Gå til innhold

Mitt møte med Nav etter 25 år som yrkesaktiv er nedslående.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/ngJeOm/Den-umulige-dialogen--

Har du noen gang prøvd å sende en e-post til ditt lokale Nav-kontor? Det går nemlig ikke. Når resten av verden har dialog gjennom e-poster, så ber Nav deg laste ned skjemaer som du skal skrive ut, for så å sende dem med posten. Joda, vi lever i 2018 og ikke 1998, men Nav beskytter seg slik at det er umulig å komme i personlig kontakt med dem.

Jeg ble utbrent og sykmeldt etter 25 år som leder, og legen anbefalte meg å finne på noe annet å gjøre.

Allerede i sykmeldingsperioden kontaktet Nav meg, og jeg ble sendt på kurs jeg ikke trengte. Jeg skulle lære å skrive CV på ett av kursene, for så finne ut hva min realkompetanse var på et annet kurs. På begge kursene endte det med at jeg hjalp de andre som var på kurset med diverse, for selv kursholder var helt hjelpeløs når en på tiltaket ikke hadde e-postadresse, og kursholder ikke visste hvordan man opprettet det. Det tok meg fem minutter, og så var både kursholder og personen på tiltaket glade.

Jeg kan skrive CV, og jeg kjenner min realkompetanse. Det hørte ikke Nav på. Der skal alle gjennom det samme systemet uansett. «I Nav gjør vi ikke forskjell på folk», ser ut til å være et motto.

Jeg tenker det er bedre for samfunnet at Nav hjelper meg meg omskolering enn at jeg hever arbeidsledighetstrygd. Jeg gikk derfor inn på Nav.no for å finne en e-postadressen til mitt lokale Nav-kontor. Til min store overraskelse er det altså ikke mulig i 2018 å sende en e-post til Nav. Jeg har til og med navnet på personen jeg ønsker å sende til, men det er altså umulig.

Det endte med at jeg sendte et notat på en av Nav sine sider, og fikk da meldig om at min melding ville bli sendt videre til mitt lokale Nav kontor. Hurra for byråkratiet.

Svaret derfra ble at det ikke fantes midler til omskolering. Jeg måtte bare fortsette å søke jobber, og lykke til. Selvfølgelig gikk det ikke an å svare på meldingen, for det er tydeligvis ikke interessant om jeg skulle ha noen nye forslag i denne saken. Dialog er nemlig ikke poenget hos Nav, ser det ut som. Det er systemet som er viktig, og derfor skal man visst ha minst mulig kontakt med dem som jobber på Nav.

Anonymkode: ee5d7...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig i mye av det du skriver, kunne skrevet lignende om egne erfaringer.

 

Når det gjelder e-post har det med personvern og manglende sikkerhet  ved vanlige e-post å gjøre. Men ganske utrolig at de ikke har kommet opp med et alternativ.

Anonymkode: b5fab...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i mye av det du skriver, kunne skrevet lignende om egne erfaringer.

 

Når det gjelder e-post har det med personvern og manglende sikkerhet  ved vanlige e-post å gjøre. Men ganske utrolig at de ikke har kommet opp med et alternativ.

Anonymkode: b5fab...085

Da burde vel NAV ta i bruk noe som er like sikkert som digipost eller det andre alternativet som jeg ikke husker hva heter da? Noe møkk å logge seg inn i og utrolig tungvindt, men dog. Det er jo ikke store problemet å stjele et brev fra en postkasse heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Lillemus skrev:

Da burde vel NAV ta i bruk noe som er like sikkert som digipost eller det andre alternativet som jeg ikke husker hva heter da? Noe møkk å logge seg inn i og utrolig tungvindt, men dog. Det er jo ikke store problemet å stjele et brev fra en postkasse heller... 

NAV bruker digipost. Jeg tror de bruker det meldingssystemet sitt for at saksbehandlerene ikke skal lesses over av masse spørsmål som alle i NAV kan svare på. Også tror jeg faktisk de NAV-ansatte må skjermes litt, for det er veldig mange som legger igjen folkeskikken når de kontakter NAV. Jeg fikk mailadressen til saksbehandleren min etter at jeg hadde vært i et møte med henne. Men ønsker man dialog, sender man en melding eller ringer og ber om et møte. Verre er det ikke.

TS, NAV skal i utgangspunktet ikke dekke ny utdanning. Det bruker man lånekassa til. Og alle får ikke samme behandling. Jeg var ikke på et eneste cv-, eller realkompetansekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en saksbehandler i NAV. I begynnelsen kunne jeg ringe til NAV og be om å få snakke med han på telefonen. Da skulle han svare meg innen noen dager. Senere fikk jeg hans e-post adresse og vi hadde mye kontakt via  e-post. Men dette er snart to år siden så vet ikke hvordan reglene er i dag. Uansett følte jeg at det var vanskelig og uoversiktlig å være i NAVsystemet. For min del følte jeg ikke på så mye frustrasjon men mer på strek angst pga dette. Jeg var en ressursterk men utbrennt person. I møte med lege , mange ulike tiltak i NAV og etter hvert psykolog mistet jeg gradvis mer og mer selvtilliten og pågangsmotet. Jeg vet ikke helt hvordan det er å skulle stå alene i systemet. For min del var nok det at legen og psykologen hadde kontakt med NAV på mine vegne ganske avgjørende for hvilke tiltak som ble bestemmt. Men det var aldri snakk om økonomisk støtte til omskolering selv om det var enighet om at jeg ikke kunne forsette i den jobben jeg hadde hatt. 

Anonymkode: 44923...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

NAV bruker digipost. Jeg tror de bruker det meldingssystemet sitt for at saksbehandlerene ikke skal lesses over av masse spørsmål som alle i NAV kan svare på. Også tror jeg faktisk de NAV-ansatte må skjermes litt, for det er veldig mange som legger igjen folkeskikken når de kontakter NAV. Jeg fikk mailadressen til saksbehandleren min etter at jeg hadde vært i et møte med henne. Men ønsker man dialog, sender man en melding eller ringer og ber om et møte. Verre er det ikke.

Jeg skjønner godt at ikke samtlige e-postadresser til nav-ansatte ligger ute på nettet altså - men det burde gå an å sende en mail til nav som deretter ble sendt videre til rette vedkommende, men da måtte man vel ha en hel stilling til å videreformidle disse antagelig. At saksbehandlerne selv kan sile hvem som får e-postadressen og ikke er egentlig helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Og alle får ikke samme behandling. Jeg var ikke på et eneste cv-, eller realkompetansekurs.

Jeg var sykmeldt et drøyt år i forbindelse med krefbehandling (cellegift med mer) og jeg måtte på både CV-kurs og jobbsøkerkurs selv om jeg var klar på at jeg hadde en jobb som jeg skulle tilbake til, jeg trengte bare litt mer tid.

Anonymkode: b5fab...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner godt at ikke samtlige e-postadresser til nav-ansatte ligger ute på nettet altså - men det burde gå an å sende en mail til nav som deretter ble sendt videre til rette vedkommende, men da måtte man vel ha en hel stilling til å videreformidle disse antagelig. At saksbehandlerne selv kan sile hvem som får e-postadressen og ikke er egentlig helt greit.

Det er mulig på meldingstjenesten som er på NAV-sidene.

Anonymkode: d79ba...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig på meldingstjenesten som er på NAV-sidene.

Anonymkode: d79ba...b5b

Hvorfor klager vedkommende som siteres i startinnlegget i tråden her sånn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter noen år i køen får dessverre sikkert også du en mer ydmyk og sjelven holdning. All mulig lykke til.Hilsen Selv rammet😊

Anonymkode: 43ba3...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Hvorfor klager vedkommende som siteres i startinnlegget i tråden her sånn da?

Ingen aning, han/hun skriver jo selv: "Det endte med at jeg sendte et notat på en av Nav sine sider, og fikk da melding om at min melding ville bli sendt videre til mitt lokale Nav kontor. Hurra for byråkratiet." Han kan ikke sende en epost direkte til saksbehandler men det går helt greit å sende en melding som videre blir sendt til saksbehandler. 

Anonymkode: d79ba...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 10.27, Lillemus skrev:

Hvorfor klager vedkommende som siteres i startinnlegget i tråden her sånn da?

Noen elsker å klage ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Jeg var sykmeldt et drøyt år i forbindelse med krefbehandling (cellegift med mer) og jeg måtte på både CV-kurs og jobbsøkerkurs selv om jeg var klar på at jeg hadde en jobb som jeg skulle tilbake til, jeg trengte bare litt mer tid.

Anonymkode: b5fab...085

Det finnes nok helt klart folk i nav som ikke evner å tenke selv. Da er man litt avhengig av å ha en lege som sier ifra. Jeg ble hverken sendt på CV-kurs eller jobbsøkerkurs. Så lenge jeg var i behandling, var det nok for å lage en aktivitetsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.4.2018 den 23.27, AnonymBruker skrev:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/ngJeOm/Den-umulige-dialogen--

Har du noen gang prøvd å sende en e-post til ditt lokale Nav-kontor? Det går nemlig ikke. Når resten av verden har dialog gjennom e-poster, så ber Nav deg laste ned skjemaer som du skal skrive ut, for så å sende dem med posten. Joda, vi lever i 2018 og ikke 1998, men Nav beskytter seg slik at det er umulig å komme i personlig kontakt med dem.

Jeg ble utbrent og sykmeldt etter 25 år som leder, og legen anbefalte meg å finne på noe annet å gjøre.

Allerede i sykmeldingsperioden kontaktet Nav meg, og jeg ble sendt på kurs jeg ikke trengte. Jeg skulle lære å skrive CV på ett av kursene, for så finne ut hva min realkompetanse var på et annet kurs. På begge kursene endte det med at jeg hjalp de andre som var på kurset med diverse, for selv kursholder var helt hjelpeløs når en på tiltaket ikke hadde e-postadresse, og kursholder ikke visste hvordan man opprettet det. Det tok meg fem minutter, og så var både kursholder og personen på tiltaket glade.

Jeg kan skrive CV, og jeg kjenner min realkompetanse. Det hørte ikke Nav på. Der skal alle gjennom det samme systemet uansett. «I Nav gjør vi ikke forskjell på folk», ser ut til å være et motto.

Jeg tenker det er bedre for samfunnet at Nav hjelper meg meg omskolering enn at jeg hever arbeidsledighetstrygd. Jeg gikk derfor inn på Nav.no for å finne en e-postadressen til mitt lokale Nav-kontor. Til min store overraskelse er det altså ikke mulig i 2018 å sende en e-post til Nav. Jeg har til og med navnet på personen jeg ønsker å sende til, men det er altså umulig.

Det endte med at jeg sendte et notat på en av Nav sine sider, og fikk da meldig om at min melding ville bli sendt videre til mitt lokale Nav kontor. Hurra for byråkratiet.

Svaret derfra ble at det ikke fantes midler til omskolering. Jeg måtte bare fortsette å søke jobber, og lykke til. Selvfølgelig gikk det ikke an å svare på meldingen, for det er tydeligvis ikke interessant om jeg skulle ha noen nye forslag i denne saken. Dialog er nemlig ikke poenget hos Nav, ser det ut som. Det er systemet som er viktig, og derfor skal man visst ha minst mulig kontakt med dem som jobber på Nav.

Anonymkode: ee5d7...c17

Det er meningen at dialogen skal skje via aktivitetsplanen på din side på nav, eller på innboksen eller ved at du ringer. E-post bruker ikke nav. Aktivitetsplanen er et fremskritt fra nav. Der står det at man skal få svar i løpet av noen dager. På innboksen står det at man skal få svar i løpet av 3 virkedager. Ringer du, blir beskjeden lagt igjen på innboksen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 6.42, Lillemus skrev:

Da burde vel NAV ta i bruk noe som er like sikkert som digipost eller det andre alternativet som jeg ikke husker hva heter da? Noe møkk å logge seg inn i og utrolig tungvindt, men dog. Det er jo ikke store problemet å stjele et brev fra en postkasse heller... 

Nav bruker digipost og man kan logge seg inn med bankid på innboksen og aktivitetsplanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Jeg var sykmeldt et drøyt år i forbindelse med krefbehandling (cellegift med mer) og jeg måtte på både CV-kurs og jobbsøkerkurs selv om jeg var klar på at jeg hadde en jobb som jeg skulle tilbake til, jeg trengte bare litt mer tid.

Anonymkode: b5fab...085

Det er sløsing med skattepengene å sende folk på nav på kurs de ikke trenger. Dette er avdekket nå. Nav sløser med skattebetalernes penger! De ble sterkt kritisert av riksrevisjonen! Ikke rart de skal stramme inn nå, men det kan gå utover uskyldige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har meget høy utdannelse og skulle på kurs da jeg var sykemeldt.  Der skulle jeg bl.a. lære å skrive CV.  Han jeg snakket med på forhånd hadde ikke forberedt seg på noe som helst og visste ingenting om meg da jeg kom inn.  Han tittet på papirene mine og reagerte på at jeg hadde CV på engelsk, og det gikk ikke an if. han.  Det var kun Universitetet i Oslo av alle mulige arbeidssteder som forsto engelsk (ikke engang andre universitet eller høyskoler i Norge).  Jeg nektet å gå der videre og rett etterpå kom naboen fortvilet over til meg.  Hun er somalsk alenemor, skulle på samme kurset og forsto ingenting av brevet hun fikk siden hun ikke kunne lese eller skrive norsk.  Dette var et firma som NAV leier inn og bruker store summer på sånt tøv  Vi hadde begge to like lite å gjøre på et kurs for å lære og skrive CV. 

Jeg kom siden et annet sted til samtale og det endte med at jeg gråt.  Da ringte de to som var der til saksbehandler i NAV og han ringte siden til meg og kjeftet på meg for å gråte og fortalte meg hvor vanskelig det hadde vært for dem.  Han sa mye annet dumt.  Jeg klaget han og leder overtok ansvaret for meg.  Da fikk jeg snakke med et fornuftig menneske og det var noe helt annet.

Det skal være likt for alle sies ofte hos NAV.  En venninne av meg fikk høre det da hun ringte NAV og sa at hun måtte til Danmark siden hennes far var syk og muligens døende.  Hun var på vei til USA for å søke jobb, men måtte utsette reisen pga. sin far.  Danmark er utland og hun hadde kun lov å være fire uker borte, inkludert tiden i Danmark.  Hvis hennes far hadde vært i Hammerfest var det noe helt annet.  Hun var ikke på vei til ferie i noen av tilfellene, men hun hadde søkt om utenlandsopphold for å dra til USA.  Det er ikke likt for alle hvis det ikke går an å ta menneskelige hensyn som ved død i nærmeste familie.  Hennes far døde noen måneder senere og da dro hun til Danmark uten å si ifra (som vanlig), og det var ikke ferietur.  I arbeidslivet går det an å få velferdspermisjon, men ikke hos NAV.

Det er ikke enkelt å være saksbehandler hos NAV, men inkompetansen er påfallende.  De firmaene de leier inn tar seg godt betalt og har lite som ingen kompetanse de heller.  Det å behandle alle likt er som å si til en gullfisk, en apekatt og en skilpadde og klatre opp i et tre og at de skal få like lang tid alle sammen.

Anonymkode: 57979...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.4.2018 den 10.27, Lillemus skrev:

Hvorfor klager vedkommende som siteres i startinnlegget i tråden her sånn da?

Sannsynligvis fordi ingen har fortalt henne at det går an å skrive meldinger på siden til NAV, og da heller ikke hvordan det skal gjøres.  Hun har fått svar om at hun måtte skrive ut et skjema og sende det i posten.

Anonymkode: 57979...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må bare klage og prøve å stole på rettsinstansene.

Anonymkode: 43ba3...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Jeg var sykmeldt et drøyt år i forbindelse med krefbehandling (cellegift med mer) og jeg måtte på både CV-kurs og jobbsøkerkurs selv om jeg var klar på at jeg hadde en jobb som jeg skulle tilbake til, jeg trengte bare litt mer tid.

Anonymkode: b5fab...085

Det høres helt vanvittig ut😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...