Gå til innhold

Noen som kan litt om antiepileptika?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg har bipolar 1. Behandler og jeg sliter med å finne medisiner som fungerer i lengden, eller som ikke har for mange alvorlige bivirkninger.

Hadde ok effekt av Lamotrigin, men måtte slutte med den medisinen pga. masse utslett. Fikk beskjed om at det er uaktuelt å prøve det igjen.
Siden jeg har prøvd litium og diverse antipsykotika tenker jeg litt på om jeg kanskje bør prøve en annen type antiepileptika enn Lamotrigin. Har jo bare prøvd den ene. 

Det jeg lurer på er:

1: Er det sik at jeg sannsynligvis vil få allergiske reaksjoner av alle antiepileptika? Er de veldig nært beslektet? 

2: Noen bipolare her som har hatt positive erfaringer med antiepileptiske meds? 

Skrevet

Det er ganske kjendt at Lamictal kan gi utslett og i verste fall føre til sykehusinnleggelse. Om man får utslett av Lamictal, er det anbefalt at man slutter på medisinen. Jeg har ikke hørt at det er mer vanlig å få utslett av medisiner innen antiepileptika utover hva som står som forholdsregler og bivirkninger på den enkelte medisinen. Lamictal regnes som en av de "snillere" antiepileptiske medisiner når det kommer til bivirkninger. Selv er det den medisinen jeg har hatt minst bivirkninger av både under oppstart og vedlikeholdsdose. Så og si alle andre antiepileptiske medisiner jeg har brukt er nedsløvende, spesielt ved oppstart, men dette gjelder ikke Lamictal i mitt tilfelle, men vet om pasienter som opplever å være i en døs hele tiden av Lamictal, så her reagerer vi ulikt på samme måte som ved å få utslett. Om det er større sjanse for at du vil få utslett av medisiner som kan gi denne bivirkningen, vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg fikk masse kløende utslett første gangen jeg forsøkte Lamictal. Ett år senere prøvde jeg forsiktig igjen, meeeeget langvarig opptrapping, og da fikk jeg ikke denne bivirkningen. Bivirkninger som døsighet og hodepine hadde jeg heller ikke denne ganga. Med tett oppfølging og sakte opptrapping tror jeg at jeg ville gitt den en sjanse til.

Skrevet
13 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg har bipolar 1. Behandler og jeg sliter med å finne medisiner som fungerer i lengden, eller som ikke har for mange alvorlige bivirkninger.

Hadde ok effekt av Lamotrigin, men måtte slutte med den medisinen pga. masse utslett. Fikk beskjed om at det er uaktuelt å prøve det igjen.
Siden jeg har prøvd litium og diverse antipsykotika tenker jeg litt på om jeg kanskje bør prøve en annen type antiepileptika enn Lamotrigin. Har jo bare prøvd den ene. 

Det jeg lurer på er:

1: Er det sik at jeg sannsynligvis vil få allergiske reaksjoner av alle antiepileptika? Er de veldig nært beslektet? 

2: Noen bipolare her som har hatt positive erfaringer med antiepileptiske meds? 

Jeg er ikke bipolar, men bruker Lamictal. Som Underbar skriver fikk jeg også utslett, på overkroppen. Langsom opptrapping. Legen som satte meg på Lamictal hadde en del erfaring med den og ville at vi skulle ha litt is i magen når det gjaldt utslettet. Jeg fikk tett oppfølging. Etter et par uker gikk utslettet vekk. Så jeg mener det samme som Underbar. Kanskje du skulle prøve igjen?

Skrevet
13 minutter siden, ColaZero skrev:

Jeg er ikke bipolar, men bruker Lamictal. Som Underbar skriver fikk jeg også utslett, på overkroppen. Langsom opptrapping. Legen som satte meg på Lamictal hadde en del erfaring med den og ville at vi skulle ha litt is i magen når det gjaldt utslettet. Jeg fikk tett oppfølging. Etter et par uker gikk utslettet vekk. Så jeg mener det samme som Underbar. Kanskje du skulle prøve igjen?

Har spurt flere leger og psykiatere om å orøve Lamictal igjen. Fikk beskjed om at det er uaktuelt av alle sammen:)

Anonymkode: df953...894

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spurt flere leger og psykiatere om å orøve Lamictal igjen. Fikk beskjed om at det er uaktuelt av alle sammen:)

Anonymkode: df953...894

Mulig at du fikk en mye større reaksjon enn Underbar og meg. Men det var en periode hvor alle var livredde for dette utslettet. Har inntrykk av at det har roet seg noe de siste årene. Hvor lenge siden var det du forsøkte Lamictal?

Gjest elina777
Skrevet

En venninne tok tegretol mot bp, eneste som funket for henne

Gjest franklyscarlet
Skrevet
2 timer siden, ColaZero skrev:

Mulig at du fikk en mye større reaksjon enn Underbar og meg. Men det var en periode hvor alle var livredde for dette utslettet. Har inntrykk av at det har roet seg noe de siste årene. Hvor lenge siden var det du forsøkte Lamictal?

Ja, det var såpass ille at legen bare kastet et blikk på meg og sa dette går ikke.

Prøve Lamictal for kanskje fire år siden. Spurte om det var mulig å prøve igjen nå nylig. Spurt tre forskjellige leger/psykiatere. 

Skrevet
5 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Ja, det var såpass ille at legen bare kastet et blikk på meg og sa dette går ikke.

Prøve Lamictal for kanskje fire år siden. Spurte om det var mulig å prøve igjen nå nylig. Spurt tre forskjellige leger/psykiatere. 

Nei, høres ut som om du fikk en mye kraftigere reaksjon enn meg. Så da er det nok som du sier uaktuelt å prøve igjen. Som du har fått beskjed om.

Jeg brukte Tegretol før jeg byttet til Lamictal. Da var det ikke snakk om at jeg kunne få allergisk reaksjon, så tror at selv om begge er antiepileptika så er de nok ikke helt like.

Om jeg ikke husker galt så mener jeg at Orfiril også kan brukes mot bipolar lidelse.  Meget mulig at jeg husker feil.

Gjest elina777
Skrevet

Lamictal hjelper uansett bare "nedover" så de tok den fra meg da jeg var innlagt for manisk psykose

siden har jeg økt kraftig i vekt !!! Så det er bittert 

Skrevet
1 minutt siden, elina777 skrev:

Lamictal hjelper uansett bare "nedover" så de tok den fra meg da jeg var innlagt for manisk psykose

siden har jeg økt kraftig i vekt !!! Så det er bittert 

Økte du i vekt pga at Lamictal ble seponert?

Gjest elina777
Skrevet
8 minutter siden, ColaZero skrev:

Økte du i vekt pga at Lamictal ble seponert?

Ja

fra 73 til tja er vel 90 snart? Bruker litium istedet

Gjest elina777
Skrevet

Men 

men får dra til Tallinn og gjennomgå slankeoperasjon! 

Skrevet

Ja

fra 73 til tja er vel 90 snart? Bruker litium istedet

Det skjønner jeg at du synes er trist.

Skrevet

Men 

men får dra til Tallinn og gjennomgå slankeoperasjon! 

Det er jo et alternativ det. Men om du virkelig mener det...vil du virkelig gjøre det i Tallinn? Hvor seriøse/dyktige er de der? Er det ikke mulig å få det her i Norge? Vet at det er lang ventetid, ca ett år. Da koster det ikke noe heller.

Gjest elina777
Skrevet
4 minutter siden, ColaZero skrev:

Det er jo et alternativ det. Men om du virkelig mener det...vil du virkelig gjøre det i Tallinn? Hvor seriøse/dyktige er de der? Er det ikke mulig å få det her i Norge? Vet at det er lang ventetid, ca ett år. Da koster det ikke noe heller.

En venninne gjorde det i Latvia med godt resultat , kanskje det er et alternativ 

Skrevet

En venninne gjorde det i Latvia med godt resultat , kanskje det er et alternativ 

Men går det ikke evt an for deg å få gjort det her i Norge? Vet du hvor mye hun betalte for operasjonen i Latvia?

Gjest elina777
Skrevet
4 minutter siden, ColaZero skrev:

Men går det ikke evt an for deg å få gjort det her i Norge? Vet du hvor mye hun betalte for operasjonen i Latvia?

Jeg får spørre fastlegen

Skrevet
3 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg får spørre fastlegen

Ja, det synes jeg virkelig du skal gjøre. Bare tull å reise utenlands og bruke masse penger på noe du får dekket gratis her i Norge.

Skrevet

Tegretol, men den demper mest manibiten. Orfiril, men den vet jeg ikke så mye om. Tror den er bra der man svinger raskt og har blandete episoder.

Seroquel er en mulighet kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...