AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Er 20 år og bruker nå Yasmin p-piller, som fungerer greit. Tidligere fått kraftig migrene av Loette (ikke hatt det før eller etter), og blødde 3-4 mndr sammenhengende da jeg prøvde Cerazette. Lurer på å bytte til p-stav eller spiral da jeg er lei av å ta pillen daglig. Hadde kraftig og smertefull mens før jeg startet med p-piller. Hva anbefaler du? Vil p-stav gi blødninger da cerazette gjorde det? Tenker litt på kostnaden også, det er en dyr utgift hvis jeg må fjerne noe pga bivirkninger. Anonymkode: ac436...496 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441542-prevensjon-20-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 I dag anbefales langtidsprevensjon som hormonspiral eller p-stav til unge kvinner som skal ha prevensjon over lengre tid. Hormonspiralen virker lokalt i livmoren og påvirker i liten grad ditt hormonsystem. Den påvirker slimhinnen i livmoren så den blir tynn. Spiralen, Kyleena, anbefales til de som ikke har født, den kan sitte i 5 år. Hos de fleste blir det mindre blødning, og hos ca 20% ingen blødning. P-staven virker etter samme prinsipp som Cerazette, den hemmer eggløsning. Dessverre er det med begge metoder tendes til blødningsendringer (1/3 får mindre eller ingen blødning, 1/3 får omtrent uendret menstruasjon og 1/3 får rikeligere blødning). Ikke godt å si om erfaringen med Cerazette avspeiler hvordan det blir med p-staven. Jeg vil foreslå at du fortsetter med Yasmin til du evt får p-staven eller hormonspiralen, Yasmin gir tynnere livmorslimhinne, og det er et godt utgangspunkt for spiralen eller staven. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441542-prevensjon-20-%C3%A5ring/#findComment-3841924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.