Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg trenger sårt råd/hjelp til å forstå/gjøre noe med alle de blødningene jeg føler jeg konstant har. Jeg finner ikke noen særlig lignende tilfeller når jeg søker på google,eller er hos gynekolog. 

Jeg blir 31 år. Gått på prevensjon siden jeg var 16.(P-ring de siste 7 årene) Hadde mye blødninger fra jeg fikk mensen som 14 åring. Fra jeg var ca 29 år fikk jeg blødninger under og etter samleie. Dette skjedde ikke hver gang. Men oftere. Gikk til gyn,fant ikke noe feil. Så møtte jeg mannen jeg ville ha barn med året jeg fylte 30. Det skulle vise seg å ikke være en enkel affære. Etter og ha sluttet på P-ring i januar i år,har jeg mer eller mindre hatt konstante blødninger. Hatt max en uke fri fra noe som helst av blødninger. Ikke nødvendigvis så mye,men noe. Varierer fra brunt til lyserødt til svartrødt. Når jeg først får mensen  (ettersom hva jeg tolker som mensen) blør jeg i 6-8 dager. (Sjeldent jeg har smerter)

Jeg skjønte at dette ikke var så bra. Oppsøkte en ferrilitetsklinikk i mars. Fikk beskjed at mannen hadde litt dårlig sædkvalitet og jeg manglet eggløsning. (Har aldri tatt tester selv for eggløsning,etter at jeg blødde fra tid til annen antok jeg det ikke var noe) 

Ble satt på Synfase p-piller som skulle "rydde" opp og gjøre det lettere å kontrollere blødninger. Slik at vi kunne komme i gang med IVF. Jeg blødde forrsatt på Synfase,ikke like mye,men var (med unntak av 1 gang) etter hvert samleie. Kunne variere fra lett rosa til rødt. Forskjellen denne gangen var at blødningene ikke varte mer en en dag. Tok siste p-pille på mandag (i dag er det fredag) Fikk blødning etter sex i går. Tolket det som start på mensen. Men nei,så ga det seg etter et par timer.

Jeg er så utrolig frustert! Har tatt celleprøve i augst i fjor,ingen kjønnsykdommer (aldri hatt heller) Fikk beskjed at jeg muligens hadde kronisk soppinfeksjon som kunne være mulig årsak til blødninger under og etter samleie. Behandlet dette med noe som heter Boric Acid (etter at canesten kur ikke virket lengere) som virket noe. Eller at det kunne være skjøre slimhinner?

Nå ble det et lang og til dels surrete innlegg her. Men håper på noe svar.

Anonymkode: 02988...a68

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den blødning du oppfatter som menstruasjon med varighet i 6-8 dager, hvor regelmessig kommer den?

Du har altså i ca to år hatt blødninger som oppstår etter samleie, det kommer mest som svake blødninger. Blødningene kan komme både med og uten p-pille. Du har fått beskjed om at du ikke har eggløsning, hvordan har man funnet ut av det? Er det tatt blodprøver? Det kan avgjøres ved å måle hormonet progesteron ca en uke før din menstruasjon starter, er det gjort?

Du er satt på Synfase ‘for å rydde opp’. Det er vel meningen at du skal starte rett på IVF nå etter p-pillen? Litt rart at det ikke er kommet menstruasjon. Hvis det ikke kommer menstruasjon innen en uke, bør du ta en graviditetstest.

Det som er vanligste årsak til blødninger ved samleie er blødning fra livmorhalsen, som du beskriver ‘skjøre slimhinner’. Hos kvinner i fruktbar alder, og spesielt de som bruker p-pille med østrogen, skjer det at den indre slimhinne i livmorhalsen vokser ut på overflaten. Den er blodrik og blør lett ved berøring. Ved kolposkopi, (kikkertundersøkelse) av livmorhalsen, kan man se om det er tilfellet. Det betegnes ‘ektopi’ og er helt godartet og har ikke betydning for fruktbarheten. Det kan evt behandles med laser. Hør med fertilitetslegen/gynekologen som har undersøkt deg, om det var ektopi (det kan du google).

Hvis du har usikker eggløsning og mannen dårlig sæd, så er IVF et godt behandlingstilbud. Lykke til. Vennlig hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om hvordan det går med deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...