser hevder at det er et mindretall av alle overgrep som skjer mot barn som begås av pedofile.  

Du synser veldig mye og ser ut til å ha oppheng i temaet.

Anonymkode: 5a4d8...ce6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...