Gjest Henrik Bremer Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Hei hei Lurer bare på hva du mener med "å få nok" av noe gjennom kosten, eks vitaminer og mineraler. Mange eksperter anbefaler å innta for eksempel 500 mg Kalsium, 500 mg magnesium, 50 mg av hver av B-komponentene, et par g vitamin c, rundt 200 mcg selen, ca 25 g sink samt rundt 350 mg vitamin E. Hvordan skal man klare å få dette gjennom kosten? Man forstår da kanskje at et "vanlig norsk kosthold" ikke er mye å skryte av, og at det ei heller forebygger noen sykdom, dersom ikke kosttilskudd inntas ved siden av i tablettform? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43871-unnskyld-meg-stig-bruset/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 "Nok gjennom kosten", Gjennom evolusjonen har mennesket tilpasset seg et kosthold som er ulikt dagens kosthold på mange områder. Jeg tror derfor mange mennesker lever i utakt med sin biologi ved å spise for mye skadelig fett, lite fiber og for lite av endel vitaminer og mineraler. Undersøkelser viser at kun 10% av befolkningen klarer å følge rådene om frukt og grønt 5 ggr om dagen. Min oppfatning er at hvis vi klarte å leve sunt nok ville behovet for kosttilskudd ikke være til stede. Dette betyr ikke at "vanlig norsk kost" er tilstrekkelig. Ta for eksempel vitamin E. Du nevner et tilskudd på 350 mg som i praksis er umulig å innta gjennom kosten. Bakgrunnen for at enkelte anbefaler 350 mg som optimal dose er at det vil kompensere for et høyt inntak av flerumettede fettsyrer og manglende inntak av andre antioksydanter. Jeg mener at økt inntak av mange andre naturlige antioksydanter gjennom frukt og grønt og et annet fettinntak gjør at så store doser ikke er nødvendig. Når det gjelder 500 mg kalsium så inntar de fleste dette i dag. Magnesiuminntak på 500 mg og seleninntak på 200 mcg er oppnåelig gjennom kosten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43871-unnskyld-meg-stig-bruset/#findComment-165935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.