Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Vår sønn på to år har matvareallergi, påvist med sikkerhet både ved test og diett mot melk og soya. Han har stort sett reaksjoner på alt han spiser, får kraftige smerter i magen, diaree, utslett etc. Han har nå en melke- og soyaproteinfri diett. Vi synes selv vi er veldig flinke til å informere barnehagen etter besøk hos barnelegen og ernæringsfysiologen, de har fått brosjyrer fra NAAF, vi gir villig vekk oppskrifter, tipser om alternative produkter som han tåler, tilbyr oss å bake bare de sier i fra når det trengs, vi spør om det er problemer og gir positive tilbakemeldinger når de får til ting. Jeg synes vi virkelig gjør vårt ytterste slik at barnehagen også skal få til å gi vår sønn den maten han tåler, sammen med de andre barna. Men hva skjer? Gjentatte ganger har han sittet med ei brødskive med leverpostei, mens de andre spiser ostesmørbrød. Han ser på at de andre spiser pølse, fordi barnehagen har glemt å sjekke om de har melkefrie pølser og ikke har fått tak i det til de skal spise. Isteden for å gi alle barna noe annet, må altså poden spise potetstappe (som han ikke liker) og se på at de andre barna spiser pølse, som er det beste han vet. Før jul fikk alle barna bake, bortsett i fra vår sønn, som måtte se på fordi det var melk i deigen. Det er ikke lett for en to-åring å skjønne det, og han bruker mye tid hjemme på å fortelle når slike hendelser oppstår. Lysten til å gå i barnehagen neste dag, er selvfølgelig minimal. Jeg hadde et langt møte med avd.leder før jul, hvor jeg sa at slike hendelser var helt uholdbare, og at det burde også de skjønne. At det føles ganske urettferdig når vi virkelig prøver å hjelpe til med å tilrettelegge, så skjer det allikevel gang på gang. Da ba jeg også om at alle barna kunne spise det samme, og hvis det ikke gikk, om de kunne gjøre noe spesielt sammen med vår sønn og f.eks. bestekompisen eller noen andre barn, slik at han slapp å komme i en situasjon hvor han må se på de andre barna spise. Avd. leder var helt enig med meg, og beklaget de hendelsene som hadde vært. Til tross for dette, skjer det samme igjen. Dette med pølsene skjede nå etter jul. En av assistentene kom med et stort smil om munnen og fortalte strålende om hvor lykkelig vår sønn hadde blitt fordi han fikk servert det samme som de andre barna under en såkalt bursdagsfeiring av ett barn, og hvor morsomt det hadde vært å se ham stråle slik. Forteller ikke det dem noe da? Når en to-åring ikke forventer å få det samme som de andre barna, og blir kjempeglad når det skjer? I tillegg roser de ham veldig fordi han er så flink til å skjønne at han bare må se på de andre barna, når de spiser noe han ikke tåler. Flink fordi han ikke blir lei seg, gråter eller blir sint... Jeg kjenner at jeg snart eksploderer, men tenkte at før jeg går til det drastiske skritt må jeg høre hva som er normalen for å håndtere barn med matvareallergi. Jeg må si at om han nå må over på en enda strengere diett, hvilket er meget sannsynlig, lurer jeg på hva han skal få å spise. Jeg har sagt at jeg godt kan høre om ernæringsfysiologen eller en rep. fra NAAF kan komme å veilede i matlaging og forklare hvorfor det er viktig å følge en diett, men barnehagen sier bare at de har hatt barn før som ikke har tålt melk så dette kan de. Vår sønn spiser særdeles lite, og som regel er det bare lunsjen i barnehagen han spiser i løpet av en dag. Dessuten tror jeg jo egentlig ikke at det er vanlig at en barnehage gjør slike overtramp mot små barn. For vi som foreldre synes faktisk at dette er overtramp fordi det skjer igjen og igjen. Selvfølgelig vet han at det er ting han ikke kan spise, eller at han kanskje må spise noe annet enn andre. Men det er langt i fra det å få noe annet "ekstra" i barnehaegn til å måtte spise bare halvparten av et måltid, eks. potetstappe, fordi de ikke er kjøpt inn melkefrie pølser, De nadre barna fikk jo både pølse og potetstappe. Vår sønn får jo ikke noe ekstra i barnehagen, han får en brødskive med pålegg han når de andre barna får noe annet eller noe ekstra. Det hender ikke at de lager noe melkefri mat som alle kan spise. Dette hadde sikkert vært hyggelig for sønnen vår det også, å spise akkurat det samme som alle andre. Jeg synes at denne situasjonen er vanskelig fordi barnehagen signaliserer og sier at de ikke trenger hjelp. Hva gjør andre foreldre i slike situasjoner? Er det vanlig at barnehager tar mer hensyn eller er mer lærevillig ernn vår barnehage? Noen som har noe tips til hva vi som foreldre kan gjøre, før situasjonen blir helt uholdbar og en frustret mamma kommer til å eksplodere? Tusen takk for at du leste hele dette innlegget, jeg ser jo nå at det ble fryktelig langt. Men for oss er det så viktig, og det hadde vært fint med noen innspill. Mvh tie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42394-matvareallergi-og-barnehagen-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Kjære tie Det skulle ikke være vanskelig for barnehagen å følge opp med riktig mat til sønnen din og jeg er helt enig med deg - målet må være at de lager mat han tåler som alle kan spise. Det høres ut som dere har gjort det dere kan for å informere barnehagen, men ikke gi opp for det. Snakk med avdelingsleder en gang til og tilby deg å komme i barnehagen for å informere om hvilke matvarer han faktisk kan spise som også de andre barna vil like. Du har sikkert endel informasjonsmateriell med oppskrifter på kaker, boller o.l. uten melk - ta med dette i barnehagen. Det ville sikkert være en god ide med et informasjonsmøte for de ansatte - hva med å komme på en planleggingsdag, eventuelt kunne du prøve å få med deg en representant fra NAAF som støtte og hjelp. De har vel en fryser i barnehagen - kanskje du skulle kjøpe inn melkefrie pølser og legge dem i fryseren med barnets navn på slik at det er lett å ta opp når pølser står på menyen. Min erfaring er at dette pleier å gå fint i barnehagene rundt omkring i landet så dere har nok vært uheldige. Det er sikkert ikke vrangvilje, men heller mangel på forståelse og kanskje travle dager som har rotet dette til i din barnehage. Som sagt - ikke gi opp, men stå på. Dette er viktig for mange barn med matallergier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42394-matvareallergi-og-barnehagen-langt/#findComment-159110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maskjerringa Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Kjære tie Det skulle ikke være vanskelig for barnehagen å følge opp med riktig mat til sønnen din og jeg er helt enig med deg - målet må være at de lager mat han tåler som alle kan spise. Det høres ut som dere har gjort det dere kan for å informere barnehagen, men ikke gi opp for det. Snakk med avdelingsleder en gang til og tilby deg å komme i barnehagen for å informere om hvilke matvarer han faktisk kan spise som også de andre barna vil like. Du har sikkert endel informasjonsmateriell med oppskrifter på kaker, boller o.l. uten melk - ta med dette i barnehagen. Det ville sikkert være en god ide med et informasjonsmøte for de ansatte - hva med å komme på en planleggingsdag, eventuelt kunne du prøve å få med deg en representant fra NAAF som støtte og hjelp. De har vel en fryser i barnehagen - kanskje du skulle kjøpe inn melkefrie pølser og legge dem i fryseren med barnets navn på slik at det er lett å ta opp når pølser står på menyen. Min erfaring er at dette pleier å gå fint i barnehagene rundt omkring i landet så dere har nok vært uheldige. Det er sikkert ikke vrangvilje, men heller mangel på forståelse og kanskje travle dager som har rotet dette til i din barnehage. Som sagt - ikke gi opp, men stå på. Dette er viktig for mange barn med matallergier. Har hatt samme problemet som du. Det endte med at jeg leverte et par bokser i bhg m.pølser karbonader rundstykker div kaker og frossen "vaniljesaus" og ba de gi beskjed hvis de skulle bake slik at jeg kunne ordne alternativ deig el bare trolldeig.Jeg krevde da å få refundert mine faktiske utgifter og fikk det , men etter ei stund da var de blitt så flinke å ordne selv at jeg bare sporadisk trengte å fylle opp boksene i fryseren.Nå prøver jeg å lære opp skole og sfo..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42394-matvareallergi-og-barnehagen-langt/#findComment-169509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.