Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å forholde meg kort. 

Jeg er 31 år gammel, samboeren er 35. Vi har nå faste gode jobber, og skal kjøpe leilighet/hus i løpet av året. Jeg veier 120 kg og er 164 cm høy og har da ifølge BMI helseskadelig fedme. Til tross for min kraftige overvekt er jeg aktiv med trening ca 3 ganger i uken, og jobber for å innarbeide gode vaner (treningen har jeg klart å kontinuert i 4-5 mnd). Jeg går mye turer og har ingen vondter eller ubehag. Men jeg er fullt klar over at dette er helsefarlig, og har allerede gått noe ned i vekt, og vil fortsette jobben mot gode vaner. Ikke bare for min kropp, men fordi jeg vil ikke overføre dårlige vaner til et evnt barn i fremtiden. 

Jeg bruker ikke p-piller lengre, men vi bruker kondom. Jeg har regelmessig menstruasjon. Ingen kjente hormonforstyrrelser eller andre sykdommer. 

Både jeg og samboeren snakker en del om "når begynne prøvingen" nå som vi begge føler oss klare. Jeg er derimot, engstelig. Redd da jeg vet at min sterke overvekt gjør at et eventuelt svangerskap vil være risikofylt, og det gjør at jeg nøler og er redd. Redd for meg selv, og redd for den eventuelle babyen. Jeg vet det er vanskelig for andre å svare på, men ville du anbefalt oss å vente til jeg har gått mer ned i vekt eller ville du anbefalt å begynt å prøve? Jeg er jo også redd for at min alder ikke er på min "side", og vet at fertiliteten går ned ved økende alder. 

Her er det rett å slett flere kolliderende tanker og følelser med i bildet. Gå ned i vekt for å sikre et tryggere svangerskap, eller begynne prøvingen da alder begynner å tale meg imot? 

Hilsen meg.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er litt av en utfordring, hva som skal prioriteres. Jo yngre du er, jo lettere er det å bli gravid. Jo  tyngre du er, jo mer risikofylt vil et svangerskap være. Stort sett alle svangerskapskomplikasjoner øker ved overvekt, men spesielt risiko for svangerskapsdiabetes, overvekt hos foster med vanskelig fødsel, risiko for svangerskapsforgiftning etc. Hvis du må ha hjelp til å bli gravid, vil de offentlige klinikker ofte sette grense for behandling ved BMI på 33-35 (for deg betyr det vekt på ca 88-94 kg). Private klinikker har ikke grenser.

Det er flott at du har startet med å endre livsstil på egen hånd, men jeg vil anbefale deg å få profesjonell hjelp. Snakk med din lege om hvilke muligheter det er i ditt nærmiljø, ta evt kontakt med privat institutt for råd og oppfølging. 25 kg vekttap på ett år?

Lykke til med prosjektet. Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar Mette. 

Dette er som du også skriver virkelig en utfordring, fordi man har som nevnt har risikoen med å vente pga økende alder, men også risikoen med et risikofylt svangerskap. Hvor begge delene er utfordrende. 

Jeg er igang med profesjonell hjelp via overvektsklinikk på sykehuset og skal tilbake i slutten av mnd for videre plan med konservativ oppfølging. Jeg har også leid meg personlig trener for å få enda mer fatt på sakene. Så ting skjer. Men man kan ikke slanke vekk 20-25 kg på en-to-tre, iallefall ikke på en sunn måte. Og angsten for at da fertiliteten synker mtp alder er vanskelig. 

Jeg tror jeg ender på det at jeg intensiverer vektnedgangen, kommer ikke til å aktivt prøve, men skulle det skje så får det skje, men jeg satser på at jeg kan gå ned mer i vekt før den tid. Jeg vil ikke sette meg selv eller en potensiell baby i for mye unødvendig fare. 

igjen - takk for svar og dine tanker. 

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke enkelt, men mon ikke det er mulig å redusere vekten med 29 kg på ett år? Så må jeg tilføye at mange sterkt overvektige føder barn uten de store problemer, men risikoen øker.

Lykke til, hilsen Mette

På 10.5.2018 den 20.23, nilasan skrev:

Jeg skal forsøke å forholde meg kort. 

Jeg er 31 år gammel, samboeren er 35. Vi har nå faste gode jobber, og skal kjøpe leilighet/hus i løpet av året. Jeg veier 120 kg og er 164 cm høy og har da ifølge BMI helseskadelig fedme. Til tross for min kraftige overvekt er jeg aktiv med trening ca 3 ganger i uken, og jobber for å innarbeide gode vaner (treningen har jeg klart å kontinuert i 4-5 mnd). Jeg går mye turer og har ingen vondter eller ubehag. Men jeg er fullt klar over at dette er helsefarlig, og har allerede gått noe ned i vekt, og vil fortsette jobben mot gode vaner. Ikke bare for min kropp, men fordi jeg vil ikke overføre dårlige vaner til et evnt barn i fremtiden. 

Jeg bruker ikke p-piller lengre, men vi bruker kondom. Jeg har regelmessig menstruasjon. Ingen kjente hormonforstyrrelser eller andre sykdommer. 

Både jeg og samboeren snakker en del om "når begynne prøvingen" nå som vi begge føler oss klare. Jeg er derimot, engstelig. Redd da jeg vet at min sterke overvekt gjør at et eventuelt svangerskap vil være risikofylt, og det gjør at jeg nøler og er redd. Redd for meg selv, og redd for den eventuelle babyen. Jeg vet det er vanskelig for andre å svare på, men ville du anbefalt oss å vente til jeg har gått mer ned i vekt eller ville du anbefalt å begynt å prøve? Jeg er jo også redd for at min alder ikke er på min "side", og vet at fertiliteten går ned ved økende alder. 

Her er det rett å slett flere kolliderende tanker og følelser med i bildet. Gå ned i vekt for å sikre et tryggere svangerskap, eller begynne prøvingen da alder begynner å tale meg imot? 

Hilsen meg.

Jeg hadde fortsatt med å gradvis endre livsstil med den hjelpen jeg kunne få, samtidig som jeg hadde prøvd å bli gravid - i hvert fall «latt det bare stå til.» I hvert fall så lenge formen din er grei, og dere begge ønsker barn nå.

Annonse

Du klarer fint å gå ned 25-30 kilo på et år når du bare har motivasjonen til det hengende over deg. Og et år gjør ikke så mye fra eller til, men vektnedgangen vil ha mye å si på svangerskapet. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg ville ha satset på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...