Gjest isirkel Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Er 35 år gammel, har et barn på 2 år. Vi prøver nå å få nr. 2. Hadde en missed abortion i oktober. Fosteret var da 14 uker, men det ble ikke oppdaget før på vanlig UL i 19. uke. Hadde så en menstruasjon før jeg ble gravid på nytt. Var på UL i forrige uke, uke 6+4, og da så alt normalt ut. Dagen etter fikk jeg en liten blødning som stoppet veldig raskt. snakket med Gyn. som ba meg avvente. Fikk så ny blødning 4 dager senere - mer denne gang, omtrent ett "normalt bind", med en del slimklumper. Var så på ny UL i går - uker 7 + 4. Fosteret er ikke borte og har vokst, men gyn. sier vi har 50 - 50 sjangse for at dette går bra. Han tror han så hjerteslag i går, men er ikke sikker, fordi ønsketenktning og urolig skjerm kan gjøre at han tar feil når slagene er "tidlige" . Har nå tatt hcg - prøve, skal ta ny på fredag. Dersom det har gått galt denne gangen også - er det et tegn på at jeg kanskje ikke klarer å bære frem flere barn ? Er veldig lei meg og bekymret, og vet ikke om jeg tør å bli gravid enda en gang. Synes det er veldig rart at jeg aborterer to ganger på rad - det skjer jo nesten aldri. Min gyn. sier at jeg ideelt sett burde hatt i alle fall to menstruasjoner før jeg ble gravid igjen, fordi eldre undersøkelser tyder på at det går galt hyppigere, dersom man blir raskt gravid igjen etter en abort. Stemmer det ? HVor lenge bør jeg i så fall vente før vi evt. prøver på nytt ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42603-lei-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Det kan gå godt tross blødning. Hjerteslag er et godt tegn. Vi regner det som tilfeldig med to aborter etter hverandre (det skjer for ca 2,5 % av alle kvinner). Du kan starte nytt svangerskap når du er psykisk og fysisk i form, se vedlegg. Jeg kjenner ikke til den dokumentasjon din gynekolog kommer med, den er ny for meg. Lykke til. GRAVID ETTER ABORT Eggløsning etter en abort kommer gjerne etter 2-4 uker. Var svangerskapet kommet langt (over 12 uker) kan det ta lengre tid. Vi har ikke faste regler om når man skal tilråde nytt svangerskap. Min personlige filosofi er at etter en abort med eller uten utskraping er det et "sår" i livmoren der morkaken har sittet, og det skal gro ordentlig. Det vet vi best har skjedd når den gamle slimhinnen er borte ved første menstruasjon. Blir man gravid før det skjer, kan man tenke seg at morkaken fester seg unormalt, og at det kan gi problemer, både med ny abort eller andre problemer i den senere delen av et nytt svangerskap. Har man hatt en abort vil man gjerne gi optimale forhold for et nytt svangerskap, derfor anbefaler jeg å vente en måned. Men det er altså ren teori. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42603-lei-meg/#findComment-159774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.