Gå til innhold

Fins virkelig psykopaten?

Anbefalte innlegg

Gjest Mina1

Etter at Utøya-filmen kom opp så måtte jeg se litt på noen dokumentarer fra hendelsen på youtube. Jeg har ikke fulgt med noe særlig på dette med morderen. Vet at han ble tatt. Nå skal jeg ikke gå på enkelteperson. Om han er psykopat eller ikke, men alle lager sin oppfatning om det. Syk eller psykopat? Umulig å si. 

Men hvordan vil dere beskrive en psykopat er? Jeg har møtt mennesker som er snill mot noen, men virkelig grusom mot meg, og motsatt. Men allikevel så føles det som om de er psykopater når de kan gjøre noen mennesker grusomt vondt foreks. 

Hva mener dere kjennetegner en psykopat? Og har dere selv følt at dere har hatt kontakt med en psykopat? Eller tror dere at psykopat er bare et begrep, og at vedkommende som oppfører seg ille er syk? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/440746-fins-virkelig-psykopaten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mina1

Måtte høre hva en psykolog sa om Breivik foreks...Kan det skyldes en psykisk lidelse, eller er det psykopatisk personlighet? Umulig å si, men i seg selv så tror jeg ofte at mordere eller kyniske personer er syke.. Men jeg kan ta feil altså. 

Endret av Mina1
AnonymBruker

Syns ikke det er så nøye hva man kaller noe. Det fins uten tvil personer som har alle trekkene for det man betegner som psykopat og mange mennesker som har mange av av trekkene. Alt i alt: kjipe, jævlige folk som er best å unngå om man kan det, samme hva man kaller dem.

Anonymkode: 07bfc...b16

Gjest Mina1
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er så nøye hva man kaller noe. Det fins uten tvil personer som har alle trekkene for det man betegner som psykopat og mange mennesker som har mange av av trekkene. Alt i alt: kjipe, jævlige folk som er best å unngå om man kan det, samme hva man kaller dem.

Ja uansett hva de nå er... har noen gjort deg vondt, eller en person vondt så må man jo få tenke at vedkommende ikke var bra for seg. Spiller ingen rolle om de behandler andre bra. Man må få ha sin oppfatning uansett. Noen mennesker er ikke kjipe mot alle. De kan være grusomme mot en person eller noen personer, og så kan de være kjempehyggelige med andre, men uansett de er best å unngå og overse. Samme om de er psykopat eller ikke. Det spiller ingen rolle. Det er sant. 

Jeg tror ikke alle de som gjør jævlige ting mot andre ser selv hva de gjør alltid. Noen gjør, men noen lever mulig i sin egen "boble", og ser ikke hvor vondt de gjør et annet menneske. De tenker gjerne ikke over det engang. Er sikkert ikke alltid mening i å gjøre noen vondt, men de gjør noen vondt uten at de vet det. Den teorien tror jeg. Nå gjelder det ikke i Utøya- saken.. men generellt. Jeg tror Behring er syk. Ganske syk. Men det er min teori om han. 

Endret av Mina1

Annonse

stjernestøv
11 timer siden, Mina1 skrev:

Etter at Utøya-filmen kom opp så måtte jeg se litt på noen dokumentarer fra hendelsen på youtube. Jeg har ikke fulgt med noe særlig på dette med morderen. Vet at han ble tatt. Nå skal jeg ikke gå på enkelteperson. Om han er psykopat eller ikke, men alle lager sin oppfatning om det. Syk eller psykopat? Umulig å si. 

Men hvordan vil dere beskrive en psykopat er? Jeg har møtt mennesker som er snill mot noen, men virkelig grusom mot meg, og motsatt. Men allikevel så føles det som om de er psykopater når de kan gjøre noen mennesker grusomt vondt foreks. 

Hva mener dere kjennetegner en psykopat? Og har dere selv følt at dere har hatt kontakt med en psykopat? Eller tror dere at psykopat er bare et begrep, og at vedkommende som oppfører seg ille er syk? 

Han der han hadde en sak han brente for, gjorde det han mente var det rette- Vet ikke hva jeg skal tro om han. 

AnonymBruker

Jeg tror ikke det. For meg er det mye en samlebetegnelse på flere fryktelige mennesker av forskjellig nasjonaliteter som har styrt sitt land og en hel verdeni avgrunnen. Men jeg tror at helsa si skal man ta på alvor og det er god grunn til å være så skjerpet i alt som har med helsa si å gjøre.

Jeg tror også at det så dessverre også i vår tid finnes mange kvakksalvere i helsebransjen som kanskje er mye ofre selv. Vi har jo kommunisert om mye her i forbindelse med tenkemåter om psykisk helse. Men dette er jo ikke det samme som å ta opp hva man strever med  ute i det virkelige" liv. Det blir lett  " opp som en løve og ned som en fell i dag for de fleste tror jeg".

Jeg vet bare at det er grunn til å være veldig forsiktig spesielt med psykopater eller sosiopater som flere kaller tilstanden i dag tror jeg. Håper aldri det rammer meg eller mine selvsagt.

Anonymkode: 47bdc...84c

AnonymBruker

På den annen side. Hvem er vi??? Kanskje litt psykopat alle sammen???  Hvem vet hvem som leser hva vi skriver her? Kanskje fastlegen er informert om alt til neste besøk. Man nevner ofte paranoid sammen med psykopat synes jeg ofte jeg har hørt. Alt er ikke bare.

Worrisome Plenty
På 4.3.2018 den 3.50, Soletti skrev:

Psykopat er ikke en diagnose, det er ett begrep man bruker i dagligtale. Jeg er ikke helt sikker men tror sosiopat er betegnelsen psykiatrien bruker. ABB ble utredet til å være narsissist såvidt jeg husker.

Psykopat var opprinnelig ett psykiatrisk/medisinsk begrep. Det ble gitt til de som var syke moralsk sett, men ikke gale. Altså de var sinnsfriske men var antisosiale. Antisosial er ikke å ville være alene, det er å være kriminell, hensynsløs og slike ting. Sosiopat er det samme som psykopat. I dag kaller man de som man før kalte psykopater for Dys-sosiale. JFR Dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Endret av Worrysome plenty
Gjest Gargamel
På ‎04‎.‎03‎.‎2018 den 0.40, Mina1 skrev:

Psykopater finnes. Det er bare en merkelapp man setter på mennesker som har visse personlighetstrekk. Her er de opprinnelige 16 kriteriene:

1. Overflatisk sjarm og gode intellektuelle evner
  2. Fravær av vrangforestillinger og andre tegn på irrasjonell tenkning
  3. Fravær av nervøsitet eller psyko-nevrotiske tegn
  4. Upålitelig
  5. Løgnaktig og falsk
  6. Mangler anger- og skamfølelse
  7. Mangelfullt motivert antisosial atferd
  8. Dårlig dømmekraft, og manglende evne til å lære av erfaring
  9. Patologisk egosentrisitet og manglende evne til kjærlighet
  10. Flatt og tynt følelsesliv
  11. Manglende innsikt
  12. Lite responsiv i mellommenneskelige relasjoner
  13. Underlig og frastøtende oppførsel, både edru og i beruset tilstand
  14. Gjennomfører sjelden trusler om selvmord
  15. Upersonlig seksualliv
  16. Manglende livsplanlegging

Her er mer moderne kriterier:

1. Glatthet/overflatisk sjarm
  2. Storhetsideer om egne evner og betydning
  3. Behov for stimulering/lett for å kjede seg
  4. Patologisk lyving
  5. Bedragersk/manipulerende
  6. Manglende anger eller skyldfølelse
  7. Grunne affekter
  8. Ufølsom/manglende empati
  9. Parasittisk livsstil
  10. Dårlig atferdskontroll
  11. Promiskuøs seksuell atferd
  12. Tidlig atferdsproblemer
  13. Mangel på realistiske fremtidsplaner
  14. Impulsivitet
  15. Uansvarlig atferd
  16. Tar ikke ansvar for egne handlinger
  17. Mange kortvarige ekteskaps- eller samboerforhold
  18. Ungdomskriminalitet
  19. Vilkårsbrudd
  20. Kriminell karriere med flere typer lovbrudd

Nei, jeg tror ikke jeg vil gå så langt som å si at noen jeg kjenner er psykopat, men noen kan ha enkelte slike trekk. Jeg synes Breivik passer godt inn bortsett fra det med sjarm. Han har utstråling som som en sovepille. Jeg lurer på om overfladisk sjarm pluss fravær av vrangforestillinger er viktig for å skille psykopati fra andre ting. Psykopati er ikke en diagnose, men jeg ser at psykiatere bruker begrepet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Annonse

Gjest Mina1
3 timer siden, Gargamel skrev:

Psykopater finnes. Det er bare en merkelapp man setter på mennesker som har visse personlighetstrekk. Her er de opprinnelige 16 kriteriene:

1. Overflatisk sjarm og gode intellektuelle evner
  2. Fravær av vrangforestillinger og andre tegn på irrasjonell tenkning
  3. Fravær av nervøsitet eller psyko-nevrotiske tegn
  4. Upålitelig
  5. Løgnaktig og falsk
  6. Mangler anger- og skamfølelse
  7. Mangelfullt motivert antisosial atferd
  8. Dårlig dømmekraft, og manglende evne til å lære av erfaring
  9. Patologisk egosentrisitet og manglende evne til kjærlighet
  10. Flatt og tynt følelsesliv
  11. Manglende innsikt
  12. Lite responsiv i mellommenneskelige relasjoner
  13. Underlig og frastøtende oppførsel, både edru og i beruset tilstand
  14. Gjennomfører sjelden trusler om selvmord
  15. Upersonlig seksualliv
  16. Manglende livsplanlegging

Her er mer moderne kriterier:

1. Glatthet/overflatisk sjarm
  2. Storhetsideer om egne evner og betydning
  3. Behov for stimulering/lett for å kjede seg
  4. Patologisk lyving
  5. Bedragersk/manipulerende
  6. Manglende anger eller skyldfølelse
  7. Grunne affekter
  8. Ufølsom/manglende empati
  9. Parasittisk livsstil
  10. Dårlig atferdskontroll
  11. Promiskuøs seksuell atferd
  12. Tidlig atferdsproblemer
  13. Mangel på realistiske fremtidsplaner
  14. Impulsivitet
  15. Uansvarlig atferd
  16. Tar ikke ansvar for egne handlinger
  17. Mange kortvarige ekteskaps- eller samboerforhold
  18. Ungdomskriminalitet
  19. Vilkårsbrudd
  20. Kriminell karriere med flere typer lovbrudd

Nei, jeg tror ikke jeg vil gå så langt som å si at noen jeg kjenner er psykopat, men noen kan ha enkelte slike trekk. Jeg synes Breivik passer godt inn bortsett fra det med sjarm. Han har utstråling som som en sovepille. Jeg lurer på om overfladisk sjarm pluss fravær av vrangforestillinger er viktig for å skille psykopati fra andre ting. Psykopati er ikke en diagnose, men jeg ser at psykiatere bruker begrepet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Psykopati

For meg så spiller egentlig ikke begrepet psykopat noen rolle. Det som spiller en rolle er at folk kan oppføre seg pent og dannet og være snill mot andre. Men det fins nok folk slik som du sier med alle de trekkene. 

Endret av Mina1
4 timer siden, Mina1 skrev:

For meg så spiller egentlig ikke begrepet psykopat noen rolle. Det som spiller en rolle er at folk kan oppføre seg pent og dannet og være snill mot andre. Men det fins nok folk slik som du sier med alle de trekkene. 

Folk kan ikke gjoere det alltid. Det er ikke slik mennesker fungerer. Men når det gjelder psykopater så er det gjerne mer som spiller inn. Mennesker har gjerne baade godt og ondt inne i seg. Er du psykopat, mangler du fullstendig empati eller medlidenhet(det har vaert sagt at psykopater kan slaa på empatien). Man tenker ofte på seriedrapsmenn, men ofte jobber psykopaten i hoye toppyrker eller gjoer det vanskelig for sine naermeste rundt seg.

I tillegg har du narssissistisk personlighetsforstyrrelse som ligner, men de er ikke det samme. 

AnonymBruker

Jo, de finnes og står bak uendelig lidelse og sorg. Psykopater kan man bare aldri advare godt og grundig nok mot. Maktmennesker ofte tror jeg som ofte selv kanskje er ofre for kanskje en spesiell oppvekst med mye manglende omsorg av både psykisk og materiell art eller andre spesielle forhold. Her er ofte så mange sider om man ser tingene objektivt eller med fugleperspektiv. Men advare mot psykopater kan aldri gjøres godt nok. Hvor mange finnes ikke i historien og hvor stor skade og ulykke står de ikke bak.

Men hvem er det ikke som føler seg som "utviklingsavvikende "stilt overfor nåtidens idealer i samfunnet ( både vestlig og ikke vestlig spør du meg)eller reklamens fikserte bilde av det perfekte og lykkelige menneske??? Umenneskelige krav og ikke særlig positivt miljøfremmende synes jeg ofte. Tvert om fremmedgjørende. Vi mister kontakt både med kropp og sjel og har lite egentlig påvirkningsmuligheter om enn det kan se ut som det motsatt med blogger og alt. Eller om det bare er slik at ressursterke grupper vet alltid å sno seg. Men man må på den annen side prøve å ikke bli slik at man tenker det værste om alt og begynner å mistro alt og alle føler jeg som superviktig. Man bør tro at det beste alltid hender en selv tror jeg. Men i våre dager er det mange som lurer på hvorfor de skal ofre så mye tanke på et liv de aldri får oppleve selv tror jeg. Vi er blitt mer ego.

Men uten tvil enkelte mennesker er mer så mye mer utsatte. Bare se hvordan spiseforstyrrelsene i forskjellig forkledning rammer så enormt mang. Hva skal vi egentlig tenke og tro om det??De rammes kanskje gjentagende ganger i livet av store følelsesmessige og sorgtunge ting. Viktig å vite at man har helsevesen og kanskje familie og venner og kollegaer og alt det der. 😊

AnonymBruker
13 timer siden, Mina1 skrev:

De få personene jeg kjenner som jeg tror går i denne kategorien klarer bare være fremstå som sympatiske i helt overfladiske relasjoner. De er for egoistiske, hensynsløse og selvsentrerte til å klare holde ansiktet i tette relasjoner mer enn svært kort tid. Uker-noen få måneder max.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...