Gå til innhold

Ønsker seriøse svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at jeg kan få noen seriøse svar og ikke « skittkasting». Har opplevd overgrep. I møte med behandlingsapparatet blir jeg forvirret. En kvinnelig terapaut som jobber spesielt med overgrep er ensidig fokusert på hvor traumstisk dette må ha vært for meg og viser overgriperen ingen nåde. Men min behandler gjennom flere år som er mann vil nesten ikke snakke om det. Han har til og med kommet med kommentarer om at disse tingene er litt « opphauset» for tiden. At det er denne « metoo» trenden som gjør at folk er overdrevet opptatt av dette nå osv. At ting som ble sett på som lite alvorlig før har blitt alvorlige forbrytelser i dag. At menn ikke alltid kan styre sine impulser men kan være bra folk for det. Jeg blir veldig usikker og forvirret av dette. Har fra før av mye skam og skyldfølelse for overgrep i tenårene. Har brukt lang tid på å innse at det ikke var greit det min stefar gjorde. Selv om det ikke var « graverende « ting ville det etter loven i dag blitt straffet . Kan denne Metoo trenden virke mot sin hensikt ?. 

Anonymkode: 45435...b23

Skrevet

Så trist at du har blitt utsatt for overgrep. Det har jeg også, da jeg var barn. 

Uten at jeg vet nok om ditt liv og dine terapitimer, så kjenner jeg at jeg blir litt provosert av den mannlige behandleren din som drar frem metoo-saken. Er ikke den om seksuell trakassering? Ikke om overgrep på barn og tenåringer. Selv om seksuell trakassering kan være plagsomt, ekkelt, nedverdigende, sårende og sikkert tusen andre ting, så er det ikke det samme som voldtekt. Det er er større overgrep, og langt mer skadelig. Dessuten, å unnskylde menn som ikke kan styre lystene sine, virker veldig korttenkt og lite reflektert og empatisk. Jeg vet ikke, men det høres kanskje ut som om han ikke kan hjelpe deg med den uinteresserte innstillingen. 

Selv har jeg en mannlig behandler som jeg snakker med om det som skjedde i barndommen. Han sammenligner det ikke med metoo, unnskylder ikke overgriper på noen måte, men behandler det hele, og meg, med ytterste respekt og forsiktighet, og med litt pushing der jeg trenger det. 

Lykke til. Håper du får det bedre etter hvert.

Anonymkode: 8cd82...212

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg mener du "eier" din egen historie. Når behandlerne er så uenige må du nesten prøve å gjøre deg opp en selvstendig mening om hvor skadelig det var for deg, og lytte til den som treffer best.

Jeg må uansett si at kommentarene til den mannlige behandleren er underlige når konteksten er overgrep mot en stedatter.

yellow ledbetter
Skrevet
17 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg mener du "eier" din egen historie. Når behandlerne er så uenige må du nesten prøve å gjøre deg opp en selvstendig mening om hvor skadelig det var for deg, og lytte til den som treffer best.

Jeg må uansett si at kommentarene til den mannlige behandleren er underlige når konteksten er overgrep mot en stedatter.

Ja. Det er forskjell på overgrep og trakassering, og jeg synes MeToo er helt på sin plass. Men behandleren burde vite forskjellen og uansett ikke dra en generell diskusjon inn i en behandlingssituasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...