Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått anbefalt å prøve klystèr/tarmskylling av en venn, og dette skal visstnok virke mot både det ene og det andre. Vonde ledd ble nevnt sammen med mindre stress og kviser. Man skal også få energi tilbake og bedre hud og hår. Først og fremst skal klystèret ta bort slagg fra tarmen og "rense filteret" slik at opptaket av næringstoffer og væske blir bedre. Samtidig har jeg forstått at veldig mange er skeptiske til denne behandlingsformen, bl.a. fordi tarmfloraen blir forstyrret. Hva kan du fortelle meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43413-klyst%C3%A8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære crex,

Tarmskylling har vært praktisert i over 100 år og har særlig blitt brukt ved ulike helseheimer. Ved skylling har terapeutene observert at det av og til kommer ut harde (nesten forstenede) avføringsrester.Mange føler seg bedre etter en tarmskylling og noe av den oppblåste følelsen noen kan ha blir borte. Bakteriefloraen i tarmen er med og påvirker vårt immunforsvar og en bedre tarmfunksjon kan ha mange positive effekter. På den annen side er vi fra naturens side skapt for å innta langt større fibermengder enn de fleste får i seg og jeg tror at en kost med over 50 gram fiber daglig og tilskudd av melkesyrebakterier vil gjøre tarmskylling overflødig. Personlig mener jeg tarmskylling egner seg best for å rense opp i tarmen som starten på å legge om livsstilen. Det bør ikke bli en sovepute for å leve som før og gjøre seg avhengig av å gå en gang i uken for å skylle ut av tarmen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43413-klyst%C3%A8r/#findComment-163890
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...