Gå til innhold

Er dette vanlig praksis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ei venninne av meg var på sykehuset ifjor med magesmerter. Under den gynekologiske undersøkelsen stakk plutselig gynekologen et termometer i endetarmen. Wtf. Er dette normal prosedyre? 

(Synes det var rart med tanke på at hun hadde blitt målt mange ganger i øret den dagen, og aldri hadde vist antydning til feber). 

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår at om det er mistanke om infeksjon så kan det være viktig å måle nøyaktig temperatur (og via rektalt er det mest sikre), men jeg synes likevel det virket rart siden hun ikke hadde hatt feber hele dagen. Gynekologen kunne vel ha unngått det? Eller er det vanlig praksis på sykehus?

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han målte og at han målte i rektum er ikke rart,  men om han bare plutselig stakk inn et termometer uten å kommunisere dette først er det noe det går an å klage på. Hvorvidt hun er målt tidligere på dagen eller ikke, er imidlertid helt irrelevant.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

At han målte og at han målte i rektum er ikke rart,  men om han bare plutselig stakk inn et termometer uten å kommunisere dette først er det noe det går an å klage på. Hvorvidt hun er målt tidligere på dagen eller ikke, er imidlertid helt irrelevant.

Jeg syntes det var veldig spesielt. Jeg var med henne mange timer den dagen på sykehuset, og så at sykepleiere kom ut og inn for å måle temperatur i øret, måle saturasjonen osv. Det eneste problemer hun hadde var magesmerter i den nedre regionen, og ingen antydning til infeksjon, feber eller noe lignende. Da er det merkelig å måle temperaturen i rompa på pasienten (i gynekologisk posisjon), da det ikke lå andre grunner tilstede for å gjøre det på den måten. Ikke hadde hun feber heller, så det var en fullstendig bortkastet undersøkelse. 

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er derfor jeg lurer på om det gjøres ved alle gynekologiske undersøkelser på sykehuset?

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg lurer på om det gjøres ved alle gynekologiske undersøkelser på sykehuset?

Anonymkode: 24582...178

Selvfølgelig gjøres det ikke det, men som en sier over her var det naturlig å undersøke hvorvidt det var en infeksjon i dette tilfellet. 

Igjen: Stakk han inn termometeret uten å si fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Selvfølgelig gjøres det ikke det, men som en sier over her var det naturlig å undersøke hvorvidt det var en infeksjon i dette tilfellet. 

Igjen: Stakk han inn termometeret uten å si fra? 

Det var jeg som skrev det😂 Men hvis hun ikke hadde hatt feber hele dagen, var ikke sjansen for infeksjon så høy akkurat. 

Det vet jeg ikke. Husker bare forklaringen jeg fikk av henne: "Også stakk hun inn et termometeret i endetarmen" 

Stakkars, så pinlig. 🙈

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg som skrev det😂 Men hvis hun ikke hadde hatt feber hele dagen, var ikke sjansen for infeksjon så høy akkurat. 

Det vet jeg ikke. Husker bare forklaringen jeg fikk av henne: "Også stakk hun inn et termometeret i endetarmen" 

Stakkars, så pinlig. 🙈

Anonymkode: 24582...178

Vel, hun var jo på sykehuset av en grunn.

Om dere er der at dere syns det er pinlig å ta tempen i rektum skjønner jeg at dere reagerte, men dette høres svært normalt ut spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kayia skrev:

Vel, hun var jo på sykehuset av en grunn.

Om dere er der at dere syns det er pinlig å ta tempen i rektum skjønner jeg at dere reagerte, men dette høres svært normalt ut spør du meg. 

Hun var der fordi fastlegen etter en gynekologisk undersøkelse ikke kunne finne årsaken til smertene. Da måtte hun ta en innvendig ultralydsundersøkelse på sykehuset.

Kanskje det bare er meg som er unormal da.. Synes det høres rart ut. Skulle trodd den måten å måle på hadde dødd ut. Altså, det finnes effektive pannetermometre som måler på noen sekunder. Hvorfor stikke en dings i rompa da? 

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun var der fordi fastlegen etter en gynekologisk undersøkelse ikke kunne finne årsaken til smertene. Da måtte hun ta en innvendig ultralydsundersøkelse på sykehuset.

Kanskje det bare er meg som er unormal da.. Synes det høres rart ut. Skulle trodd den måten å måle på hadde dødd ut. Altså, det finnes effektive pannetermometre som måler på noen sekunder. Hvorfor stikke en dings i rompa da? 

Anonymkode: 24582...178

Fordi det fremdeles er en av de mest presise målemetodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Fordi det fremdeles er en av de mest presise målemetodene. 

Joda, men de må vel forstå at det er kleint for pasientene å bli målt som en liten unge. I tillegg kunne hun ha gjort det på en mer skånsom måte (legge henne på ryggen eller noe), istedenfor å stikke den inn når hun ligger med beina i været... Stakkars. 

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men de må vel forstå at det er kleint for pasientene å bli målt som en liten unge. I tillegg kunne hun ha gjort det på en mer skånsom måte (legge henne på ryggen eller noe), istedenfor å stikke den inn når hun ligger med beina i været... Stakkars. 

Anonymkode: 24582...178

Det essensielle er ikke hva du syns er pinlig. Dersom legen sa at h*n kom til å ta tempen i rektum i forkant kunne din venninne sagt at hun foretrakk noe annet/annen liggestilling. Dersom ha'n ikke sa noe er dette mer uvanlig og kan varsles om. Uansett, kan ikke være så big deal egentlig dette?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Kayia skrev:

Det essensielle er ikke hva du syns er pinlig. Dersom legen sa at h*n kom til å ta tempen i rektum i forkant kunne din venninne sagt at hun foretrakk noe annet/annen liggestilling. Dersom ha'n ikke sa noe er dette mer uvanlig og kan varsles om. Uansett, kan ikke være så big deal egentlig dette?

Hadde legen hørt på henne om hun sa nei? 

Jeg er usikker på om hun sa noe til venninna mi eller bare durte på

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde legen hørt på henne om hun sa nei? 

Jeg er usikker på om hun sa noe til venninna mi eller bare durte på

Anonymkode: 24582...178

Om hun ikke respekterte pasientens ønsker, dersom ønskene var rimelige og godt begrunnet ville det vært enda en ting å rapprtere. At det er pinlig er ikke god nok begrunnelse.

Igjen - det er essensielt om det ble gitt informasjon om hva som skulle gjøres forut. Hvor gamle er dere forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

Om hun ikke respekterte pasientens ønsker, dersom ønskene var rimelige og godt begrunnet ville det vært enda en ting å rapprtere. At det er pinlig er ikke god nok begrunnelse.

Igjen - det er essensielt om det ble gitt informasjon om hva som skulle gjøres forut. Hvor gamle er dere forresten?

Det bør være det. Man kan ikke bli tvunget til noe sånt. 

Var 19 den gangen. Ca 20 nå

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det bør være det. Man kan ikke bli tvunget til noe sånt. 

Var 19 den gangen. Ca 20 nå

Anonymkode: 24582...178

Ja jeg regnet med at dere var ganske unge. Venninnen din har opplevd en helt normal prosedyre for måling av feber, og dersom hun fikk informasjon før målet ble satt inn har hun ikke mye å reagere på.

Dersom venninnen din derimot ikke fikk informasjon før legen satte inn febermålet og ønsker å si at dette var ubehagelig, kan hun evt sende en mail eller et brev til sykehuset og oppfordre til bedre informasjon/endrede rutiner i framtiden. Noe mer enn dette er det ikke vist i å legge i dette, case closed :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Ja jeg regnet med at dere var ganske unge. Venninnen din har opplevd en helt normal prosedyre for måling av feber, og dersom hun fikk informasjon før målet ble satt inn har hun ikke mye å reagere på.

Dersom venninnen din derimot ikke fikk informasjon før legen satte inn febermålet og ønsker å si at dette var ubehagelig, kan hun evt sende en mail eller et brev til sykehuset og oppfordre til bedre informasjon/endrede rutiner i framtiden. Noe mer enn dette er det ikke vist i å legge i dette, case closed :)  

Vel, håper ikke jeg opplever det samme. Da kan jeg måle selv, evt få kjæresten min til å gjøre det. Ikke søren om en lege får stikke noe oppi der med mindre det står mellom liv og død

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, håper ikke jeg opplever det samme. Da kan jeg måle selv, evt få kjæresten min til å gjøre det. Ikke søren om en lege får stikke noe oppi der med mindre det står mellom liv og død

Anonymkode: 24582...178

Jeg synes synd på legen som blir mistenkeliggjort bare for å gjøre jobben sin. Du må lære å skille mellom legeundersøkelse og overgrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, håper ikke jeg opplever det samme. Da kan jeg måle selv, evt få kjæresten min til å gjøre det. Ikke søren om en lege får stikke noe oppi der med mindre det står mellom liv og død

Anonymkode: 24582...178

Må innrømme at jeg syns du overdramatiserer veldig rundt en svært normal prosedyre. Om man er syk bør vel det viktigste være at legen finner ut hva som feiler en. 

Med mindre man har en lege som kjæreste ville jeg personlig fortrukket at en lege utførte medisinske undersøkelser, hva i all verden skal kjæresten ha med det å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes synd på legen som blir mistenkeliggjort bare for å gjøre jobben sin. Du må lære å skille mellom legeundersøkelse og overgrep. 

Ikke så lett når jeg trolig ble misbrukt som barn (er ikke 100 % sikker, men det er veldig mye som skurrer). Jeg forbinder som regel sex og legeundersøkelse med overgrep, at den andre personen vil meg vondt.

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...