Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Er 27 år gammel og har nå flere måneder forsøkt å bli gravid. Har ikke fått det til ennå, men blir litt bekymret for smerter som jeg får 5-6 dager før jeg får menstruasjon og samtidig så lukter det stramt av urinen. Smerter er kun på venstre siden, rundt eggstokken. Jeg drikker mye og har tatt et par ganger urin-stix som er negativ. Er de smertene noe som jeg bør ta opp med legen? Eller har du noen råd til meg om hva jeg kan gjøre selv? 

Har i fjor sommer vært hos gynekolog og alt er ellers bra med meg. 

Anonymkode: 3eaff...259

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439242-smerter-rundt-eggstokkene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er typisk for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner, og smertene følger typisk med syklus. Noen (en tredel) av de som har endometriose, kan ha problem med å bli gravide. Man kan som regel ikke påvise endomeriose ved en vanlig gynekologisk undersøkelse, men ved kikkhullsundersøkelse, laparoskopi. Lukten av urin har ikke sammenheng med endometriose, men kan avspeile hva du spiser og drikker.

Du kan ta Paracet og Ibux for smertene, men ikke ta Ibux før noen dager før ventet menstruasjon, det kan påvirke eggløsningen uheldig. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, og den er igjen ca to uker før menstruasjonen starter. Samleie 2-3 ganger i den perioden er optimalt.

Hvis du ikke har oppnådd graviditet innen et år, så kan du søke hjelp. Man kan da foreta laparoskopi og evt forsøke å fjerne endometriose kirurgisk, om det er til stede. Eller man kan gå direkte til prøverørsbehandling som er effektiv også ved infertilitet forårsaket av endometriose.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...