Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hjelp, nå er jeg LEI! Har i mange år vært plaget med STERK tørste, det er ikke like ille hver dag, men NESTEN. Mange dager så drikker og drikker og drikker jeg og blir "aldri" utørst... Jeg kan ofte drikke 2 liter vann pluss en kopp te og et glass juice før jeg drar på jobb, og da kaster jeg meg over kaffen når jeg kommer frem. Jeg drikker ikke mye kaffe heller, 2-3 kopper om dagen. Så går det mest i masse vann resten av dagen, kanskje juice, noen ganger te eller Farris (tåler ikke melk). Spiser ikke noe mer salt mat enn andre.

Jeg merker også ofte at jeg har vann i kroppen, og har ofte en slags "metallisk" smak i munnen når det står på.

Jeg har nevt dette for legen noen ganger, han har visst tatt "standard" blodprøver uten å finne noe som helst. Jeg har også prøvd å bytte p-pille merke uten noen forbedring. Jeg var forresten også sånn da jeg ikke brukte p-piller. Har 2 barn og er 32 år gammel, spiser klart sunnere enn snittet og trener ca 3 ganger i uka.

Aller helst så vil jeg finne ÅRSAKEN til den ekstreme tørsten (og vann i kroppen), og gjøre noe med det, men hvis det er noen gode råd til å dempe plagene så kan det jo være greit det også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43681-v%C3%A6skeproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære nunnu,

Ved kraftig tørste er det viktig å bli undersøkt av lege for å utelukke for eksempel sukkersyke. Du skriver ikke noe om vannlatingen din og det er nemlig nyere som regulerer hvor mye væske som skal skilles ut. Vi produserer nærmere 180 liter preurin i døgnet, men nyrene absorberer det meste tilbake igjen. En urinprøve vil kunne fortelle om nyrene fungerer normalt. Utover dette kan det være vanskelig å finne både årsak og behandling ettersom vi mennesker er svært forskjellige. Det er like vanlig å ikke være tørst i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43681-v%C3%A6skeproblem/#findComment-164362
Del på andre sider

Kjære nunnu,

Ved kraftig tørste er det viktig å bli undersøkt av lege for å utelukke for eksempel sukkersyke. Du skriver ikke noe om vannlatingen din og det er nemlig nyere som regulerer hvor mye væske som skal skilles ut. Vi produserer nærmere 180 liter preurin i døgnet, men nyrene absorberer det meste tilbake igjen. En urinprøve vil kunne fortelle om nyrene fungerer normalt. Utover dette kan det være vanskelig å finne både årsak og behandling ettersom vi mennesker er svært forskjellige. Det er like vanlig å ikke være tørst i det hele tatt.

Blodsukkeret mitt har blitt målt flere ganger uten at man finner noe galt. Jeg tror nok at legen har undesøkt nyrefunksjonen også. Jeg må jo på toalettet i ett sett, også da, når jeg drikker så mye... Kjenner INGEN som drikker i nærheten av så mye som meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43681-v%C3%A6skeproblem/#findComment-164381
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...