Gå til innhold

Kan psykiater se at jeg har lest e-journal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder til helse nord hvor jeg har tilgang til å lese egen journal fra dps. Jeg har veldig lyst å lese i journalen men er redd for at psykiateren min skal få varsel om at jeg har åpnet ett dokument han har forfattet. Er det noen som vet om behandlere på dps får varsler eller på noen måte kan se at pasienten har åpnet og lest et dokument i egen elektronisk journal? 

Anonymkode: deaf4...a3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, dessverre. Noen som vet når vi på østlandet kan få lese vår e-journal? 

Anonymkode: 1c169...f9a

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder til helse nord hvor jeg har tilgang til å lese egen journal fra dps. Jeg har veldig lyst å lese i journalen men er redd for at psykiateren min skal få varsel om at jeg har åpnet ett dokument han har forfattet. Er det noen som vet om behandlere på dps får varsler eller på noen måte kan se at pasienten har åpnet og lest et dokument i egen elektronisk journal? 

Tror ikke behandler for varsel på at du har lest journalen din, men du kan se hvem andre enn deg som har lest journalen.

Skrevet

Nei. Det er dine dokumenter og meningen er nettopp at du skal kunne lese hva de skriver om deg uten å måtte gjennom en supertungvint prosess rundt det med søknadsskjema og papirutprint med veldig sensitiv informasjon som kan mistes f.eks. 

Anonymkode: 29188...b6c

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, dessverre. Noen som vet når vi på østlandet kan få lese vår e-journal? 

Noen steder er dette allerede innført. Oslo universitetssykehus gir alle pasientene elektronisk tilgang til sin journal gjennom tjenesten "min journal". 

Skrevet

Takk for svar. Tenker jo at det er meningsløst at de skal loggføre mine aktiviteter der inne når jeg har rett til å se alt uten å begrunne det på noe som helst vis (jf need-to-know-prinsippet). Men ser flere på kvinneguiden svarer at behandlerene ikke får varsler om det, men at de kan se at jeg har lest om de går inn på dokumentet😔

Skrevet

Håper noen har et helt konkret og sikkert svar på dette. Greit å vite. Kanskje noen innen helsesektoren som er her vet noe om det? 

Anonymkode: 4f6dc...c33

Skrevet
10 timer siden, frosken skrev:

Noen steder er dette allerede innført. Oslo universitetssykehus gir alle pasientene elektronisk tilgang til sin journal gjennom tjenesten "min journal". 

Ok. Håper Vestre Viken kommer etter snart...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...