AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Spørsmål til gynekolog Mette Moen. Jeg er en dame på 46 år som har symptomer på begynnende overgangsalder. Jeg er anbefalt å starte med Activelle av gynekologen jeg har gått til men er usikker på om det er det rette å gjøre. Dette er situasjonen per i dag: Uregelmessig menstruasjon siste året. Kan gå flere måneder imellom. Siste var i desember 2017. Hadde en periode på Sommer/høst 2017 der jeg hadde hetetokter både på dagen og natten. Samme periode fikk jeg påvist en cyste (Vanncyste) på eggstokken. Dette har jeg hatt ved flere anledninger og er også tidligere operert for cyste på eggstokken. Har født to barn. Etter en lang periode uten symptomer slo det nå til med hetetokter for fullt igjen. Det har nå vart 5-6 uker. I begynnelsen kommer det for full styrke med hetetokter hvert 10-15 min. Det er helt forferdelig! Sover også dårlig om natten. Nå er det sjeldnere, kanskje 10-12 gang per dag. Fortsatt plagsomt med bedre. Jeg har tatt blodprøver som viste Østradiol på 0,04 og FSH over 100. Gynekologen mener det er tegn på svikt i eggstokkene og at jeg burde starte med østogen/gestagenpreparat for symptombehandling men også for å forebygge osteoporose. Jeg blir usikker iom at det er litt i perioder akkurat nå, men det er vel ingen tvil om hva som er på gang. Syns nå det er litt tidlig i en alder av 46 år men det kan jeg vel ikke gjøre noe med. Håper å høre dine dine synspunkt! Spørsmål til gynekolog Mette Moen. Jeg er en dame på 46 år som har symptomer på begynnende overgangsalder. Jeg er anbefalt å starte med Activelle av gynekologen jeg har gått til men er usikker på om det er det rette å gjøre. Dette er situasjonen per i dag: Uregelmessig menstruasjon siste året. Kan gå flere måneder imellom. Siste var i desember 2017. Hadde en periode på Sommer/høst 2017 der jeg hadde hetetokter både på dagen og natten. Samme periode fikk jeg påvist en cyste (Vanncyste) på eggstokken. Dette har jeg hatt ved flere anledninger og er også tidligere operert for cyste på eggstokken. Har født to barn. Etter en lang periode uten symptomer slo det nå til med hetetokter for fullt igjen. Det har nå vart 5-6 uker. I begynnelsen kommer det for full styrke med hetetokter hvert 10-15 min. Det er helt forferdelig! Sover også dårlig om natten. Nå er det sjeldnere, kanskje 10-12 gang per dag. Fortsatt plagsomt med bedre. Jeg har tatt blodprøver som viste Østradiol på 0,04 og FSH over 100. Gynekologen mener det er tegn på svikt i eggstokkene og at jeg burde starte med østogen/gestagenpreparat for symptombehandling men også for å forebygge osteoporose. Jeg blir usikker iom at det er litt i perioder akkurat nå, men det er vel ingen tvil om hva som er på gang. Syns nå det er litt tidlig i en alder av 46 år men det kan jeg vel ikke gjøre noe med. Håper å høre dine dine synspunkt! Anonymkode: f32c9...bed 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/439261-symptomer-p%C3%A5-overgangsalder-n%C3%A5r-starte-med-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 I årene før hormonproduksjonen og menstruasjonene stopper helt opp (ved menopausen) kan hormoner og menstruasjoner være helt i ulage. I noen måneder kan østrogenproduksjonen være over det normale og en måned etter være helt på bunn med hetetokter og evt søvnproblemer til følge. Dine verdier for østradiol (lav verdi) og FSH (høy verdi) tyder sterkt på overgangsalder, men det kan endre seg fra måned til måned. Hormonbehandling i og etter overgangsalderen har vært sterkt diskutert, ikke minst etter at en stor amerikanske undersøkelse WHI (Women’s Health Initiative) som ble publisert i 2002 viste en del negative effekter som øket risiko for brystkreft og øket risiko for hjertekarsykdommer som hjerteinfarkt, blodpropp og slag. Samme studie viste at hormonbehandling medførte redusert risiko for benbrudd (mindre osteoporose) og tykktarmskreft, men disse positive effekter fikk mindre oppmerksomhet. Grundigere analyse av WHI-studien viser at hvis man starter behandlingen før 60 år, så er det overveiende positive effekter, men starter man behandling når kvinnen er godt over 60 år, så er det uheldig. Det ble i WHI vist at ren østrogen ikke medfører øket risiko for brystkreft og hjertekarsykdommer (det kan tilmed beskytte). Andre studier har vist at østrogen tilført som plaster, ikke medfører øket risiko for blodpropp og slag. Det er generell enighet om at kvinner som kommer tidlig i overgangsalder (før det normale på 50-52 år) bør anbefales østrogenbehandling. Plasterbehandling er gunstigere enn tablettbehandling. For å beskytte livmorslimhinnen mot østrogenvirkning må det tilføres gestagen, men kombinasjonen østrogen/gestagen er uheldig mht risiko for brystkreft. Som du ser er det for og imot, og det kan være vanskelig å velge best behandling. Så til din situasjon. Activelle er ikke et godt valg. Det er en kombinasjon av østrogen og gestagen som først skal brukes minst et år etter menopausen, altså ikke i den situasjon du er i nå. Det er denne kombinasjonen av østrogen og gestagen som mest øker risiko for brystkreft. Vanligvis ville man anbefale Novofem som inneholder mindre gestagen, det gis i 12 dager av 28, mens gestagen gis i 28 av 28 dager i Activelle. Jo mer gestagen, jo høyere risiko for brystkreft. En annen mulighet er et østrogenplaster (ulike styrker, start med 50 mikrogram) og hormonspiral (Mirena). Det vil gi deg sannsynligvis minst risiko for uheldige bivirkninger. Det kan komme unormale blødninger i starten, men etter hvert mindre eller ingen blødning. Hvis du er helt frisk kan du bruke p-pille som stopper din egen produksjon av hormoner (som svinger opp og ned) og tilfører balansert hormonkombinasjon. Det kan du bruke til du er 50 år, evt lenger, og så kan du vurdere videre behov. Det kan jo være en spesiell grunn til at din gynekolog har valgt å gi deg Activelle, men jeg synes ikke at det var så velvalgt. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/439261-symptomer-p%C3%A5-overgangsalder-n%C3%A5r-starte-med-%C3%B8strogen/#findComment-3831975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bompi Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Tusen takk for utfyllende svar og god forklaring. Syns det er så vanskelig med dette fordi en får forskjellig anbefalinger. Det er dette med brystkreft som jeg er mest bekymret for fordi: Jeg har også hatt cyster i brystene og har fibroadenom på ene side (tror for så vidt ikke dette har noe å si) og jeg er anbefalt mammografi hvert 2 år. Jeg har veldig tett kjertelvev og kjenner på nye ting i brystene hele tiden. Jeg har forstått det slik at det i seg selv kan være en bittelitt økt risiko for brystkreft. Jeg vet ikke om noen i min familie som har hatt brystkreft. Som jeg skjønner det så kan østrogennivåene svinge litt nå i begynnelsen og jeg kan ha symptomfrie måneder. Vil du si at jeg skal vente litt med å starte behandling eller betyr det ikke noe? Jeg er kanskje mest fristet til hormonspiral og plaster. (Har for øvrig aldri hatt hormonspiral) Jeg er frisk, røyker ikke. Bare et spørsmål til: hva er årsaken til at plaster gir mindre risiko for hjerte/kar sykdommer/hjerneblødning.? Takk for hjelpa! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/439261-symptomer-p%C3%A5-overgangsalder-n%C3%A5r-starte-med-%C3%B8strogen/#findComment-3832000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Med hensyn til brystet, så anbefales rent østrogen, og vi regner med at det er bedre å ha en hormonspiral enn å ta gestagen. Når tabletter suges opp fra tarmen må de gjennom leveren og der kan de sette i gang prosesser som kan gi økt risiko for blodpropp, det skjer ikke når de går direkte fra huden inn i blodet. Da er det mye lavere dose som kommer til leveren. Det er først bruk etter vanlig menopause alder som øker risiko for brystkreft. Bruk hos kvinner under ca 50 år som er kommet tidlig i overgangsalder har ikke økt risiko i forhold til kvinner som selv produserer hormon. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/439261-symptomer-p%C3%A5-overgangsalder-n%C3%A5r-starte-med-%C3%B8strogen/#findComment-3832059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.