Gå til innhold

Rådvill. Skal jeg ta jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har BP1. Har i vinter vært innlagt på sykehus med alvorlig depresjon med suicidforsøk. Nå går det ok. Fortsatt litt deprimert. Veldig mye angst. Opplever likevel å være mer stabil. Har ikke jobbet på noen måneder. Jag har fått beskjed om å ta det med ro en stund (legen). Er sykemeldt i et år nå. Men jeg føler meg så verdiløs og dårlig når jeg ikke er sysselsatt. Søkte derfor på en jobb som det hørtes ut som friske meg hadde klart seg i. Tenkte jeg ikke kom til å få jobben. Men ble kalt inn til intervju, og nå kan jeg få jobben hvis jeg vil. Er i kjempetvil. Hadde ikke egentlig trodd at de ville ansette meg. Hadde vært bra for ryktet mitt å jobbe, jeg hadde kanskje følt meg mer normal, hadde lært noe nytt og fått lønn. Er samtidig redd for at det er for tidlig for meg å jobbe. At depresjonen forverres hvis det blir mye stress eller hvis jeg ikke mestrer jobben. Er redd for å ikke gjøre en god jobb og ikke bli likt. Hva er lurest, tror dere? Å ta seg god tid til å bli frisk først, eller å utfordre seg litt? Fryktelig usikker selv :S 

Anonymkode: 79713...1a6

Skrevet

Hei du, hvor stor stillingsprosent er denne jobben? Full stilling kan jo være tøft.

Generelt har de fleste godt av å utfordre seg litt, men det finnes definitivt tilfeller hvor ting må få ta tid.

Hva tror du legen ville sagt om du drøftet det med h*n?

Skrevet

Det er en 80%-stilling. Litt redd for at den skal komme i veien for psykologtimene mine, og jeg kan jo ikke spørre om det på jobbintervjuet akkurat. Håper det er fire dager i uka + en fridag, slik at jeg kan gå til psykologen den dagen.

Legen har sykemeldt meg i et år uten at jeg spurte om det, så litt usikker på hva legen vil si. Kanskje jeg bør ta en legetime før jobbintervjuet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en 80%-stilling. Litt redd for at den skal komme i veien for psykologtimene mine, og jeg kan jo ikke spørre om det på jobbintervjuet akkurat. Håper det er fire dager i uka + en fridag, slik at jeg kan gå til psykologen den dagen.

Det burde du vel ha spurt om på intervjuet?

Anonymkode: 96b1a...566

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen har sykemeldt meg i et år uten at jeg spurte om det, så litt usikker på hva legen vil si. Kanskje jeg bør ta en legetime før jobbintervjuet. 

En 80% er jo ganske mye, men du har tydeligvis både en psykolog og lege du kan diskutere det med. Jeg ville snakket med begge om dette.

Hvor ofte går du til psykologen? Tenker i forhold til å gå i arbeidstiden. Er jo helt vanlig at folk går jevnlig til behandlere (lege, psykolog, fysio, ...) mens de er på jobb, så det finner dere ut av dersom du begynner i jobben. Hvis du kommer dit kan du fint pakke inn budskapet dersom du synes det er ubehagelig å si at det er akkurat psykolog du går til.

Skrevet
16 minutter siden, Caprioli skrev:

En 80% er jo ganske mye, men du har tydeligvis både en psykolog og lege du kan diskutere det med. Jeg ville snakket med begge om dette.

Hvor ofte går du til psykologen? Tenker i forhold til å gå i arbeidstiden. Er jo helt vanlig at folk går jevnlig til behandlere (lege, psykolog, fysio, ...) mens de er på jobb, så det finner dere ut av dersom du begynner i jobben. Hvis du kommer dit kan du fint pakke inn budskapet dersom du synes det er ubehagelig å si at det er akkurat psykolog du går til.

Ja, det er litt på grensa.

Jeg går to psykologen to ganger i uka nå, men snart blir det en gang i uka igjen. Er det vanlig at folk går til ulik behandling midt i arbeidstida? Jeg hadde ikke sett for meg det. Det er bare jeg som har søkt på denne jobben, og jeg fikk inntrykk av at jeg får den, men hvis jeg begynner å snakke om å gå til behandling ukentlig, vet jeg ikke om de kanskje blir skeptiske? Vanskelig å være syk og samtidig fungere i samfunn :/ 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går to psykologen to ganger i uka nå, men snart blir det en gang i uka igjen. Er det vanlig at folk går til ulik behandling midt i arbeidstida? Jeg hadde ikke sett for meg det. Det er bare jeg som har søkt på denne jobben, og jeg fikk inntrykk av at jeg får den, men hvis jeg begynner å snakke om å gå til behandling ukentlig, vet jeg ikke om de kanskje blir skeptiske? Vanskelig å være syk og samtidig fungere i samfunn :/ 

Det er veldig vanlig at folk går til behandling i arbeidstida. De fleste som jobber vanlig kontortid må gjøre det i kortere eller lengre perioder, når det oppstår helsemessige problemer. Folk får jo alt fra musearm til kreft, og da må man nå til behandling.

Jeg for min del har så godt det lar seg gjøre forsøkt finne løsninger som gjør at jeg kan ta det utenom arbeidstid, alternativt på starten eller slutten av arbeidsdagen, så den ikke blir så oppbrutt.

I de jobbene jeg har hatt er ikke dette noe jeg har gjort noe stort nummer ut av, og har heller ikke opplevd at arbeidsgiver/oppdragsgiver har ofret det en tanke. Det er ikke noe jeg har tatt opp i intervjusituasjon. Tenker at det er mer en sånn praktisk greie, som at noen av og til må dra tidlig for å hente i barnehagen.

Så gøy at det ser lovende ut for å få jobben, det er jo en boost uansett!

Skjønner at dette bekymrer deg, men basert på min erfaring ser jeg som sagt ingen utfordring med å gå til behandling en gang i uka. Og, bare for å trygge deg litt mer så har jeg jobbet i det jeg tror mange vil oppfatte som noe av det mest kyniske og kalde av internasjonalt arbeidsliv. Gikk det bra der, går det bra de fleste steder ☺️

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter svarene fra Caprioli. Er det en noenlunde 8- 4 jobb eller er det spredt utover døgnet?

Endret av XbellaX
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er fire dager i uka + en fridag, slik at jeg kan gå til psykologen den dagen.

Du må jo vite om de 80 prosentene er fem korte dager eller fire dager i uka, før du sier ja eller nei?  Merkelig at ikke dette har kommet fram tidligere i prosessen?

Skrevet
2 timer siden, laban skrev:

Du må jo vite om de 80 prosentene er fem korte dager eller fire dager i uka, før du sier ja eller nei?  Merkelig at ikke dette har kommet fram tidligere i prosessen?

Ja, selvsagt må jeg det. Det sto ikke i stillingsutlysningen, og jeg ble bedt til et møte. Venter derfor til det møtet med å spørre. Men det er tydeligvis idiotisk av meg, eller? Det er ikke så lett å huske på alt. Er jo deprimert og med hue fullt av antipsykotika...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er tydeligvis idiotisk av meg, eller?

Du trenger ikke tolke meg så sterkt, jeg tenkte ikke bare på din rolle.  Arbeidsgiver burde selvfølgelig ha opplyst om dette og andre praktiske betingelser da du var der på intervju. 

Men at de ikke gjorde det, kan bety at det er nokså fleksibelt, og det er jo ideelt for deg som da kan få en fridag til å opprettholde behandlingen uten at det går ut over noe. 

Skrevet

Er i samme helsemessige situasjon som deg. ALDRI om jeg hadde takket ja til ny jobb nå. 

Anonymkode: c9e76...02f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...