Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har de siste 5-6 månedene slitt med utflod som overskriften beskriver. Dette begynner noen dager etter eggløsning, og varer helt til mensen starter. Varierer fra mørk brun til nesten sort. I såpass store mengder at jeg må bruke truseinnlegg eller bind. Har skjønt at dette er gammelt blod, men hvert ikke hvorfor dette kommer, eller om noe kan gjøres for å slippe det. Kan ha lette mens murringer og kjenne litt sviing i underlivet, typisk at man kjenner at mensen er på vei. Føler bare at 14dager er litt lenge å gå med dette. 

Syklusen er stabil, og jeg går ikke på hormon prevensjon. Men dette plager meg, og går selvfølgelig veldig ut over sexlivet. 

Har fått påvist veldig lette celleforandringer, og hpv virus. Har iflg gynekolog såkalt lettblødende livmorhals. Blør kun under sex etter eggløsning. Aldri før. 

Kan du forklare meg hva dette er? Evt hva kan jeg gjøre for å slippe?  Vil behandling av lettblødende livmorhals hjelpe på dette? Ønsker ikke hormonprevensjon nå. Gynekologen kunne ikke forklare hvorfor jeg har det sånn, men mente at det ikke var farlig. 

Mvh barnløs kvinne, 30 år. 

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har jo allerede fått en forklaring; at du har en lettblødende livmorhals med blødning etter samleie. Du har etter beskrivelsen en ‘ektopi’ hvor det indre av livmorhalsens slimhinne kommer på utsiden. Den er tynn og rik på blodkar og blør lett ved f.eks. samleie. Jeg går ut fra at det er tatt prøver og at det er utelukket vevsforandringer? En ektopi behøver man ikke behandle, men er det for plagsomt, kan man få utført en overfladisk laserbehandling. Dessverre kommer ektopien ofte tilbake.

Vennlig hilsen Mette

Har ikke fått forklart at denne utfloden kommer som et resultat av lettblødende livmorhals nei. Rart at utfloden kommer uavhengig av om jeg har sex eller ikke da.

Det er ikke tatt vevsprøver, men fikk beskjed om å komme til ny undersøkelse innen et år. Celleforandringe var ikke alvorlige.  Tusen takk for svar! :)

Mette Moen, Gynekolog

Har iflg gynekolog såkalt lettblødende livmorhals.

Det forteller du, og brun utflod er gammelt blod. Snakk med legen om det når du er på kontroll. Best å drøfte situasjonen med gynekolog som kan utføre kolposkopi som er kikkertundersøkelse av livmorhalsen.

Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...