Gå til innhold

Flere på arbeidsavklaringspenger som kun får forlengelse på 2-3 måneder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står ikke i loven, men tydeligvis er det lov likevel siden saksbehandler har gjort det. Er det det som kalles skjønn fra saksbehandler. Kan noen forklare meg hvorfor dette skjer? 

Anonymkode: 40675...5c9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke i loven, men tydeligvis er det lov likevel siden saksbehandler har gjort det. Er det det som kalles skjønn fra saksbehandler. Kan noen forklare meg hvorfor dette skjer? 

Kan du ikke bare spørre saksbehandler?

Anonymkode: d7002...c68

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare spørre saksbehandler?

Anonymkode: d7002...c68

Hun sa det var nye regler, men jeg finner dem ikke. Har ringt til nav og de finner dem heller ikke. Kan det være en fotnote? 

innlagtonline
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke i loven

Både i de gamle og nye lovene var det slik at en kunne bruke "skjønn" relatert til dette

Fra høringsuttalelsen før den nye loven: 

Bestemmelsen setter en maksimal tidsramme for vedtaket. Det er mulig å fatte vedtak av kortere varighet der dette framstår som hensiktsmessig. Departementet foreslår å videreføre bestemmelsen.

Og i den nye loven står det som de foreslo

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-13-2100

§ 6.Vedtaksperiode og oppfølging   

Et vedtak om arbeidsavklaringspenger kan fattes for inntil ett år om gangen.

Hvorfor frøkena har brukt skjønnet slik vet jeg ikke men det er vel kanskje at de forventer å "bli kvitt deg" på kortere tid enn et år da, ville vært min gjetning, men det er vill spekulasjon fra min side du må nesten høre med henne hvorfor hun brukte skjønne slikt angående deg hva det er som tilsier at det er "best" å gjøre i dette tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, innlagtonline skrev:

Både i de gamle og nye lovene var det slik at en kunne bruke "skjønn" relatert til dette

Fra høringsuttalelsen før den nye loven: 

Bestemmelsen setter en maksimal tidsramme for vedtaket. Det er mulig å fatte vedtak av kortere varighet der dette framstår som hensiktsmessig. Departementet foreslår å videreføre bestemmelsen.

Og i den nye loven står det som de foreslo

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-12-13-2100

§ 6.Vedtaksperiode og oppfølging   

Et vedtak om arbeidsavklaringspenger kan fattes for inntil ett år om gangen.

Hvorfor frøkena har brukt skjønnet slik vet jeg ikke men det er vel kanskje at de forventer å "bli kvitt deg" på kortere tid enn et år da, ville vært min gjetning, men det er vill spekulasjon fra min side du må nesten høre med henne hvorfor hun brukte skjønne slikt angående deg hva det er som tilsier at det er "best" å gjøre i dette tilfellet.

Hun svarte meg at så lenge jeg har en godkjent aktivitetsplan får jeg forlenget vedtaket. Hun svarte meg også at jeg ikke skulle tenke på å søke om uføretrygd da jeg var inne på det. Kanskje hun skal kutte meg tvert når det passer henne? Jeg blir så urolig av dette. Får ødelagt påsken. Veilederen min på arbeidsmarkedsbedriften mener jeg har krav på gradert uføretrygd. Skjønner ikke hvordan de tenker? Jeg har ikke hatt betalt jobb siden 2006, en kortvarig vikarjobb deltid 60 prosent som jeg ble syk av å være i. Etter det har jeg prøvd meg i deltids praksisplasser, men praksisplass er ikke det samme som vanlig jobb siden arbeidsgiver vet om min situasjon og tar hensyn. Jeg kan ikke leve av gradert uføretrygd. 

Skrevet

Hvis en har drevet med "avklaring" siden 2006 uten å lykkes, er det på tide at AAP avsluttes og erstattes av uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, kupton skrev:

Hvis en har drevet med "avklaring" siden 2006 uten å lykkes, er det på tide at AAP avsluttes og erstattes av uføretrygd.

Jeg har gått på arbeidsavklaringspenger siden 2004. Ble arbeidsledig i 2003. Gikk også på rehabilitering fra 1998 og attføring i 2000.

Skrevet

Dette kaller jeg seigpining. Kan ikke fastlegen din skjære gjennom?

Skrevet
2 minutter siden, kupton skrev:

Det er vel ikke gitt st alle på AAP ønsker uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet

Nei virker som at de er blitt veldig strenge på ufør nå, og strengere skal de bli fremover også, bla.a skal delvis uføretrygd bli regelen ikke unntaket det er høyres intensjon ihvertfall. Og ja de brukerr vel forklaringen om at delvis uføretrygd kombinert med delvis arbeid er best for individets helse og sparere penger for samfunn, men realitieten når en øker denne gruppen så mye blir det vel heller delvis ufør delvis arbeidsledig for en meget stor andel av dem, og da forsvinner nok halve argumnetet bort ihvertfall, men en del står igjenn.. :) 

Vanskelig å spå fremtiden men om jeg skulle tippe kommer jeg til å ende opp 40% ufør 60% arbeidsledig selv, har Asperger men er mildere rammet enn de fleste i den gruppen etter hva jeg får inntrykk av så kan utføre enkle praksisoppgaver brukbart men i reelle arbeidssituasjoner vil jeg ikke fungere i lengden. "Heldigvis" for meg har jeg ikke noe liv, ut over å trolle på internett (om det teller?), så jeg skal nok klare meg på det men det er definitivt ikke noe liv, og å kombinere det med venner/familie/fritidsaktiviteter/deltagelse i samfunnet/etc er nok helt uaktuelt 

Mye fremskritt for samfunnet som helhet, og de på bunnen tjener jo litt på samfunnets totale fremskritt, men avstanden øker og mye av fortrinnet i Norge med relativ likhet og tillit til de rundt oss og dermed lite kriminalitet og svindel etc vil nok forsvinne og koste oss dyrt i lengden. Men vi får se hva som skjer, vi får se

Anonymkode: 2f615...df6

Skrevet
2 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg svarte ikke alle på AAP, men TS.

Skrevet
24 minutter siden, Xtra skrev:

Man skal da ikke gå på AAP i 14 år!

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, kupton skrev:

Fastlegen foreslo å søke om uføretrygd i 2014. Nav svarte med avslag fra rådgivende lege om at jeg ikke kunne søke om det. De brukte ett år før jeg fikk svar. Begrunnelse: er alt prøvd? Han mente jeg kunne jobbe 100 prosent med tilrettelegging. At jeg kunne ha nettbutikk eller jobbe hjemmefra. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen foreslo å søke om uføretrygd i 2014. Nav svarte med avslag fra rådgivende lege om at jeg ikke kunne søke om det. De brukte ett år før jeg fikk svar. Begrunnelse: er alt prøvd? Han mente jeg kunne jobbe 100 prosent med tilrettelegging. At jeg kunne ha nettbutikk eller jobbe hjemmefra. 

Rart at ikke alt skal kunne være utprøvd på 14 år. Var det ikke du som hadde Asperger?

Skrevet
53 minutter siden, gråstein skrev:

Man skal da ikke gå på AAP i 14 år!

Hvorfor ikke, om man er relativt ung og det er håp om arbeidsevne?

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt individuell jobbstøtte? Hvis ikke, vil jeg tro at det kan være forsøket verdt. 

Hvis du kunne velge selv nå, hva ønsker du da skal skje? Utdanning eller uføretrygd?

Anonymkode: 0508f...39f

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Xtra skrev:

Høres det ut som om ts har det minste håp om å komme i ordinært arbeid? Det er en grunn til at som hovedregel er normalt maks aap periode er tre år. Etter fjorten (14!!!) år bør man være avklart. (I følge nav er absolutt makstid på aap 3 + 2 år.)

Endret av gråstein
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Xtra skrev:

Fordi det er svært belastende og virker i dette tilfellet lite realistisk med 100% jobb. Evt. framtidig arbeidsevne kan fremdeles oppstå selv om vedkommende blir uføretrygdet. 

Anonymkode: 249f9...2a9

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, gråstein skrev:

Rart at ikke alt skal kunne være utprøvd på 14 år. Var det ikke du som hadde Asperger?

Stemmer, men på søketidspunktet hadde jeg en paranoid personlighetsforsyrrelse.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Xtra skrev:

Problemet er at når tiden går minskes muligheten for å få jobb for arbeidsgivere liker ikke gap og huller i cven. Dette fikk jeg høre etter kort tid som arbeidsledig, at jo lenger tid det tok, jo vanskeligere ble det å komme inn i arbeidslivet. Det er noe jeg har lest andre steder også. Det er lite nav kan hjelpe med så lenge arbeidsgiver ikke vil ansette. Det er også dårlig rådgivning på lokalt nav kontor. De vet ikke mer enn mannen i gata. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...