Gå til innhold

Sobril før jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Sliter med psyken og sliter med å komme meg på en jobb hvor jeg jobber noen få dager i uken fordi jeg gruer meg veldig. 

Har en sobril liggende hjemme. Hvordan vil det være å ta en sobril før jobb? Er dette lov? Det er viktig at jeg kommer meg på jobb idag, da jeg har hatt mye fravær i det siste. 

Takk for svar!:)

Anonymkode: 6aa11...11b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Sliter med psyken og sliter med å komme meg på en jobb hvor jeg jobber noen få dager i uken fordi jeg gruer meg veldig. 

Har en sobril liggende hjemme. Hvordan vil det være å ta en sobril før jobb? Er dette lov? Det er viktig at jeg kommer meg på jobb idag, da jeg har hatt mye fravær i det siste. 

Takk for svar!:)

Anonymkode: 6aa11...11b

Skal ikke kjøre bil samtidig som man har tatt sobril.

Men du kan ta buss.

Anonymkode: f83d3...149

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke kjøre bil samtidig som man har tatt sobril.

Men du kan ta buss.

Det er feil. Man kan kjøre bil, men maks dose Sobril er da 30mg. Det kommer litt an på hvilke andre medisiner om dosen må reduseres.

Skrevet
29 minutter siden, ColaZero skrev:

Det er feil. Man kan kjøre bil, men maks dose Sobril er da 30mg. Det kommer litt an på hvilke andre medisiner om dosen må reduseres.

NEI! Det der er feilinformasjon.

Noen har litt anderledes grenser fordi de har tatt stoffet over lang tid og har en helt annen tolleranse for det, men aldri i livet om grensen er så høy uansett.

Og for en person som ts som ikke pleier ta sobril så kan hun ikke kjøre bil på sobril. 30 mg er også 2!15 mg tabeletter, hadde hun tatt det kommer hun seg IKKE på jobb i allefall. Hun kommer seg antagelig ikke til bilen engang før hun sovner..

Anonymkode: 75770...7f6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Det der er feilinformasjon.

Noen har litt anderledes grenser fordi de har tatt stoffet over lang tid og har en helt annen tolleranse for det, men aldri i livet om grensen er så høy uansett.

Og for en person som ts som ikke pleier ta sobril så kan hun ikke kjøre bil på sobril. 30 mg er også 2!15 mg tabeletter, hadde hun tatt det kommer hun seg IKKE på jobb i allefall. Hun kommer seg antagelig ikke til bilen engang før hun sovner..

Anonymkode: 75770...7f6

Da må du lese deg opp. Man kan også kjøre bil på 10 mg Vival/Valium. Men jeg f.eks, som bruker Lamictal for epilepsi, kan kun bruke 5mg. Det ligger masse her på psykiatriforum om de nye reglene, du kan søke det opp.

Og du har rett i at man må kjenne sin egen reaksjon på medikamenter når det gjelder bilkjøring. Jeg kan fint kjøre på 30mg Sobril eller 5-10mg Vival fordi jeg har brukt det lenge. Men ta f.eks min mor, 76 år gammel, hadde ikke engang kunnet kjøre på 10mg Sobril.

Skrevet
1 time siden, ColaZero skrev:

Da må du lese deg opp. Man kan også kjøre bil på 10 mg Vival/Valium. Men jeg f.eks, som bruker Lamictal for epilepsi, kan kun bruke 5mg. Det ligger masse her på psykiatriforum om de nye reglene, du kan søke det opp.

Og du har rett i at man må kjenne sin egen reaksjon på medikamenter når det gjelder bilkjøring. Jeg kan fint kjøre på 30mg Sobril eller 5-10mg Vival fordi jeg har brukt det lenge. Men ta f.eks min mor, 76 år gammel, hadde ikke engang kunnet kjøre på 10mg Sobril.

Fyfaen det du kom med over der er feilinformasjon så til de grader.

Greit nok at du, som er rusavhengig og har brukt det i lang tid ikke merker noe av 30mg. Men en person som kanskje tar max 1 pille i måneden (og nå snakker jeg om 10mg eller 15mg piller) kan aldri i livet kjøre på 30mg. Du blir sløv av sobril, det er det sobrio gjør! Og i trafikken må en være fullt tilstede og ha rask responstid!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at du, som er rusavhengig og har brukt det i lang tid ikke merker noe av 30mg. Men en person som kanskje tar max 1 pille i måneden (og nå snakker jeg om 10mg eller 15mg piller) kan aldri i livet kjøre på 30mg. Du blir sløv av sobril, det er det sobrio gjør! Og i trafikken må en være fullt tilstede og ha rask responstid!

Du tar feil.

Skrevet

Hvorfor er du så aggressiv?

Skrevet
Akkurat nå, ColaZero skrev:

Hvorfor er du så aggressiv?

Fordi du oppmuntrer til trafikkulykker.

Jeg er også forbauset over at du driver å kjører bil (daglig?) Med 30mg sobril i kroppen. Jeg hadde blitt drit forbanna om du hadde krasjet og drept meg eller en av mine nære med 30mg sobril i kroppen!

Skrevet

Fordi du oppmuntrer til trafikkulykker.

Jeg er også forbauset over at du driver å kjører bil (daglig?) Med 30mg sobril i kroppen. Jeg hadde blitt drit forbanna om du hadde krasjet og drept meg eller en av mine nære med 30mg sobril i kroppen!

Det er lovverket vi diskuterer i denne tråden. Ihvertfall jeg. Når du skjønte at du tok feil iht lovverket går du heller til personangrep på meg. Trådstarter skriver ingenting om hvilken styrke det er på den ene Sobrilen hun/han har hjemme. Jeg bruker ikke Sobril og holder meg helt innenfor lovverket når det gjelder medisiner og bilkjøring. Om du er uenig i hva fagfolk har kommet fram til når det gjelder medikamenter og bilkjøring så får du skyte disse og ikke meg. Lovverket er etter de nye reglene rimelig strengt. 

Skrevet
Akkurat nå, ColaZero skrev:

Det er lovverket vi diskuterer i denne tråden. Ihvertfall jeg. Når du skjønte at du tok feil iht lovverket går du heller til personangrep på meg. Trådstarter skriver ingenting om hvilken styrke det er på den ene Sobrilen hun/han har hjemme. Jeg bruker ikke Sobril og holder meg helt innenfor lovverket når det gjelder medisiner og bilkjøring. Om du er uenig i hva fagfolk har kommet fram til når det gjelder medikamenter og bilkjøring så får du skyte disse og ikke meg. Lovverket er etter de nye reglene rimelig strengt. 

Bare fordi du (lovlig) kan kjøre bil med 0.2 i promille så betyr ikke det at en burde kjøre med 0.2 i promille..

Beroligende svekker evnen til å kjøre bil, om det så er 30mg sobril eller 0.2 promille alkohol..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi du (lovlig) kan kjøre bil med 0.2 i promille så betyr ikke det at en burde kjøre med 0.2 i promille..

Beroligende svekker evnen til å kjøre bil, om det så er 30mg sobril eller 0.2 promille alkohol..

Man har satt grenser for hvor mye "beroligende" man kan kjøre med nettopp med tanke på om det svekker evnen til å kjøre bil. Og har kommet fram til grensene jeg nevnte. "Beroligende" i disse dosene går ikke utover reaksjonsevne eller evnen til å kjøre bil.

En helt annen sak er at man selv er pliktig til å vurdere om man burde kjøre bil eller ikke. Som eksempel kan mangel på søvn være grunn til å la bilen stå. Eller hvis man er rasende irritert.

Skrevet

Er vel ingen som har klart å knekke det nye "enklere" lovverket helt.

Uansett så er det fullt lovlig å bruke visse doser benzodiazepiner kombinert med bilkjøring.
Hvis man kun bruker en medisin (andre grenser hvis du bruker flere medisiner i andre grupper etc.).
Grensen på Sobril er 30mg i døgnet eller 10mg Vival/Valium, er usikker på om man må vente i x antall timer før man kan kjøre slik du må gjøre ved bruk av Imovane etc.
Tror når det gjelder Valium at det ikke spiller noen rolle så lenge man bruker denne fast.

Bruker selv 0.5mg Rivotril og har klarert dette med lege og tatt blodprøver grunnet fylkeslegen.
Venter selv med kjøring til dagen etter selv om jeg er usikker på om jeg behøver dette.
Kjenner ingenting etter 4-5 timer uansett, 0.2 i promille ville jeg aldri kjørt med m.t.p hvordan jeg kjenner det vs. benzo etter gitt tid.

Før disse nye grensene kom måtte man jo selv vurdere om man var skikket til å kjøre og dette gjelder jo også i dag etter innføring av nye grenser. Man skal jo heller ikke kjøre om man er trøtt osv, osv. Hvis man følger regelverket og føler seg skikket til å kjøre så ser jeg ingen grunn til å være moralpoliti. 

Mange som ikke burde kjørt så aggressive og sinte de er i trafikken.

Anonymkode: e4962...17b

Skrevet

Lovverket kan jo også ha litt motsatt effekt, altså at alle tror at 30mg sobril er helt perfekt kombo. Så tar de sobril for første gang og kjører av sted til jobbmøte de gruet seg til. Lite visste de at sobrilen gjorde dem sløve og nedsetter reaksjonsevnen (ikke er det forøvrig lett å merke dette selv heller, når man sitter der i sin "sobrilrus")

Jeg har tatt 10-15mg sobril et par ganger i løpet av mitt liv så jeg vet hvordan jeg reagerer på det og at jeg ikke er istand til å kjøre bil på dette. Men det er det ikke alle som skjønner, noen bare leser på nettet å ser at det står 30mg sobril er helt greit uten å tenke på at dette gjelder de som har brukt sobril daglig/ofte over tid, altså de avhengige....

Skrevet
48 minutter siden, ColaZero skrev:

Man har satt grenser for hvor mye "beroligende" man kan kjøre med nettopp med tanke på om det svekker evnen til å kjøre bil. Og har kommet fram til grensene jeg nevnte. "Beroligende" i disse dosene går ikke utover reaksjonsevne eller evnen til å kjøre bil.

Det er jeg rimelig sikker på at det gjør.

Anonymkode: 3d866...ae2

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lovverket kan jo også ha litt motsatt effekt, altså at alle tror at 30mg sobril er helt perfekt kombo. Så tar de sobril for første gang og kjører av sted til jobbmøte de gruet seg til. Lite visste de at sobrilen gjorde dem sløve og nedsetter reaksjonsevnen (ikke er det forøvrig lett å merke dette selv heller, når man sitter der i sin "sobrilrus")

Jeg har tatt 10-15mg sobril et par ganger i løpet av mitt liv så jeg vet hvordan jeg reagerer på det og at jeg ikke er istand til å kjøre bil på dette. Men det er det ikke alle som skjønner, noen bare leser på nettet å ser at det står 30mg sobril er helt greit uten å tenke på at dette gjelder de som har brukt sobril daglig/ofte over tid, altså de avhengige....

Enn så lenge så må jo mennesker tenke litt selv. Med varseltrekant så må man selv kjenne hvordan du blir påvirket før du kan kjøre (da i lovlige doser). Har selv tatt en Vallergan om kvelden og ikke noe som ifølge loven skulle tilsi at jeg ikke kunne kjøre neste dag, men på meg så fungerte den slik at jeg ble zombi dagen etterpå og aldri ville satt meg bak rattet.

Man må selvsagt ikke ta 30mg Sobril for første gang å deretter sette seg bak rattet, men er usikker på hvordan de nye reglene er m.t.p hvor lenge man må vente etter inntak, lovlig døgndose er 30mg.
Personlig så merker jeg 30mg Sobril i ca. 3-4 timer og ville ikke kjørt slik.

Til trådstarter som vel egentlig ikke snakket om å kjøre bare om å gå på jobben så er det selvsagt ingen varig løsning å ta Sobril som vane, men trenger man det for å komme over en kneik etc. så vil jeg ikke bombastisk fraråde benzo en gang i blandt.
Har selv hjulpet meg masse med benzo i perioder, men det gjelder å passe på bruken og ikke se på det som en varig løsning.
Ta også å drøft det med legen. 

Anonymkode: e4962...17b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...