Trulte1 Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Kjære Stig! Igjen vil jeg våge meg på et spørsmål til deg ang.min behandling for brystkreft. Jeg er nå ferdig med cellegiftkurene og har startet på strålebehandlingen. Under hele kjemoterapien har jeg vært svært nøye med mitt levesett. Kostholdet og tilskudd har stått i fokus så vel som levesettet ellers. Jeg har opplevd at det ikke har noen hensikt å spørre legn min om noe ang.tilskudd og evt.andre alternative ting. Dette vil han ikke ta stiling til. Men da jeg kom første gang på strålebehandlingen var det en såkalt "omsorgsterapeut "som snakket med meg ang. levesett og hudbehandling under strålingen. Hun la veldig vekt på at jeg ikke skulle ta antioxidanter og ellers være forsiktig med det jeg inntok av tilskudd/immunstimulerende midler. Dette reagerte jeg kraftig på og er nå blitt usikker på hvordan jeg skal legge opp mitt videre løp. Jeg trenger litt veiledning ang . dette. Er jo i en sårbar situasjon og trenger ikke mange forskjellige råd, men støtte på det jeg selv velger som riktig for meg utfra 1 god veileder.Er tanken den at de frie radikaler skal flyte fritt slik at strålingen kan gjøre sitt eller hva? Hun sa også at jeg ikke skulle ta høydose av c. vitamin. Max 200 mg var det hun anbefalte. Jeg vil fortelle deg hva jeg tar: Cal- mag 1:1 pga. restless legs. Sink, E vit.350 mg. som den finske prof. H.K har anbefalt som det viktigste vitaminet. Solhatt med opphold. Melkesyretabeletter Bio- achidophilus 1 tbl.daglig, Sun Chlorella 15 tbl.daglig. Drikker forskjellig the som Gullris, Oscars the, grønn te og ellers sørger jeg for stort veskeinntak for god utskillelse. Kan du anbefale en the som kan være god for meg? Da strålingen tar på huden og jeg er blitt fortalt at jeg ikke skal smøre den inn med noe som helst. Lurer jeg på hvilket tilskudd jeg evt.skal ta for å styrke huden nå. Så håper jeg igjen på svar og gode råd. Hilsen Trulte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42826-str%C3%A5lebehandling-og-de-frie-radikaler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Kjære Trulte1, Strålebehandling virker gjennom å skade kreftcellenes arvestoff (DNA)direkte, men også via å skape frie radikaler som er skadelige for kreftcellene (og friske celler). Innen alternativ behandling anbefales tilskudd av antioksydanter fordi man mener dette beskytter de friske cellene mer enn kreftcellene under strålebehandlingen. Innen skolemedisinen tror enkelte at tilskudd av antioksydanter kan gjøre behandlingen mindre effektiv. Fasiten er at ingen vet dette sikkert fordi det ikke er testet i kontrollerte forsøk. En mellomløsning vil kunne være å ta moderate dagsdoser med antioksydanter (og andre tilskudd) og trappe opp når strålebehandlingen er over. Når det gjelder å smøre hud før stråling er dette oftest ikke anbefalt. Hvis man blir plaget av "solbrentfølelse" kan det være godt å bruke Aloe vera gel etter strålingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42826-str%C3%A5lebehandling-og-de-frie-radikaler/#findComment-160678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.