Gå til innhold

Psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg sliter med angst pga tøff barndom med dødsfall og omsorgssvikt. Har gjennom hele barndommen opplevd perioder med uvirkelighetsfølelse som en avkobling fra det vonde. Nå de siste par årene har jeg slitt ekstremt med dette. Hadde en pause på 4-5 mnd, men så kom det tilbake for fult igjen nå. Har funnet ut at det egentlig heter depersonalisering. Det gjør at jeg føler meg koblet fra meg selv og virkeligheten. Ting rundt meg + meg selv føles ikke ekte, og virkelighetsbildet mitt er ganske vridd. Men jeg er fult klar over at dette ikke er «ekte», altså at det kun er psykisk og ikke den reelle virkeligheten - altså jeg har ikke vrangforestillinger eller tror på den uvirkelighetsfølelsen som noe reelt. Det er vell ikke fare for at jeg egentlig er i en psykose? Er veldig redd for det, men tenker at de som er psykotisk ikke er klar over det selv, samt at de tror det de opplever ikke er feil på en måte. Psykolog sier jeg ikke er det, men føler meg så redd og alt føles så uvirkelig og skummelt at jeg tviler. Hva tenker dere? Noen med lignende erfaring? 

Anonymkode: 306bd...28c

Skrevet

Ville stolt på psykologen. Hvis du har mer alvorlig angst er uvirkelighetsfølelse ganske vanlig. Som om man ikke er helt tilstede i sin egen kropp og sitt eget liv, når det topper seg, men bare eksisterer litt som en robot en stund der det er relativt fasinerende at man klarer gjøre noen som helst dagligdagse ting og oppføre seg relativt normalt. Så lenge du bare føler seg rar men ikke ser og hører ting som ikke er der eller har noen annen virkelighet er det nok "bare" angst.

Anonymkode: d4b22...664

Skrevet

Har du blitt presentert for diagnosen reaktiv tilknytningsforstyrrelse? Den forekommer ofte hos personer som har vært utsatt for alvorlig omsorgssvikt, og har livsvarige konsekvenser. 

Anonymkode: 6c261...0b0

Skrevet

Er nok ikke reaktiv tilknytningsforstyrrelse, hadde ingen symptomer før fylte 5, og hadde trygge foreldre inntil 5 år gammel, etter det var mor fraverende før hun så døde. Far var tilstede, og en god foreldre med noen få unntak.

Anonymkode: 306bd...28c

Skrevet

Depersonalisering alene indikerer ikke psykose. Når psykologen din i tillegg sier at du ikke er psykotisk, syns jeg ikke du trenger å bekymre deg for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...