Gå til innhold

Pedofili- legning eller psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Mari Y skrev:

Problemet her er at folk tror nærmest på statistikker som at det er et det ultimate faktum. Det funker ikke så enkelt. En statistikk er først og fremst det- en statistikk. Jeg tar heller utgangspunkt i hvilken omtale et slikt prosjekt har, via offentlig informasjon. Og der er omtalen for det meste positiv. Derfor har det lite med synsing å gjøre, men hvilken informasjon jeg har fått over nettet. Bla fra NRK og andre nettsider. 

Så informasjon du finner på NRK og andre nettsider er altså automatisk fakta? 

Net, dette blir bare for dumt...

Anonymkode: a251a...04f

Skrevet
47 minutter siden, Mari Y skrev:

Fordi du aldri vet med en statistikk. En statistikk vil bare spørre et uttalt antall mennesker. Jeg tror også det er viktig å stole på hva forskning og tilgjengelig informasjon har å si om slike tiltak. Selv om jeg ikke har noen direkte statistikk vet jeg at dette prosjektet har fått mye positiv omtale. 

Tror du må lese deg litt opp på forskning og bruk av statistikk :). 

Skrevet
55 minutter siden, Mari Y skrev:

En statistikk vil bare spørre et uttalt antall mennesker.

Statistikk er ikke synonymt med spørreundersøkelse. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
11 timer siden, Mari Y skrev:

Har ikke sagt at overgripere skal slippe straff(jeg vet ikke helt hvor du fikk den fra, snarere tvert imot mener jeg at overgripere skal straffes i tråd med norsk lovverk ), men at mer åpenhet kan gjøre at pedofile vil tørre å søke hjelp, om de skulle være til fare for samfunnet. Større åpenhet kan også gjøre det mindre risikabelt for barn. Det er mye som tyder på at hemmelighold og stigma har lettere for å føre til det motsatte: At pedofile søker egne nettverk hvor det ofte legitimeres for seksuelle overgrep. Derfor tror jeg at åpenhet er bedre og gjør at mange av de ikke vil kvie seg for oppsøke hjelp. Ved at man snakker om det, tar det opp i offentlige debatter osv. 

Det med straff skrev jeg bare for at andre ikke skal missforstå og tro at jeg bagatelliserer overgrep for det gjør jeg ikke. Jeg har flere venner fra barndommen som er misbrukt og de har det ikke bra i dag, samtlige er uføre. 

Jeg skulle gjerne delt statistikk men den statistikken jeg har fått presentert har vert på seminarer med politi og barnevern. Det er noen år siden og jeg er ikke sikker på om den statistikken ligger ute på nett for oss alle.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så informasjon du finner på NRK og andre nettsider er altså automatisk fakta? 

Net, dette blir bare for dumt...

Nei, men man bør gå ut ifra at mest sannsynlig er det det når man har lest det flere steder. 

Skrevet
6 timer siden, BamseLiten skrev:

Det med straff skrev jeg bare for at andre ikke skal missforstå og tro at jeg bagatelliserer overgrep for det gjør jeg ikke. Jeg har flere venner fra barndommen som er misbrukt og de har det ikke bra i dag, samtlige er uføre. 

Jeg skulle gjerne delt statistikk men den statistikken jeg har fått presentert har vert på seminarer med politi og barnevern. Det er noen år siden og jeg er ikke sikker på om den statistikken ligger ute på nett for oss alle.

Ok, da skjønner jeg bedre. Jeg bagatelliserer heller ikke overgrep og er enig i at straff må til når det gjelder lovbrudd som seksuelle overgrep. Medmindre vedkommende er for psykisk syk eller funksjonshemmet til å skjønne rekkevidden av handlingene, og dermed bør ha tett oppfølging, gjerne via psykiatri. Jeg også skulle likt å visst hvorfor det er veldig lave straffer for misshandling av barn i Norge. Ikke at jeg vil tilstander som i USA, men synes det er merkelig at man bare får 3 mnd i fengsel for overgrep. 

Skrevet
11 timer siden, laban skrev:

Statistikk er ikke synonymt med spørreundersøkelse. 

Trodde nå statistikk kunne ligne på det i alle fall. 

Skrevet
14 minutter siden, Mari Y skrev:

Nei, men man bør gå ut ifra at mest sannsynlig er det det når man har lest det flere steder. 

Nei, det bør man ikke.

Skrevet
11 timer siden, Xtra skrev:

Tror du må lese deg litt opp på forskning og bruk av statistikk :). 

Alle vet at statistikk kan brukes og missbrukes. Hvis jeg hadde hatt all verdens tid, så hadde jeg gjort det, men jeg bruker heller ikke massevis av tid på å finne massevis av statistikker. Noe jeg tror andre her heller ikke egentlig hadde gjort. Jeg går også ut ifra at de kildene jeg har lest har gode grunner til å påstå at det funker, og selv har sett på kilder som viser at det funker. Kanskje det ikke fører til noen dramatisk nedgang i antall anmeldte overgrep, men det er ikke det samme som at det ikke har noen virkning. 

Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Alle vet at statistikk kan brukes og missbrukes. Hvis jeg hadde hatt all verdens tid, så hadde jeg gjort det, men jeg bruker heller ikke massevis av tid på å finne massevis av statistikker. Noe jeg tror andre her heller ikke egentlig hadde gjort. Jeg går også ut ifra at de kildene jeg har lest har gode grunner til å påstå at det funker, og selv har sett på kilder som viser at det funker. Kanskje det ikke fører til noen dramatisk nedgang i antall anmeldte overgrep, men det er ikke det samme som at det ikke har noen virkning. 

Hvordan har det virkning da hvis det ikke fører til færre anmeldte overgrep?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det bør man ikke.

Hvorfor mener du det? Jeg går utifra at de fleste av disse har gjort research og kommet frem til den konklusjonen selv, så hvorfor skulle de ikke det? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har det virkning da hvis det ikke fører til færre anmeldte overgrep?

Fordi det har det visst det fører til at flere pedofile får hjelp. Evt får man hjulpet de som stiller opp, og de har et program som skal være til større og hjelp. Hvis det kan hjelpe de som benytter seg av tilbudet så er det effektivt. 

Skrevet
9 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvorfor mener du det? Jeg går utifra at de fleste av disse har gjort research og kommet frem til den konklusjonen selv, så hvorfor skulle de ikke det? 

Det bør du ikke gå ut i fra. Media kopierer og siterer hverandre i våre dager pga kostnadskutt.

Skrevet
7 minutter siden, Mari Y skrev:

Fordi det har det visst det fører til at flere pedofile får hjelp. Evt får man hjulpet de som stiller opp, og de har et program som skal være til større og hjelp. Hvis det kan hjelpe de som benytter seg av tilbudet så er det effektivt. 

Hvis det ikke fører til færre overgrep er det meningsløst.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke fører til færre overgrep er det meningsløst.

Hvorfor skulle det det dersom det faktisk hjelper dem som oppsøker det? 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør du ikke gå ut i fra. Media kopierer og siterer hverandre i våre dager pga kostnadskutt.

Men dette er ikke bare media som kommer med. Det er også sider som driver med forskning osv. Dessuten hva gjør deg så sikker på at media bare siterer hverandre?....

Har du noen statistikker på det? 😎

Gjest Kanuttius
Skrevet

Ang anmeldelser. Åpenhet omkring dette har ført til en økning i anmeldte saker både fordi vi i dag vet mye mere om hvordan overgrep kan avdekkes og fordi politiet bruker større ressurser på å avsløre pedofile. En åpenhet utover det som har vert til nå med fokus på straff til åpenhet i fht tilgang til til behandling vil nok bidra videre til at enda flere saker kommer opp og blir anmeldt. Jo mere vi forstår omkring hvordan en pedofil tenker og "jobber" for å få tak i offer jo enklere vil det være å avsløre dem. Anmeldte saker skal være høyt så lenge det skjer overgrep. Det er først når pedofile flest begynner å ta tak i åpenheten som tilbys og skaffer seg behandlin at antall anmeldte saker vil gå ned. Det ligger langt frem i tid. I psykiatrien kan man bruke mange år på å behandle en pasient så det tar jeg høyde for må til når det gjelder pedofile også. Jeg tror vi må behandle en hel generasjon pedofile før vi ser virkningen skikkelig på statistikkene.

Skrevet
1 time siden, BamseLiten skrev:

Ang anmeldelser. Åpenhet omkring dette har ført til en økning i anmeldte saker både fordi vi i dag vet mye mere om hvordan overgrep kan avdekkes og fordi politiet bruker større ressurser på å avsløre pedofile. En åpenhet utover det som har vert til nå med fokus på straff til åpenhet i fht tilgang til til behandling vil nok bidra videre til at enda flere saker kommer opp og blir anmeldt. Jo mere vi forstår omkring hvordan en pedofil tenker og "jobber" for å få tak i offer jo enklere vil det være å avsløre dem. Anmeldte saker skal være høyt så lenge det skjer overgrep. Det er først når pedofile flest begynner å ta tak i åpenheten som tilbys og skaffer seg behandlin at antall anmeldte saker vil gå ned. Det ligger langt frem i tid. I psykiatrien kan man bruke mange år på å behandle en pasient så det tar jeg høyde for må til når det gjelder pedofile også. Jeg tror vi må behandle en hel generasjon pedofile før vi ser virkningen skikkelig på statistikkene.

Men her kommer problemet: Ikke alle pedofile ønsker å begå overgrep og ikke alle barneovergripere er pedofile. Pedofili er først og fremst en psykisk lidelse, som enkelte har hevdet at kan være en legning. Det er ikke gitt at man nødvendigvis begår overgrep fordi man er pedofil, eller har til hensikt å gjøre det. Jeg frykter også at med mer stigmatisering og mindre kunnskap, kan dette føre til flere overgrep fordi mange pedofile ikke er åpne om tilstanden. Nettopp fordi det er så kollektivt fordømt. Noen pedofile tror at sex med barn er helt naturlig, men selvfølgelig er dette tull. Andre pedofile innser at det ikke er greit, selv om man har dragningen. Og i tillegg er enkelte pedofile redde for å åpne seg opp om tiltrekningen til familie og venner, pga reaksjonene det kan utløse. Mange holder det for seg selv som igjen kan skape større risiko. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Det er godt mulig man ikke ser noen nedgang i anmeldte overgrep, men det man boer huske paa er at disse hjelpetelefonene mest sannsynlig er for pedofile som ikke har begaatt overgrep. Ergo har det mest sannsynlig ikke noen sammenheng. Fordi dem det er rettet mot er gruppen som ikke har begaatt overgrep, men det skal sikkert vaere forebyggende slik at det blir lettere aa oppsoeke hjelp, fordi man gaar ut ifra at og aa tie det ihjel kan gjoere risikoen for overgrep stoerre i noen tilfeller. Det er i alle fall forskere som peker paa at aa tie ihjel problemet og det sosiale stigmaet rundt det, kan bidra til aa oeke risikoen, ikke minske det. Det er her jeg mener at media maa gjoere en bedre jobb. De kaller seksuell utnyttelse av barn for pedofili. Det er det ikke. Du kan ikke doemmes for pedofili, du doemmes for overgrep, og det er heller ikke 100 prosent sikkert at alle som begaar overgrep er pedofile. Noen mener f eks at det er et stoerre eller mindre antall som ikke er pedofile. Jeg har i alle fall sett en utenlandsk studie som mener at et ganske hoyt antall- 40-70 %-er ikke pedofile, men er motivert av helt andre ting. For disse menneskene var Barnet tydeligvis et lett offer, slik jeg forstod det. Man kobler ogsaa overgrep til psykisk stress, og noen ganger utviklingshemming(selv om det er viktig aa presisere at dette er langt fra alle med psykisk stress eller utviklingshemming som begaar overgrep). Jeg erkjenner at jeg burde nok sett mer paa statistikker, men det er slik at overnevnte hjelpetilbud tar ikke sikte paa pedofile overgripere, men pedofile ikke-overgripere. Derfor har det nok mest sannsynlig ikke noen sammenheng. Det kan vaere for aa forebygge potensielt fremtidige overgrep at man setter i gang prosjektet, og jeg tenker at media har en viktig rolle i og aa snakke om overgrep naar man snakker om overgrep. Det er lett aa tenke 'lommemannen' med en gang man hoerer begrepet pedofili. Og man tror at dersom du er pedofil saa kommer du til aa begaa overgrep foer eller siden. Det tror jeg egentlig bare er en paastand, for jeg har aldri sett at dette stemmer over en lav sko. Det som likevel kan stemme er at sosialt stigma fra familien og samfunnet gjoer at noen vil soeke seg til egne nettverk, og det kan i alle fall aapne doerene til overgrep. For det er nettopp i slike nettverk du finner de farlige potensielle overgriperne. At mennesker som Todd Nickerson skal maatte oppleve hets for aa staa frem med sin pedofili blir derfor helt feil, men media maa vaere mer presis naar man omtaler saker som har med overgrep aa gjoere. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Enkelte mennesker må bare mangle noe alvorlig og sånne handlinger mot andre mennesker og all kriminalitet tror jeg vi alle tar dyp avstand fra til siste åndedrett om vi har et reelt valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...