Gå til innhold

Arbeidsledig og fødselsperm

Anbefalte innlegg

Gjest tvillingmamma2

Lurte litt på dette med fødselspenger og arbeidsledighet, og kjøpte derfor det siste Gravid bladet i håp om å bli litt klokere. Men det ble jeg altså ikke. Du skriver at: dersom du får dagpenger fram til permisjonen, skal fødselspengene beregnes ut fra de seks siste mnd av de siste ti før perm.start. Her tas det ikke hensyn til inntekten de siste tre årene - med mindre det er til din fordel.

Når jeg går ut i permisjon har jeg vært arb.ledig i nøyaktig 9 mnd. Dagpengene er vel 60% av hva jeg hadde i lønn. Det sier seg selv at det blir litt penger av det. Kan jeg da kreve at trygdekontoret skal ta hensyn til inntekten min de tre siste årene siden jeg kommer bedre ut med det regnestykket? Og hvordan blir det når jeg blir sykemeldt (gravid med tvillinger, blir automatisk sykemeldt)? Kan jeg også da kreve at de tar gjennomsnittet av de tre siste årene? Hvis jeg har krav på dette når bør jeg få dette avtalt med trygdekontoret (tidligst mulig eller)?

Håper du har tid til å svare meg skikkelig, for det er utrolig vanskelig å få hjelp på trygdekontoret!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44229-arbeidsledig-og-f%C3%B8dselsperm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er IKKE jeg som har skrevet artikkelen ...

Hm .. her levde datamaskina mi sitt eget liv. Det er altså ikke jeg som har skrevet artikkelen, jeg har vert "konsulent" for journalisten.

Siste 3 års-regelen er en reglen som gjelder arbeidstakere. For å få brukt den må du altså ha litt inntekt som arbeidstaker i tillegg til dagpengene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...