Katherine777 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hei. Jeg er ei kvinne på 53 år. For ett år siden, fikk jeg fjernet Mirena spiralen som jeg hadde hatt i 7 år. Dette fikk jeg opprinnelig pga store blødninger. Det virket helt fint! Det viste seg også at jeg hadde fibroider, som nok var årsaken til de store blødningene. De store blødningene kom tilbake da spiralen ble fjernet. Samtidig begynte jeg å merke humørsvingninger, insomnia og milde hetetokter. Det var nok de to første, samt kraftig og hyppige blødninger som var det verste for meg. Jeg leste på nettet at kombipillen kunne hjelpe kvinner i fasen før overgangsalderen. Da jeg bor i Kuwait, fikk jeg kjøpt kombipillen på apoteket uten resept. Jeg har nå brukt kombipillen i ett år, uten pause. Jeg har hatt veldig god effekt av dette! Har ikke hatt overgangsplager, og blødningene har vært kraftig redusert, selv om det har vært noe små blødninger. Har ikke hatt blødninger i det hele tatt i 3 måneder nå. Hvor lenge kan/bør jeg fortsette med dette? Jeg har nå 2.5 månders ferie før jeg skal flytte til et nytt land og begynne ny jobb. Det hadde da vært den beste tiden å la kroppen venne seg til en ny hormonell situasjon, for det kan vel ikke være bra å bare fortsette med p pillen i det uendelige? Samtidig er jeg litt redd for at plagene skal komme tilbake. Jeg ønsker ikke disse når jeg må venne meg til ny jobb og nytt land. Skal nemlig til Egypt. Hvor lett er det å få god hormonbehandling der, eventuelt? Jeg er 169 cm høy, og veier 98 kilo. Altså, sliter jeg med overvekt. Siste måling av blodtrykket var 80/30, som er kanskje litt høy? Har aldri hatt problemer med blodtrykket før. Ellers tar jeg Levaxin 100 mikrogm. til dagen for stoffskiftet. Ellers er jeg i god helse. Skriver her fordi jeg er ikke fornøyd med helsetilbudet i Kuwait, og er usikker på om helseforsikringen vil dekke legebesøk i Norge når jeg kommer i juni. På forhånd takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442359-bruk-av-p-pillen-fybroider-og-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Din opplysning om blodtrykk må være feil, det er ikke verdier man kan ha med mindre at man er i akutt sjokk. Med dine opplysninger om mulig høyt blodtrykk og kraftig overvekt bør du ikke bruke p-pille. Det øker din risiko for blodpropp og slag. Jeg er ikke helt klar over om du har sluttet med p-pillen? hvis du ikke har brukt p-pillen i de siste to ukene, kan det tas en blodprøve for å se om du er kommet i overgangsalderen Hvis det ikke er tilfelle, hvorfor ikke få en ny hormonspiral? den har tilsynelatende virket godt tidligere. Hvis du får klimakteriesymptomer, kan du få østrogentilskudd i form av f.eks. østrogenplaster. Jeg vil foreslå at du bestiller time hos privat gynekolog når du kommer i juni. Det koster kanskje 1200 kroner (og noe tilsvarende for en hormonspiral), men så får du god undersøkelse og behandling. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442359-bruk-av-p-pillen-fybroider-og-overgangsalder/#findComment-3849398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katherine777 Skrevet 14. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2018 Tusen hjertelig takk, Mette for gode råd. Ja, verdiene for blodtrykket var helt feil. Beklager. I allefall, hadde jeg litt høyt blodtrykk som i dag var ok, så det er ikke noe å bekymre seg for. Kostadene tilknyttet gynekolog undersøkelse og hormonspiral var ikke så høye, så jeg synes jeg kan spandere det på meg selv! Som du sier, kan jeg alltid få østrogenplaster om nødvendig. Vennlig hilsen, Katherine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442359-bruk-av-p-pillen-fybroider-og-overgangsalder/#findComment-3849769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Bare hyggelig, hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442359-bruk-av-p-pillen-fybroider-og-overgangsalder/#findComment-3849781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.