mammamarit Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Hei. Jeg har så vidt begynt på mitt andre svangerskap, men jeg er litt bekymret. I mitt første svangerskap fikk jeg svangerskaps forgiftning og det endte med keisersnitt og prematur-barn. Hva er sjansene for at det skal skje igjen? Har jeg rett til tettere oppfølging i form av lege og jordmor enn vannlige andregangs gravide? Hilsen Marit. PS. Jeg har "ulvehunger". Har dere noen gode råd om hva jeg kan spise(lavt kaloriinnhold, slik at jeg ikke legger på meg så mye) eller gjøre som vil døyve denne sulten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42961-svangerskapsforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Jag förstår din oro inför denna graviditet, då den förra inte blev som du hade tänkt. Denna graviditeten behöver dock inte bli som den förra men du har en ökad risk i jämnförelse med de som inte haft högt blodtryck tidigare. Några % siffror på detta kan jag inte ge dig. Det är också vanligare att man drabbas av högt blodtryck under sin första graviditet, sägs det. Jag menar att du behöver ha en bättre uppföljning vid denna graviditeten, med tanke på ditt blodtryck. Detta bör du ta upp vid inskrivningen. Din ökade hungerkänsla är helt normal. Det är också så att vi kvinnor behöver att äta lite mera under graviditeten än vad som annars är normalt för en icke gravid. Ca 2000 kalorier/dag rekomenderas. Därmed inte menat at man behöver att äta osunt, utan vanlig "norsk" husmanskost. Du blir mindre hungrig om du äter mycket fibermat, grönsaker och frukt. Sötsaker ger bara en kortvarig mätnadskänsla och bör därför inte överdrivas, om man har lätt för att gå upp för mycket i vikt. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42961-svangerskapsforgiftning/#findComment-160900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.