Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Som antatt bipolar 2 og søvnløs har jeg fått mange forskjellige medisiner for søvn av legen.

De fleste har vært en vits. Vallergan, Zonat, Neurontin er de tre siste prøvde uten at de fremkate så mye som et gjesp.

Har nå blitt anbefalt å forsøke noe som heter

CARDURAN - Alfablokker som visstnok skal være rå på marerittaktig søvn hvis man skulle være så heldig/uheldig å komme borti noe slikt.

NOEN HER MED ERFARING MED CARDURAN TIL BRUK FOR SØVN ?? Er skeptisk, det høres skummelt ut, men må sove.

Fortsetter under...

Hei,

Jeg tror ikke dette er en medisin som brukes så mye på denne indikasjon i Norge.

Med det sagt. Jeg synes det er interessant med forskning på sympatolytika (inkl. alfablokkere) mot angstlidelser. Deres virkningsmekanisme er å blokkere noradrenalin i nervesystemet. Det er ikke utenkelig at Seroquel og andre AP (og visse TCA) sin gode effekt for søvn til dels skyldes preparatets alfablokkerende egenskaper.

En "ren" alfablokker som Carduran er i alle fall ikke noe å være redd for. Bivirkningene man kan få er hjertebank (rask puls) og svimmelhet når du reiser deg, og man skal være litt obs på energiløshet. Ellers tror jeg det skal gå veldig bra!

Endret av issomethingwrong

Takk for svar. Seroquel og Quteapine får jeg akutte krampeanfall av. Er det rimelig å anta at jeg da vil risikere noe av det samme med carduran, (hvis disse virker nogenlunde på samme vis ?) eller må det rett og slett prøves først. Jeg vet, vanskelig spørsmål, men de må stilles :-)

31 minutter siden, BILSRUD skrev:

Takk for svar. Seroquel og Quteapine får jeg akutte krampeanfall av. Er det rimelig å anta at jeg da vil risikere noe av det samme med carduran, (hvis disse virker nogenlunde på samme vis ?) eller må det rett og slett prøves først. Jeg vet, vanskelig spørsmål, men de må stilles :-)

Hei,

Sympatikolytika reduserer faren for kramper.

Hvorfor Seroquel gir kramper hos enkelte er noe mer komplekst. Det er fordi medisinen i tillegg til å være en alfablokker er en potent reopptakshemmer av noradrenalin (hvilket til en viss grad utligner førstnevnte effekt). Imidlertid finnes det andre adrenerge reseptorer enn alfareseptorer (altså betareseptorer), som utsettes for mer adrenalin siden de ikke blokkeres av Seroquel. Dette øker risikoen for kramper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...