Gå til innhold

Pedofili- legning eller psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synser veldig mye og ser ut til å ha oppheng i temaet.

Anonymkode: 5a4d8...ce6

Og det gjør ikke du? Dessuten så kom jeg jo med en del påstander som kommer fra andre kilder, også, og hadde det vært mer åpenhet rundt dette temaet så hadde det ikke vært noe behov for å være det, heller 

Skrevet
Akkurat nå, Mari Y skrev:

Og det gjør ikke du? Dessuten så kom jeg jo med en del påstander som kommer fra andre kilder, også, og hadde det vært mer åpenhet rundt dette temaet så hadde det ikke vært noe behov for å være det, heller 

Pedofile er ikke nødvendigvis farlige mennesker. De har dessverre fått en legning som tilsier at de ikke kan praktisere seksualitet. 

De fleste pedofile skjønner at det er galt å misbruke barn, og de gjør det ikke. Jeg tror egentlig ikke det er noe større risiko for at en pedofil mann voldtar barn enn at en vanlig heterofil mann voldtar kvinner.

Skrevet
11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Pedofile er ikke nødvendigvis farlige mennesker. De har dessverre fått en legning som tilsier at de ikke kan praktisere seksualitet. 

De fleste pedofile skjønner at det er galt å misbruke barn, og de gjør det ikke. Jeg tror egentlig ikke det er noe større risiko for at en pedofil mann voldtar barn enn at en vanlig heterofil mann voldtar kvinner.

Godt poeng,og det er nok en god del som også ikke krysser den grensen. Men jeg tror likevel at for de som er i risikoen for, eller redd for at de skal havne der, er det bra med et lavterskeltilbud. Jeg pleide å ha den samme holdningen som folk flest om at pedofile er overgripere, helt til det viste seg at jeg tok feil og at det egentlig bare er en diagnose. Da begynte jeg å se annerledes på oppfatningen av pedofili. Hvilken oppfatning samfunnet har vs virkeligheten. Ikke at det forsvarer overgrep mot barn 

Skrevet

Alle kan nok ikke bare løpe hjem til mor i dag heller. Alt henger sammen med alt.

Anonymkode: a5d9b...6d4

Skrevet
3 timer siden, Mari Y skrev:

Om så var, så viser det likevel at å prate om det har god effekt. 

Du har altså ikke noen tall som viser at et slikt tilbud har positiv effekt?

Anonymkode: a251a...04f

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har altså ikke noen tall som viser at et slikt tilbud har positiv effekt?

Hvorfor skal jeg vise til tall når det bare er å lese artikler om hvilken effekt slike programmer har?  Og er det motsatte bedre? At de ikke oppsøker hjelp og noen går så langt som å begå overgrep? Alternativet man får ved at de ikke kan oppsøke hjelp, er i alle fall ikke bra for å forebygge overgrep, og iflg denne artikkelen over her så har man startet opp med dette i nesten alle europeiske land. Åpenbart så har det tydeligvis det. 

Skrevet
39 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvorfor skal jeg vise til tall når det bare er å lese artikler om hvilken effekt slike programmer har?

Skulle være enkelt å linke til statistikk som beviser dette da.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Mye kan unngås hvis man klarer å ta problemer ved roten. Helst før det blir galt og har det først gått galt må man fortsatt ta roten for å stoppe det. Dette gjelder rusmisbruk, kreft, arbeidsulykker, overgrep, voldsproblematikk, lese og skrivevansker osv osv. Så, hvorfor skulle ikke dette gjelde ved pedofili også? Jeg har via utdannelse og jobb lært en ting,-veldig mange pedofile er voksne som en gang ble misbrukt som barn. Det er altså mye sosial arv her. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle være enkelt å linke til statistikk som beviser dette da.

Man kan bare lese av den informasjonen man finner der ute. Man trenger ikke nødvendigvis ikke tall og statistikk. 

Skrevet
1 time siden, BamseLiten skrev:

Mye kan unngås hvis man klarer å ta problemer ved roten. Helst før det blir galt og har det først gått galt må man fortsatt ta roten for å stoppe det. Dette gjelder rusmisbruk, kreft, arbeidsulykker, overgrep, voldsproblematikk, lese og skrivevansker osv osv. Så, hvorfor skulle ikke dette gjelde ved pedofili også? Jeg har via utdannelse og jobb lært en ting,-veldig mange pedofile er voksne som en gang ble misbrukt som barn. Det er altså mye sosial arv her. 

Jeg er egentlig litt usikker på om pedofili er medfødt eller ikke. James Cantor mener at det sitter i hjernen, så jeg ville ikke ha utelukket at pedofile er født med den dragningen de har. Forøvrig er det angivelig mange overgripere som ikke er pedofile. Dvs at de er ikke tiltrukket av barn, men de kan gjøre det på bakgrunn av andre ting, som at barnet er et lett offer. Det sagt er jeg enig at man bør ta det ved roten før det går over en grense. Én måte å gjøre det på er å bryte tabuer. At pedofile som ikke kan åpne seg opp for noen får hjelp er viktig. Det motsatte kan sette barn i fare for overgrep. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
15 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg er egentlig litt usikker på om pedofili er medfødt eller ikke. James Cantor mener at det sitter i hjernen, så jeg ville ikke ha utelukket at pedofile er født med den dragningen de har. Forøvrig er det angivelig mange overgripere som ikke er pedofile. Dvs at de er ikke tiltrukket av barn, men de kan gjøre det på bakgrunn av andre ting, som at barnet er et lett offer. Det sagt er jeg enig at man bør ta det ved roten før det går over en grense. Én måte å gjøre det på er å bryte tabuer. At pedofile som ikke kan åpne seg opp for noen får hjelp er viktig. Det motsatte kan sette barn i fare for overgrep. 

Jeg er redd den åpenheten ikke kommer til å skje. En løsning er ett landsdekkende nummer de kan ringe, ett sted å sende mail til og melde ifra om at de trenger hjelp og at de som tar telefonene kan henvise de. Å gå via fastlege tror jeg er for tøft for den. De som ser at de trenger hjelp skammer seg nok allerede. Dette er tanker jeg har for barnas beste og for å få en fremtid hvor barn ikke lengre skal oppleve slikt. Per i dag er veien til hjelp for tung og noe reelt tilbud finnes ikke. Kanskje i de største byene men det det er jo ett langstrakt land. Og når det er sagt så synes jeg ikke de som gjør overgrep skal slippe straff fordi de oppsøker hjelp. 

Skrevet
12 minutter siden, BamseLiten skrev:

Jeg er redd den åpenheten ikke kommer til å skje. En løsning er ett landsdekkende nummer de kan ringe, ett sted å sende mail til og melde ifra om at de trenger hjelp og at de som tar telefonene kan henvise de. Å gå via fastlege tror jeg er for tøft for den. De som ser at de trenger hjelp skammer seg nok allerede. Dette er tanker jeg har for barnas beste og for å få en fremtid hvor barn ikke lengre skal oppleve slikt. Per i dag er veien til hjelp for tung og noe reelt tilbud finnes ikke. Kanskje i de største byene men det det er jo ett langstrakt land. Og når det er sagt så synes jeg ikke de som gjør overgrep skal slippe straff fordi de oppsøker hjelp. 

Har ikke sagt at overgripere skal slippe straff(jeg vet ikke helt hvor du fikk den fra, snarere tvert imot mener jeg at overgripere skal straffes i tråd med norsk lovverk ), men at mer åpenhet kan gjøre at pedofile vil tørre å søke hjelp, om de skulle være til fare for samfunnet. Større åpenhet kan også gjøre det mindre risikabelt for barn. Det er mye som tyder på at hemmelighold og stigma har lettere for å føre til det motsatte: At pedofile søker egne nettverk hvor det ofte legitimeres for seksuelle overgrep. Derfor tror jeg at åpenhet er bedre og gjør at mange av de ikke vil kvie seg for oppsøke hjelp. Ved at man snakker om det, tar det opp i offentlige debatter osv. 

Skrevet
58 minutter siden, Mari Y skrev:

Man kan bare lese av den informasjonen man finner der ute. Man trenger ikke nødvendigvis ikke tall og statistikk. 

Finnes slike tall og statistikk?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes slike tall og statistikk?

Aner ikke, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg, akkurat. Det viktigste er at det har en effekt, og tall svarer ikke nødvendigvis på det. 

Skrevet
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Aner ikke, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg, akkurat. Det viktigste er at det har en effekt, og tall svarer ikke nødvendigvis på det. 

Uten tall og statistikk er det umulig å vite sikkert om det har effekt. Da blir det bare synsing.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uten tall og statistikk er det umulig å vite sikkert om det har effekt. Da blir det bare synsing.

Tja. Nei. Egentlig ikke. Statistikker skal man ikke stole for mye på. Jeg velger å stole på hvilket omdømme de har, hva slags arbeid de gjør og hvilken effekt det har. Og da bør man se på arbeidet de gjør, og hvilken effekt det har på de menneskene de jobber med, ikke tall på en nettside. 

Skrevet

Problemet her er at folk tror nærmest på statistikker som at det er et det ultimate faktum. Det funker ikke så enkelt. En statistikk er først og fremst det- en statistikk. Jeg tar heller utgangspunkt i hvilken omtale et slikt prosjekt har, via offentlig informasjon. Og der er omtalen for det meste positiv. Derfor har det lite med synsing å gjøre, men hvilken informasjon jeg har fått over nettet. Bla fra NRK og andre nettsider. Jeg syns det virker meningsløst å fokusere på statistikker, men heller arbeidet de gjør for å forebygge. Og om dette har en positiv virkning på de som det jobbes med. Jeg kan rett og slett ikke lete etter lupe etter statistikker for at andre skal bli fornøyd, eller fordi de ikke kan komme med et bedre motargument. Så mye tid har jeg ikke. 

Skrevet
2 timer siden, Mari Y skrev:

Tja. Nei. Egentlig ikke. Statistikker skal man ikke stole for mye på. Jeg velger å stole på hvilket omdømme de har, hva slags arbeid de gjør og hvilken effekt det har. Og da bør man se på arbeidet de gjør, og hvilken effekt det har på de menneskene de jobber med, ikke tall på en nettside. 

Hvordan kan du kjenne til hvilken effekt et tiltak har dersom du mener man ikke skal stole på statiske beregninger knyttet til målingen av effekten?

Og hva mener du når du skriver at "En statistikk er først og fremst det - en statistikk."?

Skrevet

Det er for lett for omgivelsene å ikke bry seg tror jeg. 

Anonymkode: a5d9b...6d4

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Hvordan kan du kjenne til hvilken effekt et tiltak har dersom du mener man ikke skal stole på statiske beregninger knyttet til målingen av effekten?

Og hva mener du når du skriver at "En statistikk er først og fremst det - en statistikk."?

Fordi du aldri vet med en statistikk. En statistikk vil bare spørre et uttalt antall mennesker. Jeg tror også det er viktig å stole på hva forskning og tilgjengelig informasjon har å si om slike tiltak. Selv om jeg ikke har noen direkte statistikk vet jeg at dette prosjektet har fått mye positiv omtale. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...