Gå til innhold

Arbeidsledighetstrygd/konkurs - for et helvete!

Anbefalte innlegg

Gjest frustret gift tobarnsmamma

Irene, jeg håper du kan svare på dette.

Min mann mistet jobben pga. konkurs i september i fjor og meldte seg for aetat samme dag for å søke a-trygd. Aetat har avslått søknaden 4 ganger med begrunnelse at min mann har et krav i boet. Det er her våre protester kommer inn i bildet, han har fått brev skrevet direkte fra bostyrer til aetat som forklarer saken at det ikke er noe å hente, og at et slikt fremtidig krav (om det i det hele tatt er mulig, og blir sannsynligvis ikke på mer enn noen få lusne tusenlapper) tidligst kan bli utbetalt om et års tid. Dette har resultert i at vi har levd på min mikrolønn i 4 måneder, den dekker ikke engang husleien, så vi har lånt masse penger, brukt alt vi hadde spart på krisekontoen vår m.m. og er pr i dag utrolig dårlig stilt pga dette.

Endelig fikk han innvilget a-trygd - men fra februar, ikke engang fra januar, med begrunnelse at de måtte ha lønns- og trekkoppgavene fra sist år - som ikke ble utsendt fra konkursboet tidsnok til at han fikk vedtak fra januar.

Har aetat virkelig lov til dette? Jeg har alltid hørt at om man sier opp selv så har man karantene på 8 uker, men han mistet jo jobben og ble straffet med 4 måneders karantene!!?! Hadde han sagt opp selv, så hadde vi i hvertfall hatt penger siden november! Har vi en klagesak her, eller bør vi selge bilen og kontakte sosialkontoret for nødhjelp? (alle penger vi får nå går jo til å dekke gjelden vi pådro oss.....) Er veldig takknemmelig for svar!

Fortsetter under...

Her er en link hvor du kan lese om dette. Her framkommer det bl.a at mannen din har krav på arbeidsledighetstrygd fra dag 1. Han må dog undertegne en erklæring om at han må betale tilbake trygden for den tiden han eventuelt får utbetalt lønn.

http://www.konkursradet.no/innf/ansatt/

mvh

Han omfattes av lønnsgarantiordningen fra Arbeidstilsynet.

Bostyrer har PLIKT til å informere om denne ordningen. Det er også bostyrer som samler kravene fra de ansatte og oversender disse til Arbeidstilsynet.

I mellomtiden får man "forskudd" på lønnskravet og feriepenger (inntil 6G) fra aetat (tilsvarende normal dagpengesats).

Mer info her: http://www.arbeidstilsynet.no/om/lonnsgarantien/

Det høres for meg ut som om bostyrer ikke har anelse om hvordan lønnskrav skal fikses.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...