Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Oppdaget for kanskje et par-tre år siden at jeg har en slags klump i underlivet. Den har samme farge som huden min forøvrig og er lys/rosa. Da jeg oppdaget den først, trodde jeg at det var en flått som hadde bitt seg fast og blitt stor og holdt på å løpe til legevakten. Forhørte meg med noen som mente det ikke var flått. Siden har jeg sett det an og har ingen andre plager eller symptomer.

Klumpen har ikke forandret seg siden den gang. Den sitter litt bakenfor skjedeåpningen på innsiden av høyre ytre kjønnsleppe, nærmere bestemt på innsiden av labia majora slik at man kan se den i et speil. Når jeg trykker på den, er det som en slags myk hudklump. Det kjennes ikke ut som en kvise, det kommer ingenting ut som jeg vet, og det er ikke vondt å ta på den.

Jeg har ikke hatt lignende klumper andre steder på kroppen verken før eller etter jeg oppdaget denne. Har ellers ingen symptomer fra underlivet. Ikke kløe og ikke unormal utflod. Normal syklus. Har tatt GU én gang i livet i 2011. Da var det ingen ting å bemerke, og alt så helt normalt ut. Har ingen seksuell erfaring med andre og er 28 år gammel.

Hva kan dette være, og hva bør jeg eventuelt foreta meg?

Anonymkode: 7ead6...8d7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439259-klump-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter din beskrivelse er jeg nok så sikker på at det er en Bartholin cyste, en hevelse av en av de kjertler som sitter på hver sin side av skjedeinngangen og som ‘smører’ systemet. Det er ganske vanlig at de kan bli hovne og noen ganger betente og dermed ømme. Få legen til å sjekke det ved anledning. (Du kan google deg til bilder ved å søke på bartholin gland). Kjertelen kan åpnes ved et lite kirurgisk inngrep, men hvis du ikke er plaget, så er det ikke nødvendig med behandling.

Du har bare fått foretatt gynekologisk undersøkelse i 2011? I alderen 25 til 69 år bør kvinner ta celleprøve hvert 3.år. Men du har kanskje ikke vært seksuell aktiv i det hele tatt? Da  er du ikke i risikosone for livmorhalskreft.

Vennlig hilsen Mette 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439259-klump-i-underlivet/#findComment-3831950
Del på andre sider

Takk for svar! 

Har kun tatt den ene undersøkelsen i 2011 da jeg ikke har vært seksuell aktiv i det hele tat eller hatt spesielle plager med underlivet etter dette. Den gang i 2011 var det fordi jeg hadde noen diffuse smerter i underlivet over tid. Smertene forsvant etter hvert av seg selv, og det ble ikke funnet noen grunn til smertene ved undersøkelsen. 

Denne cysten som nevnt over plager meg ikke. Vil den kunne gå tilbake av seg selv med tiden og bli like lite merkbar som på venstre side, eller forsto jeg det riktig at dette da måtte gjøres med inngrep? Og hva med den venstre kjertelen? Kan den også få en hevelse samtidig med den høyre?

Anonymkode: 7ead6...8d7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439259-klump-i-underlivet/#findComment-3832576
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I og med at den har holdt seg så lenge, så går den nok ikke helt tilbake. Du trenger ikke operasjon hvis du ikke er plaget av den. Det er meget sjelden at de kommer på begge sider.

Hvis du ikke har vært seksuelt aktiv, så er det meget liten risiko for livmorhalskreft. Men du må reagere om du får unormale blødninger.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439259-klump-i-underlivet/#findComment-3832818
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...