Gå til innhold

Bestille utredning hos psykia, ikke behandlig

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
Skrevet

Går det? Jeg har mulige  til å reise til oslo for en utredning men ikke for behandlng. Er det noe de gjør? Burde jeg?

Skrevet

Det er fullt mulig å bare bestille utredning.

Anonymkode: 69f08...a4f

Skrevet

Det er mulig å få en utredning der ja, og det er vel det som er anbefalt. Få stilt en diagnose og en behandling som fastlegen følger opp.

Du må nok påregne at dette koster ca 10.000 kr. Men det er fortsatt billigere enn å gå i fast behandling der.

Skrevet

Ja, jeg er nå til utredning hos psykiater. Det var fastlegen som henviste meg og jeg betaler bare egenandel hver gang. 

Anonymkode: 55886...869

Skrevet
9 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er mulig å få en utredning der ja, og det er vel det som er anbefalt. Få stilt en diagnose og en behandling som fastlegen følger opp.

Du må nok påregne at dette koster ca 10.000 kr. Men det er fortsatt billigere enn å gå i fast behandling der.

Prisen kommer også an på hvor åpenbar tilstanden er. Det er mulig å stille en diagnose etter én konsultasjon hvis man stiller forberedt, har med seg relevante papirer og snakker sannferdig og opplysende om de plager man har. 

I tilfeller hvor det kan være snakk om flere diagnoser kan det ta mer tid. Særlig hvis det er nødvendig å innhente komparentopplysninger, gjennomføre evnevurdering eller andre nevropsykologiske kartlegginger. 

Skrevet
16 timer siden, Kanuttius skrev:

Går det? Jeg har mulige  til å reise til oslo for en utredning men ikke for behandlng. Er det noe de gjør? Burde jeg?

Hvilken forskjell vil det gjøre for deg i etterkant å få en diagnostisk vurdering? Hva skal bli konsekvensene av utredningen?

Diskuter med din fastlege hva vedkommende tenker. Det er ikke gitt at en slik utredning vil få noen konsekvenser for fremtiden din, og i så fall finnes det vel bedre måter å bruke pengene på. 

Anonymkode: 0499c...04d

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken forskjell vil det gjøre for deg i etterkant å få en diagnostisk vurdering? Hva skal bli konsekvensene av utredningen?

Diskuter med din fastlege hva vedkommende tenker. Det er ikke gitt at en slik utredning vil få noen konsekvenser for fremtiden din, og i så fall finnes det vel bedre måter å bruke pengene på. 

Dersom en plages over tid uten å bli bedre av det som skal være god behandling, er det ofte feil diagnose som er grunnen. Svært mange lider unødvendig grunnet dårlig diagnostikk.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en plages over tid uten å bli bedre av det som skal være god behandling, er det ofte feil diagnose som er grunnen. Svært mange lider unødvendig grunnet dårlig diagnostikk.

Generelt sett stemmer jo ofte dette, men slik jeg husker trådstarters situasjon, så tror jeg det er avgjørende å ha fokus på hva som skal skje også behandlingsmessig fremover og hva som kan bidra til å få stablet et egnet behandlingsopplegg på beina. Det er ikke gitt at problemer med å få tilgang til behandling på lokalt dps bedres gjennom en runde hos Psykia. Derfor tror jeg det vil være lurt å samarbeide med fastlegen om hvordan oppnå det man ønsker. 

Skrevet

Hvis det er en enkelt tilstand og ikke mange andre samtidige (komorbide) tilstander kan en utredning gjøres på relativt kort tid.

Mer komplisert  er det hvis det og er symptomer på flere andre tilstander. Av og til må man begynne å behandle en tilstand for å kunne klare å konkludere senere i forhold til en annen tilleggstilstand. Dette gjelder særlig der hvor det er forekomst av bipolar lidelse type 2 eller bipolar spektrum depresjoner og samtidig ADD eller ADHD. I slike tilfeller er man vanligvis nødt til å stabilisere stemningslidelsen først (noe som kan ta flere måneder) og deretter ta opp igjen utredningen for ADHD og se om kriteriene fremdeles er oppfylt når den første lidelsen er relativt stabil.

Ytterligere komplisert blir det når feks ADHD tilstanden og de funksjonsvansker den medfører synes å trigge nye  bipolare (særlig depressive) episoder. Man må da løpende vurdere om man allikevel tidligere kan konkludere for å kunne behandle ADHD tilstanden noe tidligere selv om bipolaritet ikke er helt stabilisert. 

Skrevet
22 timer siden, Kanuttius skrev:

Er det noen grunn til at dette ikke kan gjøres i det offentlige?

Anonymkode: 4bb47...e2b

Gjest Kanuttius
Skrevet
På 25.1.2018 den 21.01, AnonymBruker skrev:

En god utredning vil gi meg svar og innsikt i riktige diagnoser. Når dps ikke tar meg inn må jeg skaffe den hjelpen en annen plass.

På 25.1.2018 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Generelt sett stemmer jo ofte dette, men slik jeg husker trådstarters situasjon, så tror jeg det er avgjørende å ha fokus på hva som skal skje også behandlingsmessig fremover og hva som kan bidra til å få stablet et egnet behandlingsopplegg på beina. Det er ikke gitt at problemer med å få tilgang til behandling på lokalt dps bedres gjennom en runde hos Psykia. Derfor tror jeg det vil være lurt å samarbeide med fastlegen om hvordan oppnå det man ønsker. 

Forskjellen er at jeg har en del spørsmål som min kommunale behandler og min fastlege ikke kan svare på. Det er veldig viktige essensielle spørsmål, jeg kommer ikke videre i terapi uten de svarene.

På 26.1.2018 den 2.31, AnonymBruker skrev:

Er det noen grunn til at dette ikke kan gjøres i det offentlige?

Anonymkode: 4bb47...e2b

Ja. Dps vil ikke ta meg inn.

Gjest Kanuttius
Skrevet
På 25.1.2018 den 23.41, Psykia AS skrev:

Hvis det er en enkelt tilstand og ikke mange andre samtidige (komorbide) tilstander kan en utredning gjøres på relativt kort tid.

Mer komplisert  er det hvis det og er symptomer på flere andre tilstander. Av og til må man begynne å behandle en tilstand for å kunne klare å konkludere senere i forhold til en annen tilleggstilstand. Dette gjelder særlig der hvor det er forekomst av bipolar lidelse type 2 eller bipolar spektrum depresjoner og samtidig ADD eller ADHD. I slike tilfeller er man vanligvis nødt til å stabilisere stemningslidelsen først (noe som kan ta flere måneder) og deretter ta opp igjen utredningen for ADHD og se om kriteriene fremdeles er oppfylt når den første lidelsen er relativt stabil.

Ytterligere komplisert blir det når feks ADHD tilstanden og de funksjonsvansker den medfører synes å trigge nye  bipolare (særlig depressive) episoder. Man må da løpende vurdere om man allikevel tidligere kan konkludere for å kunne behandle ADHD tilstanden noe tidligere selv om bipolaritet ikke er helt stabilisert. 

Det er iallefall ikke adhd og ikke bipolar men depresjon og angst som jeg mener er riktig. Mulig dystymi med moderate depresjoner. Men noe er feil. Jeg kan si mere på PM om du tar kontakt evt kan jeg ringe kontoret. Min kommunale hjelper har ikke kompetanse til å svare på spørsmål ang diagnoser. 

Skrevet
19 timer siden, Kanuttius skrev:

Det er iallefall ikke adhd og ikke bipolar men depresjon og angst som jeg mener er riktig. Mulig dystymi med moderate depresjoner. Men noe er feil. Jeg kan si mere på PM om du tar kontakt evt kan jeg ringe kontoret. Min kommunale hjelper har ikke kompetanse til å svare på spørsmål ang diagnoser. 

Jeg håper du får svar, det fortjener du ❤️

Anonymkode: d734a...2f5

Gjest Kanuttius
Skrevet
På 29.1.2018 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du får svar, det fortjener du ❤️

Takk ❤ jeg får forsøke å legge til sides litt penger og så er det rett på tur til psykia ❤

Skrevet
7 timer siden, Kanuttius skrev:

Takk ❤ jeg får forsøke å legge til sides litt penger og så er det rett på tur til psykia ❤

Det ordner seg for snille jenter vet du ❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...