Gå til innhold

kan man komme med "puppe-spørsmål" til gynekologen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Med fare for å høres veldig barnslig ut:

Legen min er ung og kjekk, og jeg tør ikke ta akkurat dette opp med han. Vil ikke bytte heller, fordi han er veldig flink.
Jeg skal likevel til kvinnelig gynekolog snart, og lurer på om jeg kan ta dette opp med henne, eller om det blir helt feil:

Jeg har hatt en fibroadenom i den ene puppen i ti år, ca. Er alltid litt urolig for at den skal utvikle seg til kreft. I løpet av årene har brystvevet mitt endret seg fra å være veldig fast (nye pupper) til mer løst. Skjønner at det er vanlig. Samtidig gjør stadig "slappere" brystvev at cysten kjennes annerledes ut, men jeg tror jeg bare kjenner den på en annen måte fremfor at den har vokst noe særlig. Jeg har ofte litt verking i den puppen, da, og det er litt plagsomt. Litt verking eller stikking. Særlig når jeg er premenstruell. Dette minner meg stadig om at cysten er der, og jeg har ofte litt uro fordi jeg er redd den skal endre seg og bli ondartet.

Kan gynekolog (som vel er lege i bunnen?) henvise meg til mammografi, og kan jeg be om å få operert fibroadenomet ut, selv om den ikke er farlig? Lurer også litt på om en slik cyste kan skape trøbbel hvis jeg blir gravid. At det blir vondt og trangt når puppene "aktiveres" ved graviditet og amming? 

Sist jeg sjekket den med mammografi er tre år siden. Den hadde da ikke vokst på over seks år. Er det tryggere å "beholde" fibroadenomer enn å operere de ut? Jeg er ikke redd for å få et lite arr. De er vel flinke til å operere så "usynlig" som mulig i dag.

Håper på svar. På forhånd takk.

- Kvinne 28 år. 

Anonymkode: 354b0...9a0

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Med fare for å høres veldig barnslig ut:

Legen min er ung og kjekk, og jeg tør ikke ta akkurat dette opp med han. Vil ikke bytte heller, fordi han er veldig flink.
Jeg skal likevel til kvinnelig gynekolog snart, og lurer på om jeg kan ta dette opp med henne, eller om det blir helt feil:

Jeg har hatt en fibroadenom i den ene puppen i ti år, ca. Er alltid litt urolig for at den skal utvikle seg til kreft. I løpet av årene har brystvevet mitt endret seg fra å være veldig fast (nye pupper) til mer løst. Skjønner at det er vanlig. Samtidig gjør stadig "slappere" brystvev at cysten kjennes annerledes ut, men jeg tror jeg bare kjenner den på en annen måte fremfor at den har vokst noe særlig. Jeg har ofte litt verking i den puppen, da, og det er litt plagsomt. Litt verking eller stikking. Særlig når jeg er premenstruell. Dette minner meg stadig om at cysten er der, og jeg har ofte litt uro fordi jeg er redd den skal endre seg og bli ondartet.

Kan gynekolog (som vel er lege i bunnen?) henvise meg til mammografi, og kan jeg be om å få operert fibroadenomet ut, selv om den ikke er farlig? Lurer også litt på om en slik cyste kan skape trøbbel hvis jeg blir gravid. At det blir vondt og trangt når puppene "aktiveres" ved graviditet og amming? 

Sist jeg sjekket den med mammografi er tre år siden. Den hadde da ikke vokst på over seks år. Er det tryggere å "beholde" fibroadenomer enn å operere de ut? Jeg er ikke redd for å få et lite arr. De er vel flinke til å operere så "usynlig" som mulig i dag.

Håper på svar. På forhånd takk.

- Kvinne 28 år. 

Anonymkode: 354b0...9a0

Jeg tror ikke dette er en oppgave for gynekologen. Ville heller gått til en lege privat om du ikke vil at din mannlige lege skal forholde seg til dette.

Anonymkode: 81bb4...873

Mette Moen, Gynekolog

I prinsipp kan du ta alle spørsmål opp med gynekologen, men vi gynekologer er ikke ‘eksperter’ på forandringer i brystet. Det er ikke vanlig at gynekolog henviser deg videre til annen spesialist eller henviser til f.eks. mammografi. Det er fastlegens oppgave. Hvis det påvises forandringer ved mammografi, kan du henvises til en ‘mammaklinikk’ hvor de kan vurdere nødvendigheten av kirurgi. Så jeg synes absolutt at du skal ta det opp med din fastlege, da foregår det på beste måte.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...