Gå til innhold

Valg og håndtering av tidligere avgjørelser

Anbefalte innlegg

Skrevet
På ‎27‎.‎01‎.‎2018 den 20.42, umakenverdt skrev:

Vi tar hele tiden store og små valg som det er vanskelig å vite om er riktige for oss. Jeg har tatt et risikabelt valg nå, som er noe jeg vanligvis ikke gjør. Jeg er redd, men hvordan håndtere at det er min feil hvis det går feil? Hvordan klare å leve med at man tok risikoen og det eventuelt ødela alt? Jeg vil bare krype inn i en trygg hule og bli der, men nå eksponerer jeg meg for risikoen for å feile i større grad enn jeg noensinne har gjort. 

Hvordan håndtere valg på en slik måte at man fungerer i hverdagen? Jeg er usikker på om dette bare er rot, men i dag har jeg vanskeligheter for å se at jeg skal kunne håndtere det som kommer på en akseptabel måte... 

Vet ikke. Jeg prøver å tenke at jeg får ta utfordringene som kommer når de kommer i stedet for å bekymre meg og tenke over alle mulige konsekvenser og utfall hvis jeg handler slik eller sånn. 

Når det gjelder valg syns jeg det er bedre å ta aktive valg selv ang fremtiden en å bare la det slure og gå. Så kan man alltids gjøre om valget, flytte tilbake hvis det ikke går. Ha en plan B. Men gi seg selv lov til å prøve noe man har lyst til. Skummelt å ta vanskelige valg/store livsendrende valg, men likevel så synd å ikke gi seg selv muligheten til å forsøke noe nytt. Selv om det kan ta tid å bli komfortabel med ny situasjon. 

Du får prøve å stå i det. At "alt skal bli ødelagt" høres ut som en irrasjonell angst-tanke. Skjønner ikke hva du mener med at det er din feil hvis alt går feil? Ja, det er jo du som tar valgene. Men da har du jo i alle fall prøvd. Skal ikke det telle for noe? I min verden er det bedre å prøve og feile en å ikke prøve i det hele tatt. For da vet jeg med meg selv at jeg prøvde så godt jeg kunne. Går det ikke da, går det ikke. 

Skrevet
På ‎27‎.‎01‎.‎2018 den 22.19, umakenverdt skrev:

Jeg prøver å ta med meg det. Selv om jeg ikke har tatt særlige store valg i livet, så skjer det jo ting, man kan ikke leve hele livet uten risiko for den er der uansett om man gjør valg i livet eller ikke. Og at det av og til går fremover med meg, at jeg til dels klarer å eksistere.

Var jo fordi jeg håpet det var et godt valg jeg tok det. Er kanskje bare fylt med angst og redsel nå. Jeg har jo en drøm om at det skal gå bra, men det er risikabelt. 

Tror ikke du slipper unna en god dose angst og redsel. Men forhåpentligvis kan det bli en del skrekkblandet fryd også etter hvert med tanke på at du faktisk har turt å ta et stort valg for deg selv:-) Syns du skal gi deg selv en klapp på skulderen fordi du faktisk turte! Så får du se hvordan det går etter hvert. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Ingen er feilfrie. Alle har vi feil å rette opp.😊

Skrevet
22 timer siden, cathlin skrev:

Vet ikke. Jeg prøver å tenke at jeg får ta utfordringene som kommer når de kommer i stedet for å bekymre meg og tenke over alle mulige konsekvenser og utfall hvis jeg handler slik eller sånn. 

Når det gjelder valg syns jeg det er bedre å ta aktive valg selv ang fremtiden en å bare la det slure og gå. Så kan man alltids gjøre om valget, flytte tilbake hvis det ikke går. Ha en plan B. Men gi seg selv lov til å prøve noe man har lyst til. Skummelt å ta vanskelige valg/store livsendrende valg, men likevel så synd å ikke gi seg selv muligheten til å forsøke noe nytt. Selv om det kan ta tid å bli komfortabel med ny situasjon. 

Du får prøve å stå i det. At "alt skal bli ødelagt" høres ut som en irrasjonell angst-tanke. Skjønner ikke hva du mener med at det er din feil hvis alt går feil? Ja, det er jo du som tar valgene. Men da har du jo i alle fall prøvd. Skal ikke det telle for noe? I min verden er det bedre å prøve og feile en å ikke prøve i det hele tatt. For da vet jeg med meg selv at jeg prøvde så godt jeg kunne. Går det ikke da, går det ikke. 

22 timer siden, cathlin skrev:

Tror ikke du slipper unna en god dose angst og redsel. Men forhåpentligvis kan det bli en del skrekkblandet fryd også etter hvert med tanke på at du faktisk har turt å ta et stort valg for deg selv:-) Syns du skal gi deg selv en klapp på skulderen fordi du faktisk turte! Så får du se hvordan det går etter hvert. 

Tusen takk :)  Jeg må prøve å tenke at det å ta aktive og livsendrende valg er en del av livet og selv om det er jeg som tar valget og dermed aksepterer risikoen, så hadde det jo vært jeg som hadde stått over også dersom jeg hadde gjort det. Vil prøve å tenke at det bør telle litt at jeg har prøvd, satset. Jeg er innstilt på at dette blir tøft, men jeg må prøve å tenke litt mer som du skriver her. Det er en verdi i å forsøke også. 

Skrevet

Dersom jeg skulle valgt om igjen når det gjelder visse situasjoner som jeg bega meg inn i så hadde jeg valgt å la være å begi meg inn i situasjonene. Noen avgjørelser angrer jeg virkelig på. Men det fins også avgjørelser som jeg ikke angrer på. 

Skrevet
23 timer siden, Mina1 skrev:

Dersom jeg skulle valgt om igjen når det gjelder visse situasjoner som jeg bega meg inn i så hadde jeg valgt å la være å begi meg inn i situasjonene. Noen avgjørelser angrer jeg virkelig på. Men det fins også avgjørelser som jeg ikke angrer på. 

Det er vanskelig dette livet. Men selv om man ville gjort noe annet om man hadde kunnet velge igjen, så teller det kanskje at man har tatt en sjanse? Man kan jo ikke vite hva som kommer til å skje i fremtiden og må ta valg ut fra det man vet når man tar valget.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, umakenverdt skrev:

Det er vanskelig dette livet. Men selv om man ville gjort noe annet om man hadde kunnet velge igjen, så teller det kanskje at man har tatt en sjanse? Man kan jo ikke vite hva som kommer til å skje i fremtiden og må ta valg ut fra det man vet når man tar valget.

Man må vurdere om det er riktig å ta valget. Og så satse på at det er det riktige. Det er sant. Livet er ikke lett. Noen valg angrer jeg ikke på, men noen angrer jeg på. Sånn er livet. Men man skal egentlig aldri angre på valget man tok, fordi man valgte det der og da, og man får bare lære om man går på en feil avgjørelse. :) . Man må våge å leve også. Det sies : at det er bedre å angre på noe man forsøkte, enn å angre på noe man aldri gjorde. ;) 

Endret av Mina1
Skrevet
2 minutter siden, umakenverdt skrev:

Hold fast på det! Jeg hadde kanskje tatt noen andre viktige valg enn jeg gjorde, sett i lys av nåtiden. Men det er viktig å tenke på at du hver dag kan tenke fremover og gripe nye muligheter!

Skrevet
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Hold fast på det! Jeg hadde kanskje tatt noen andre viktige valg enn jeg gjorde, sett i lys av nåtiden. Men det er viktig å tenke på at du hver dag kan tenke fremover og gripe nye muligheter!

Tusen takk :) Uansett hvor mye jeg tenker kan jeg ikke vite sikkert hva som blir resultatet av valgene jeg tar, spesielt ikke de store. Jeg er i dag litt stolt over at jeg klarte å ta et så stort og livsendrende valg. Redd, men litt stolt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...