Gå til innhold

Er dette vanlig praksis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Må innrømme at jeg syns du overdramatiserer veldig rundt en svært normal prosedyre. Om man er syk bør vel det viktigste være at legen finner ut hva som feiler en. 

Med mindre man har en lege som kjæreste ville jeg personlig fortrukket at en lege utførte medisinske undersøkelser, hva i all verden skal kjæresten ha med det å gjøre? 

Det handler jo om trygghet og tilknytning. At jeg stoler mer på kjæresten min til å la han gjøre det, enn noen jeg ikke kjenner

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så lett når jeg trolig ble misbrukt som barn (er ikke 100 % sikker, men det er veldig mye som skurrer). Jeg forbinder som regel sex og legeundersøkelse med overgrep, at den andre personen vil meg vondt.

Anonymkode: 24582...178

Hva har det med venninnen din å gjøre? Jeg tror du bør øve på å skille litt mellom viktig og uviktig, relevant og irrelevant her. En lege som gjør jobben sin har ingenting med overgrep å gjøre, og din venninnes opplevelser har ingenting med deg og din eventuelle historikk å gjøre. Det virker lite konstruktivt å grave mer i denne helt normale og bagatelmessige hendelsen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Hva har det med venninnen din å gjøre? Jeg tror du bør øve på å skille litt mellom viktig og uviktig, relevant og irrelevant her. En lege som gjør jobben sin har ingenting med overgrep å gjøre, og din venninnes opplevelser har ingenting med deg og din eventuelle historikk å gjøre. Det virker lite konstruktivt å grave mer i denne helt normale og bagatelmessige hendelsen nå. 

Joda, jeg er enig i det. Ville bare høre fra Mette om dette var veldig vanlig å gjøre med pasienter eller ikke

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror jeg har en forklaring på hva som skjedde. Det var ikke et termometer, men en finger som kom i rektum. Inntil for ikke så lenge siden var det rutine også å kjenne i rektum med en finger. Det var så vanlig at man ikke tenkte på å fortelle det til pasienten. Denne rutine er nå mindre vanlig, men spesielt leger som er utdannet i utlandet er opplært i denne praksis. Ved å ha en finger i skjeden og en annen finger i rektum, så får man et godt inntrykk av det som ligger mellom skjede og rektum. Det kan være ved mistanke om endometriose, betennelse eller en tumor.

I dag supplerer vi undersøkelsen med ultralyd, og da er 'rekto-vaginal' undersøkelse ikke så vanlig.

Kan det være forklaringen? jeg tror det. Vanligvis er det ikke termometer på et gynekologisk undersøkelsesrom.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg tror jeg har en forklaring på hva som skjedde. Det var ikke et termometer, men en finger som kom i rektum. Inntil for ikke så lenge siden var det rutine også å kjenne i rektum med en finger. Det var så vanlig at man ikke tenkte på å fortelle det til pasienten. Denne rutine er nå mindre vanlig, men spesielt leger som er utdannet i utlandet er opplært i denne praksis. Ved å ha en finger i skjeden og en annen finger i rektum, så får man et godt inntrykk av det som ligger mellom skjede og rektum. Det kan være ved mistanke om endometriose, betennelse eller en tumor.

I dag supplerer vi undersøkelsen med ultralyd, og da er 'rekto-vaginal' undersøkelse ikke så vanlig.

Kan det være forklaringen? jeg tror det. Vanligvis er det ikke termometer på et gynekologisk undersøkelsesrom.

Vennlig hilsen Mette

 

Det kan være, men i følge venninnen min var dette et termometer. Et termometer er jo en del tynnere enn en finger, så hun burde ha kjent forskjell. En annen ting er at dette er litt under et år siden, og hun ble tatt innvendig ultralyd på, noe som gjør at den rekto-vaginale undersøkelsen kanskje ikke hadde blitt prioritert. Synes hele denne greia høres spesiell ut, men det er mulig at det ikke var et termometer som hun trodde. Mhhh, rart 🤔

Et annet spørsmål, er ikke den ultralydundersøkelsen veldig smertefullt for dem som aldri har hatt samleie? 

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så lett når jeg trolig ble misbrukt som barn (er ikke 100 % sikker, men det er veldig mye som skurrer). Jeg forbinder som regel sex og legeundersøkelse med overgrep, at den andre personen vil meg vondt.

Anonymkode: 24582...178

Ok. Leit at du sliter med sånne tanker.

Kanskje du bør si fra til lege/gynekolog på forhånd når det er din tur. så vedkommende tar litt ekstra hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, Gargamel skrev:

Ok. Leit at du sliter med sånne tanker.

Kanskje du bør si fra til lege/gynekolog på forhånd når det er din tur. så vedkommende tar litt ekstra hensyn.

Jeg får gjøre det

Anonymkode: 24582...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være, men i følge venninnen min var dette et termometer. Et termometer er jo en del tynnere enn en finger, så hun burde ha kjent forskjell. En annen ting er at dette er litt under et år siden, og hun ble tatt innvendig ultralyd på, noe som gjør at den rekto-vaginale undersøkelsen kanskje ikke hadde blitt prioritert. Synes hele denne greia høres spesiell ut, men det er mulig at det ikke var et termometer som hun trodde. Mhhh, rart 🤔

Et annet spørsmål, er ikke den ultralydundersøkelsen veldig smertefullt for dem som aldri har hatt samleie? 

Anonymkode: 24582...178

Min gynekolog undersøker meg alltid med en finger i endetarmen, fordi det er den måten hun får kjent best på (og noe jeg ikke reagerer negativt på - det gjør ikke noe fra eller til for meg når jeg først undersøkes). 

Ultralydundersøkelse er ikke smertefult selv om man ikke har hatt samleie. 

Når det gjelder temp målt rektalt, så skjer det ikke sjelden på sykehus fortsatt. Ingen andre målemetoder er like sikre. Legen burde selvfølgelig ha informert om hva vedkommende gjorde under undersøkelsen, men det gjelder like mye andre ting som ble gjort som målingen av temperaturen. 

Anonymkode: 680fe...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, håper ikke jeg opplever det samme. Da kan jeg måle selv, evt få kjæresten min til å gjøre det. Ikke søren om en lege får stikke noe oppi der med mindre det står mellom liv og død

Anonymkode: 24582...178

Dersom du først blir såpass syk at du må innlegges på sykehus, så må man ikke sjelden gjennomgå undersøkelser som oppleves som ubehagelig - og ofte også ting som oppleves å krenke vanlige regler for bluferdighet. Ofte oppleves det mye mindre flaut når man er i situasjonen, enn det man forestiller seg på forhånd. Helsepersonell gjennomfører slike undersøkelser hele tiden, og de oppfører seg som regel på en måte som reduserer flauheten. 

Anonymkode: 680fe...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...