Gå til innhold

Relasjonen til behandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i langtidsterapi (psykodynamisk), grunnet relasjonstraumer/angst og depresjon. Sliter med tillit til behandler - og manglende framgang. Jeg er "lett krenkbar" og "utrygg på at andre vil meg vel", som en del av min problematikk. Jeg forstår at det blir utfordrende - både for behandler og meg - å skape en trygg relasjon med utgangspunkt i mine vansker. Behandler er tålmodig og aksepterer meg "der jeg er", noe jeg verdsetter, men en ting jeg virkelig savner er litt bekreftelse og anerkjennelse, på det som jeg tross alt har klart/mestret her i livet, og mine sterke sider. Jeg fikk lite og ingenting av støtte/ros/bekreftelse i oppveksten, og klarer ikke selv å gi meg dette, på en konsistent, vedvarende måte. Jeg tror det hadde vært lettere for meg å åpne opp, orke å vise min smerte og sårbarhet, om jeg fikk litt bekreftelse fra ham på at jeg tross alt, er OK (noe jeg kan tro rent mentalt, men ikke følelsesmessig). Opplever terapien/relasjonen som kald, når dette er fraværende og alt skal være så nøytralt, og føler meg utrygg, skamfull og "feil". 

Jeg har tatt opp dette flere ganger, og blitt møtt med at det er jeg som må gi meg selv dette, det er ikke noe han kan eller skal gjøre. Ser til dels fornuften i dette, men allikevel... litt kan vel ikke skade? Jeg forventer ikke at han skal rose meg opp i skyene, men et klapp på skulderen, i overført betydning en gang i blant, hadde gjort veldig godt, både med tanke på trygghet og troen på at han bryr seg. Jeg ser klare paralleller til min oppvekst - hvor jeg tigget etter bekreftelse og ros, gjennom å være snill og flink. Og at jeg ble sint og skuffet når jeg ikke blir sett/bekreftet. Jeg avviste til slutt mine foreldre følelsesmessig, da jeg ble stor nok til å våge det. Kjenner på det samme i relasjonen til behandler, impulsen til å slutte tvert har vært der mange ganger, når jeg føler meg krenket og såret. Det er vondt og slitsomt å stå i denne dynamikken. Lite framgang og økende grad av mismot og fortvilelse. 

Hvordan er det med andre? Opplever du litt anerkjennelse hos behandler, eller er det kun fokus på alt du ikke er/har/klarer? 

Anonymkode: dc115...9e7

Skrevet

Jeg er enig med deg (jeg er også enig med ham men da på lengre sikt). Jeg skulle ønske du viste ham det du har skrevet her og fortalte ham hva hans valg gjør med deg og relasjonen mellom dere.

Skrevet
8 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg er enig med deg (jeg er også enig med ham men da på lengre sikt). Jeg skulle ønske du viste ham det du har skrevet her og fortalte ham hva hans valg gjør med deg og relasjonen mellom dere.

Det er vanskelig å ha tillit til at det jeg føler/har behov for ikke nødvendigvis «bare» er projiseringer, feil og umodent, så takk for støtte, bella.

Jeg skal i hvertfall ta tema opp igjen i neste time. 

Skrevet

Er du enig i at du er "lett krenkbar", eller er dette noe du bare har fått vite av behandler? Hva legges i så fall i dette begrepet?

Anonymkode: 8611d...f79

Skrevet

Jeg er iskald i pasient/behandler situasjoner (som pasient altså). Jeg tenker at behandler er en person som får penger for å snakke med meg og som absolutt ikke bryr seg på et personlig plan. På den måten blir jeg aldri skuffet over noen behandlere. 

Anonymkode: 6ffca...9b7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg går i langtidsterapi (psykodynamisk), grunnet relasjonstraumer/angst og depresjon. Sliter med tillit til behandler - og manglende framgang. Jeg er "lett krenkbar" og "utrygg på at andre vil meg vel", som en del av min problematikk. Jeg forstår at det blir utfordrende - både for behandler og meg - å skape en trygg relasjon med utgangspunkt i mine vansker. Behandler er tålmodig og aksepterer meg "der jeg er", noe jeg verdsetter, men en ting jeg virkelig savner er litt bekreftelse og anerkjennelse, på det som jeg tross alt har klart/mestret her i livet, og mine sterke sider. Jeg fikk lite og ingenting av støtte/ros/bekreftelse i oppveksten, og klarer ikke selv å gi meg dette, på en konsistent, vedvarende måte. Jeg tror det hadde vært lettere for meg å åpne opp, orke å vise min smerte og sårbarhet, om jeg fikk litt bekreftelse fra ham på at jeg tross alt, er OK (noe jeg kan tro rent mentalt, men ikke følelsesmessig). Opplever terapien/relasjonen som kald, når dette er fraværende og alt skal være så nøytralt, og føler meg utrygg, skamfull og "feil". 

Jeg har tatt opp dette flere ganger, og blitt møtt med at det er jeg som må gi meg selv dette, det er ikke noe han kan eller skal gjøre. Ser til dels fornuften i dette, men allikevel... litt kan vel ikke skade? Jeg forventer ikke at han skal rose meg opp i skyene, men et klapp på skulderen, i overført betydning en gang i blant, hadde gjort veldig godt, både med tanke på trygghet og troen på at han bryr seg. Jeg ser klare paralleller til min oppvekst - hvor jeg tigget etter bekreftelse og ros, gjennom å være snill og flink. Og at jeg ble sint og skuffet når jeg ikke blir sett/bekreftet. Jeg avviste til slutt mine foreldre følelsesmessig, da jeg ble stor nok til å våge det. Kjenner på det samme i relasjonen til behandler, impulsen til å slutte tvert har vært der mange ganger, når jeg føler meg krenket og såret. Det er vondt og slitsomt å stå i denne dynamikken. Lite framgang og økende grad av mismot og fortvilelse. 

Hvordan er det med andre? Opplever du litt anerkjennelse hos behandler, eller er det kun fokus på alt du ikke er/har/klarer? 

Jeg skjønner deg godt, ikke lett denne balansegangen. Har selv vokst opp med bare kritikk og hvor udugelig jeg er + +.

Selv har jeg hatt motsatt problem med terapeuten. Terapeuten min skrøt alt for mye av meg og bla sammenlignet meg med både Northug og Nelson Mandela. Ikke på hva de har utført, men måten de har reist seg på. For meg så ble dette så usannsynlig at jeg overhodet ikke trodde noe på noe av det han sa. 

Etterhvert så greide jeg å ta dette opp med han og han har nå moderert seg betraktelig. Bare det at jeg greide å ta dette opp var et stort framskritt for meg.  

Synes du kan vise han det du har skrevet her og så prøve å ta det opp igjen. Det er sjelden at ytterligheter er veien å gå, uansett hvilken vei den går.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg opplevde det mye på samme måten. Kort fortalt avsluttet jeg den behandlingen og har ikke angret. Jeg trenger fortsatt behandling men lista over ting jeg sliter med har blitt lengre pga denne behandleren.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis finnes det også andre behandlingstilnærminger som gjør at man i større grad kan oppleve å bli sett mer helhetlig enn det du beskriver. Da jeg leste innlegget ditt, kom jeg på en kronikk som ble publisert for noen uker siden, som beskrev hvordan forfatteren hadde opplevd terapien som at hun ble etterlatt alene i terapirommet. Jeg klarte ikke å finne igjen kronikken dessverre, tror du kunne hatt glede av å lese den.

Anonymkode: 3b58c...028

Skrevet

Takk for støtte, delte erfaringer og innspill. Godt å få bekreftet på at det kanskje ikke "bare" er meg. Har som sagt tatt det opp flere ganger, uten at det har kommet så mye ut av det. Og for all del, en del er nok "mitt", men det er kanskje på høy tid at jeg nå våger å tro at det jeg føler jeg trenger og ikke får, ikke er feil eller for mye å be om.

Har ny time i morgen, og skal igjen ta opp dette. Det får briste eller bære. Brister det, står jeg alene. Jeg orker ikke begynne et nytt terapiløp, og tror det ville vært vanskelig å få til også, i alle tilfeller. Jeg har holdt ut lenge, både fordi jeg allerede har investert mye tid, krefter og håp i terapien, og fordi jeg tross alt opplever meg som heldig, som får hjelp. Over tid, har det likevel utviklet seg mer og mer ambivalens og kognitiv dissonans. Jeg blir jo ikke bedre, snarere tvert i mot, og det gjør noe med meg. En skremmende tanke, at jeg kanskje bare har fått anledning til å igjen repetere dynamikken fra min oppvekst - med samme, dårlige resultat gjennom disse årene med terapi. Nå er det uansett nok. Det en endring til, uansett hvilken retning den tar. Jeg vet at behandler ønsker at jeg skal klare å uttrykke mitt sinne. Kanskje i morgen er dagen det skjer. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg må spørre om en ting. Du bestemmer selv om du vil svare. Siden du føler at du ikke blir bedre av terapien, hva legger du i Det? Er det en følelse av at det som før kunne gjøres noe med (som man håpet behandlingen skulle ta knekken på) nå sitter mere fast i deg? At behandlingen har bekreftet dine problemer på feil måte? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det helt men...

Skrevet
8 timer siden, Kanuttius skrev:

Jeg må spørre om en ting. Du bestemmer selv om du vil svare. Siden du føler at du ikke blir bedre av terapien, hva legger du i Det? Er det en følelse av at det som før kunne gjøres noe med (som man håpet behandlingen skulle ta knekken på) nå sitter mere fast i deg? At behandlingen har bekreftet dine problemer på feil måte? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det helt men...

Det handler til dels om såkalt lavere funksjonsnivå og økt lidelsestrykk. Det gjør noe med en, å føle man stanget hodet i veggen over tid, og at livet og den man (trodde?) en var smuldrer mer og mer opp. Å mislykkes i livet OG i terapien kjennes ganske håpløst.  

Jeg føler ikke direkte at mine problemer har blitt bekreftet på feil måte (vet hva du mener, ut i fra erfaringene du har skrevet om tidligere), men samtidig opplever jeg en konflikt mellom det jeg tror jeg trenger og det behandler mener er bra for meg. Fikk bekreftet det i dag, med null støtte for mine synspunkt og ønsker om mer anerkjennelse av det som tross alt er bra/jeg har klart. 

Synes det er forvirrende og veldig vondt å ikke kunne stole på egne følelser og tanker. Forstår at mitt «operativsystem» er dysfunksjonelt, men likevel; det er dét jeg har. Og helt på bærtur er jeg da ikke - tror jeg.  Nå er det vinterferie for behandler neste uke, så får jeg bruke tiden til å se om det blir klart for meg, hvorvidt jeg skal fortsette eller avslutte behandlingen.

Skrevet
På 7. februar 2018 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Spørs hva du mener med anerkjennelse. Jeg blir ofte bekreftet i form av en uttalt forståelse for hvordan jeg opplever livet og min situasjon . Om jeg har klart noe jeg trodde jeg ikke skulle klare i form av å utfordre meg , kan jeg få høre det var modig eller bra. Som deg har jeg savnet at det blir tatt inn at jeg har mestret noe tidligere . Føler i blant jeg må " minne" behandler på at jeg var mer funksjonell tidligere og jeg helst vil lete det frem igjen . Har samme type terapi som deg .

...Får da ofte svar som " ja".. Lurer på hva det ligger i et slikt svar ...?Jeg syns det er noe ignorerende og får en følelse av at det kun er sykdomssiden som skal være i fokus . Fikk og gjennom et skriv den nedslående påpeking om at jeg knapt har deltatt i arbeidsliv. Dette til tross for noen ( få) år med gode tilbake meldinger - Teller kanskje ikke noen ting når andre på min alder kanskje har 15 års fartstid i arbeidsliv :(

. Ikke vanskelig å bli krenket når en bare blir sett for det dysunksjonelle og " ubrukbare". At du skal lære å anerkjenne deg selv uten å være ytrestyrt av hva andre tenker og mener tror jeg imidlertid er noe en helst må lære . Ikke lett .

Anonymkode: 92e8f...a1f

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva du mener med anerkjennelse. Jeg blir ofte bekreftet i form av en uttalt forståelse for hvordan jeg opplever livet og min situasjon . Om jeg har klart noe jeg trodde jeg ikke skulle klare i form av å utfordre meg , kan jeg få høre det var modig eller bra. Som deg har jeg savnet at det blir tatt inn at jeg har mestret noe tidligere . Føler i blant jeg må " minne" behandler på at jeg var mer funksjonell tidligere og jeg helst vil lete det frem igjen . Har samme type terapi som deg .

...Får da ofte svar som " ja".. Lurer på hva det ligger i et slikt svar ...?Jeg syns det er noe ignorerende og får en følelse av at det kun er sykdomssiden som skal være i fokus . Fikk og gjennom et skriv den nedslående påpeking om at jeg knapt har deltatt i arbeidsliv. Dette til tross for noen ( få) år med gode tilbake meldinger - Teller kanskje ikke noen ting når andre på min alder kanskje har 15 års fartstid i arbeidsliv :(

. Ikke vanskelig å bli krenket når en bare blir sett for det dysunksjonelle og " ubrukbare". At du skal lære å anerkjenne deg selv uten å være ytrestyrt av hva andre tenker og mener tror jeg imidlertid er noe en helst må lære . Ikke lett .

Anonymkode: 92e8f...a1f

Relasjonen til behandler er jo det mest essensielle, uavhengig av terapiform. Når denne oppleves som kjølig og blodfattig er det sannelig ikke lett, nei. Jeg får ofte bekreftelser som «jeg forstår/hører du er lei deg/har det vondt etc.», men det lyder bare hult og innøvd, og dermed nærmest mer avvisende enn støttende. 

Å stole på meg selv - anerkjenne at det jeg føler og tenker jeg trenger er riktig - er kjempeskummelt. Kanskje er det likevel nå det gjelder; at jeg skal våge å tro at denne terapien/relasjonen ikke er bra for meg. ...Men så var det disse projeksjonene da, som jeg vet spiller inn, men ikke alltid på hvilken måte. Puh! Skulle gjerne hatt en Peder Kjøs-klone på skulderen. Liker veldig godt hans faglige tilnærming og personlige stil. 

Skrevet
På 7.2.2018 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Takk for støtte, delte erfaringer og innspill. Godt å få bekreftet på at det kanskje ikke "bare" er meg. Har som sagt tatt det opp flere ganger, uten at det har kommet så mye ut av det. Og for all del, en del er nok "mitt", men det er kanskje på høy tid at jeg nå våger å tro at det jeg føler jeg trenger og ikke får, ikke er feil eller for mye å be om.

Har ny time i morgen, og skal igjen ta opp dette. Det får briste eller bære. Brister det, står jeg alene. Jeg orker ikke begynne et nytt terapiløp, og tror det ville vært vanskelig å få til også, i alle tilfeller. Jeg har holdt ut lenge, både fordi jeg allerede har investert mye tid, krefter og håp i terapien, og fordi jeg tross alt opplever meg som heldig, som får hjelp. Over tid, har det likevel utviklet seg mer og mer ambivalens og kognitiv dissonans. Jeg blir jo ikke bedre, snarere tvert i mot, og det gjør noe med meg. En skremmende tanke, at jeg kanskje bare har fått anledning til å igjen repetere dynamikken fra min oppvekst - med samme, dårlige resultat gjennom disse årene med terapi. Nå er det uansett nok. Det en endring til, uansett hvilken retning den tar. Jeg vet at behandler ønsker at jeg skal klare å uttrykke mitt sinne. Kanskje i morgen er dagen det skjer. 

Les den siste setningen i første avsnitt som du selv har skrevet her.

Jeg synes det virker som om noe av denne terapien har fungert  ;)

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg har aldri opplevet noe særlig " bra klaff" på dette området føler jeg selv Men jeg tror relasjon mellom pasient og behandler er litt som relasjonen mellom foreldre og barn. Det er aldri noe nullsumssak,men kan oppleves veldig forskjellig.😊

Tenkte litt på å studere psykologi i sin tid ,men jeg synes det var for tungt og vanskelig og for tidkrevende for meg.

Skrevet
På 7.2.2018 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Jeg ble truffet av dette innlegget ditt. Du skriver så nært og gjenkjennelig om den dynamikken og de forventninger som ofte oppstår i forhold til behandler. Jeg leter også ofte etter anerkjennelse, tydelighet og et klapp på skulderen nå og da.

Som deg, går også jeg i psykodynamisk behandling. Min behandler er tydelig og gir mye respons, noe jeg setter stor pris på, men  jeg har en del «huller» i skrotten og det kan kjennes som om jeg ikke får nok. Men jeg er i løpet av det senere blitt flinkere til å ta til meg det som kommer av bekreftelse og små klapp på skulderen, og også klare å tolke det min behandler sier i riktig retning. Prøve å forstå at hennes tidvise strenghet er en form for omsorg. Det jeg før ville oppfatte som krenkelse opplever jeg nå som engasjement. Hun bryr seg, og jeg opplever dette tydeligere og tydeligere. For min del har dette krevd en slags selvdisiplin; bestemme meg for å ikke være så krenkbar som jeg nok grunnleggende har en tendens til å være. Det har utgjort en betydelig forskjell. Det har krevd at jeg har måttet innta et annet perspektiv, forsøke å tenke på alternative forklaringer på hennes «strenghet». 

Det er et langt lerrret å bleke, og som du så riktig skriver «slitsomt å stå i denne dynamikken». Jeg tenker at nettopp det at jeg får lov til å gå hos min behandler så lenge er et uttrykk for at det er marginer for manglende fremgang og famling fra min side.

Vel, du skrev så godt om alt dette, og jeg følte en betydelig grad av gjenkjennelse og felleskap til nettopp disse utfordringene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...