AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 Del Skrevet 8. mars 2018 Etter mange år med store blødninger fikk jeg en tcer operasjon i 2015. Fikk mensen raskt tilbake, etter 4 mnd. Og den har vært mindre kraftig, vil påstå at det jeg har nå er en normal mens iforhold til før behandlingen, men regelmessig siden. Har brukt diane p piller i etterkant av operasjonen for å kontrollere blødninger sammen med cyklokapron. Var på GU nå i sommer i forbindelse med kontroll av celleforandringer, og der ble det tatt ul som viser jevn slimhinne på 3-4 mm. Er jeg ikke å regne som steril likevel slik de sa når jeg tok tcer? Og kan jeg bli gravid med mulighet for å fullføre et svangerskap etter en slik behandling? Har sluttet på p pillene i november da jeg ble 35 år og ikke ønsker hormon behandling og ønsker å vite behovet for annen prevansjon er nødvendig eller om man er å regne som steril. Har bestilt en time hos fastlegen, men han må vel likevel henvise meg videre til en gynekolog for å finne ut av dette. Anonymkode: 52d10...b38 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441095-mulig-%C3%A5-bli-gravid-etter-tcer-operasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Rikelige menstruasjoner betyr blødninger som varer mer enn ca en uke, som totalt sett er mer enn 80 ml (vanskelig å måle !), hvor det er klumper i blodet eller kvinnen opplever å blø igjennom truse og evt klær. Det er vanligere, jo eldre kvinnen blir. Årsaken kan være forandringer i livmoren som muskelknuter eller polypper, det kan være unormale forhold ved blodets evne til levring (koagulasjon), bivirkning av behandling (med blodfortynningsmedisin) og mange ganger finner man ikke forklaring. Blødningsmengden kan reduseres med Cyklokaprontabletter, med p-piller (best tatt uten pause) eller med hormonspiral. Kirurgisk behandling er å stoppe blodtilførsel til evt. muskelknute (embolisering) eller å fjerne livmorslimhinnen (TCER). Ved TCER-metoden fører man i lokalbedøvelse et instrument inn i livmorhulen og ødelegger slimhinnen så den ikke kan vokse ut og gi blødning. Hos halvparten forsvinner menstruasjonen, og hos den andre halvpart blir den mindre. Man kan ikke regne med å kunne bli gravid etter TCER, men på den andre siden kan man ikke garantere sterilitet. Sjansen /risiko for graviditet anses som ganske liten, men kan altså ikke utelukkes. Jeg vil foreslå deg som prevensjon den svake minipillen, Conludag, som bare påvirker livmorhalsen så sædceller ikke kan komme forbi. Den må tas helt reglmessig, med bare 3 timers slingringsmonn. Det er ikke nødvendig å gå til gynekolog, resept kan skrives ut av fastlegen. Vennlig hilsen Mette PS hvorfor valgte man Diane som p-pille til deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441095-mulig-%C3%A5-bli-gravid-etter-tcer-operasjon/#findComment-3840159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.