Gå til innhold

Besøksforbud og USA-reise.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Jeg tror det har å gjøre med om man med stor sannsynlighet kan klare seg selv under oppholdet. Lignende regler finnes i alle land tror jeg men jeg har alltid hørt " på folkemunne" at der er det særs strengt. En annen ting er jo med så mye nød og usikkerhet i verden og manglende samarbeidsklima blir det kanskje ekstra strengt. Det knaker jo i sammenføyningene i alt synes jeg i dag.

Jeg tror det er med innreise som med statsborgerskap at en lang rekke kriterier må være oppfylt. Blant annet så og så mye pengegaranti. Om dette er fusk og fanteri vet jeg ikke og håper ikke men politiet kan kanskje gi info om hvor man kan spørre om sånne ting. Jeg er selv aldri ute å reiser lenger først og fremst på grunn av helsa og alderen.😊

3 timer siden, Maggie55 skrev:

Jeg tror det har å gjøre med om man med stor sannsynlighet kan klare seg selv under oppholdet. Lignende regler finnes i alle land tror jeg men jeg har alltid hørt "på folkemunne" at der er det særs strengt.

Jeg tror det er med innreise som med statsborgerskap at en lang rekke kriterier må være oppfylt. Blant annet så og så mye pengegaranti.

Hvis du har maskinlesbart pass og ikke er etterlyst eller straffedømt, er det ikke så vanskelig for norske statsborgere (og andre som Trump ikke misliker).  Du søker innreisetillatelse på forhånd: https://usaguiden.no/esta-innreisetillatelse-usa/

De legger seg ikke opp i hvor mye penger du har hvis du virker som en normal turist (med bagasje og tilstrekkelige engelskkunnskaper til å forklare hva du skal gjøre og hvor du skal reise) ved ankomst.

Gjest Maggie55

Jeg trodde ( så feil kan man ta ) at der var man ekstremt opptatt av at helsesystemet deres ikke skulle belastes og at man derfor måtte gi en form for pengegaranti) Det måtte ikke være tvil om at man ikke ville bli noen "potensiell ekstrakostnad." Tusen takk for oppdateringen.😊

Heldigvis  aldri for gammel for ny læring.😀

3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg trodde ( så feil kan man ta ) at der var man ekstremt opptatt av at helsesystemet deres ikke skulle belastes

Havner du på sykehus uten solid reiseforsikring kan du være ganske sikker på at du får en saftig regning etterpå.

Annonse

10 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg trodde ( så feil kan man ta ) at der var man ekstremt opptatt av at helsesystemet deres ikke skulle belastes

De er nok det, men man er selv ansvarlig for å ha forsikringene i orden.  De er aller mest redde for å bli saksøkt...

Jeg reiste en gang sammen med en som hadde et lite uhell på flyplassen i New York da vi skulle hjem.  Hun skadet ankelen og måtte få en støttebandasje og en krykke på en førstehjelpstasjon på selve flyplassen.  Vi ble dermed ganske forsinket - men jeg skal love deg at de var opptatt av å få oss med det flyet!  I tillegg måtte hun undertegne et dokument der hun selv tok ansvaret - det var listet opp all verdens måter å bebreide noen for uhellet på.  Dette var et overtråkk, altså et "ekte uhell", så det virket ganske fjernt å saksøke noen, men de hadde tydeligvis gjennomtenkte rutiner på den slags.

24 minutter siden, Maggie55 skrev:

Lurer på om man har lover med tilbakevirkende kraft der eller er alt evigvarende. Eller forskjellig fra stat til stat kanskje.

I USA er noen lover delstatlige og andre føderale, dvs. for hele landet.  Du har sikkert hørt i media at de krangler om hvorvidt enkelte nye lover kan være i strid med rettighetene som er nedfelt i grunnloven.

Men dette har lite med reglene for innreise som turist fra Norge å gjøre, i hvert fall så lenge presidenten liker oss.

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

I USA er noen lover delstatlige og andre føderale, dvs. for hele landet.  Du har sikkert hørt i media at de krangler om hvorvidt enkelte nye lover kan være i strid med rettighetene som er nedfelt i grunnloven.

Men dette har lite med reglene for innreise som turist fra Norge å gjøre, i hvert fall så lenge presidenten liker oss.

USA har strenge regler for å komme inn i landet. Men Norge er nok ikke det landet de frykter mest.

Anonymkode: b1114...c75

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...