Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man stole på tidlig ultralyd i forhold til befruktningstidspunkt? vet jo at det kan skille noen dager selvsagt, men er det en ca sikker måte å finne ut når man ble befruktet? var på tidlig ultralyd i dag og fikk beskjed om at jeg var 6+1 uker på vei :) 

Anonymkode: f3029...275

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442399-kan-man-stole-p%C3%A5-ultralyden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man stole på tidlig ultralyd i forhold til befruktningstidspunkt? vet jo at det kan skille noen dager selvsagt, men er det en ca sikker måte å finne ut når man ble befruktet? var på tidlig ultralyd i dag og fikk beskjed om at jeg var 6+1 uker på vei :) 

Jeg var 9 uker på vei da jeg var på ul hos fosterspesialist (pga masse hjertefeil i nær familie) og han fastsatte på dagen - jeg visste når vi hadde hatt samleie som ga resultater. :) Med et glimt i øyet la han til::"Klokka 9 om kvelden!" ;) Om jordmor eller fastlege har utstyr og kompetanse til det vet jeg ikke.

AnonymBruker
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg var 9 uker på vei da jeg var på ul hos fosterspesialist (pga masse hjertefeil i nær familie) og han fastsatte på dagen - jeg visste når vi hadde hatt samleie som ga resultater. :) Med et glimt i øyet la han til::"Klokka 9 om kvelden!" ;) Om jordmor eller fastlege har utstyr og kompetanse til det vet jeg ikke.

Seriøst? Stemte det overens med det du selv mente? jeg har gått på volvat til en dame jeg tror skal være veldig flink, utstyret var hvertfall topp moderne :) 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Stemte det overens med det du selv mente? jeg har gått på volvat til en dame jeg tror skal være veldig flink, utstyret var hvertfall topp moderne :) 

Jepp, stemte på en prikk. :) Men som sagt - dette var hos en spesialist innen fostermedisin. Den vanlige jordmorultralyden har jeg fint lite tiltro til.

AnonymBruker
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jepp, stemte på en prikk. :) Men som sagt - dette var hos en spesialist innen fostermedisin. Den vanlige jordmorultralyden har jeg fint lite tiltro til.

Jeg var hos volvat, skulle visst være en utrolig dyktig gynekolog! Men hva vet vel jeg.. jeg satser på at det jeg fikk vite i dag var ca tidspunkt med noen dagers avvik :) 

Annonse

AnonymBruker
45 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Kan du opplyse om når du hadde siste menstruasjon? det er en opplysning som fortsatt har verdi!

Hilsen Mette

Har uregelmessig menstruasjon, derfor det blir ekstra vanskelig. men tok en graviditetstest 11.04 som sa Gravid 1-2. 

Mette Moen, Gynekolog

Jeg får ikke dette til å stemme. Hvis du ved ultralyd 14.5. var 6 uker og 1 dag, så regner man tilbake til en tenkt menstruasjon 1.april. Svangerskapets varighet regnes fra siste menstruasjon, ikke fra befruktning.

Det passer ikke med positiv test 11.4., som ville være før eggløsning.

Ved sen ultralyd omkring uke 18 bestemmes termin, men det gir ikke svar på ditt spørsmål om befruktning.

Har du ingen erindring om siste menstruasjon? Det kunne hjelpe litt på vei.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker
4 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg får ikke dette til å stemme. Hvis du ved ultralyd 14.5. var 6 uker og 1 dag, så regner man tilbake til en tenkt menstruasjon 1.april. Svangerskapets varighet regnes fra siste menstruasjon, ikke fra befruktning.

Det passer ikke med positiv test 11.4., som ville være før eggløsning.

Ved sen ultralyd omkring uke 18 bestemmes termin, men det gir ikke svar på ditt spørsmål om befruktning.

Har du ingen erindring om siste menstruasjon? Det kunne hjelpe litt på vei.

Vennlig hilsen Mette

jeg skreiv feil ovenfor, måtte sjekke litt opp i når jeg fikk positiv test. testen ble tatt 24.04! Hadde en menslignende blødning 27.03-31.03. Hadde stabile sykluser før dette på 30 dager, så skulle ikke ha mens før 04.04. Fikk derfor noe jeg tror kanskje kan ha vært mens over en uke for tidlig den syklusen jeg ble gravid..
Men om man går ut ifra at blødningen jeg fikk 27.03 var mens og jeg vanligvis har sykluser på 30 dager, blir det da enklere?? 

AnonymBruker
13 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, det blir mye enklere. Vi går ut fra 27.03.

Da blir det ca. 4 dagers forskjell i forhold til ultralyd, men du kan ha hatt en sen eggløsning.

Det stemmer også med graviditetstesten.

Vennlig hilsen Mette

Ja, jeg regner også med at det er visse feilmarginer og 4 dager er lite :) 

AnonymBruker

Hva tror du er sjansen for at de tok feil med 2 uker? at jeg altså ble befruktet 13 dager før ultralyden sa? vet sjansen er liten for at de bommer så mye, og ikke passer det med positiv test og mens heller, men får jo litt panikk!

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

2 ukers feil virker lite sannsynlig. Jeg skjønner at det kan være flere muligheter for hvem som kan være far. Kan du informere om de aktuelle samleier? Så kan man kanskje komme enda nærmere.

Hilsen Mette

hadde samleie først 31.04, hadde da fremdeles blødning (var kjempe full og er det dummeste jeg har gjort i hele mitt liv) hadde så samleie med min samboer 6 dager etter det første samleie og vi hadde samleie jevnlig frem til positiv test... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...