Gjest Strasa Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Hei, jeg har de siste 3 årene vært plaget med løs mage. Det var ikke så ille før, men de siste 6 mnd har jeg hatt diare omtrent hver dag. I begynnelsen tenkte jeg at det var greit så kanskje jeg slanket meg litt, men jeg legger bare på meg. Har gått opp 8 kilo det siste halve året. Tenkte det kunne være noe jeg spiser, men jeg har vært testet for alskens allergier(gluten m.m), og har også tatt laktoseintoleransetest. Det som er litt merkelig er at når jeg våkner om morgenen har jeg sinnsykt mye luft i magen og må skynde meg på do før en "trainspottingulykke" skjer. Hvis jeg ikke spiser like før jeg legger meg(ca12) våkner jeg allerede i 4-5tida om morgenen pga av dette. Spiser jeg like før jeg leggermeg skjer ingenting før ca9. Jeg spiser imodium og det hjelper, men ikke hver gang. Hvis jeg spiser en banan eller noe slags mat med karri i har jeg diare i halvannen dag deretter. Det forverres også hvis jeg spiser brød(spesielt varmt brød). Tenkte at jeg ikke tåler gjær, men legen min sa det kunne man ikke testes for. De gangene jeg har hatt diare i mer enn en dag har jeg fått sopp, og sprukket bakenfra og fram. Soppen forsvinner når jeg får mensen(?). Hva er det som feiler meg? Og hva kan jeg gjøre? Begynte også å legge på meg da dette begynte. Hadde en del blærekatarr de 2 første årene og året før det begynte, og gikk derfor på antibiotika lenge, og fikk mye sopp av den, kan det være at det ligger igjen sopp i tarmene eller noe sånt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44245-overaktiv-mage-eller-tarmer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Kjære Strasa, Mange faktorer påvirker fordøyelsen inkludert hva vi spiser og drikker, medikamenter, tarmfloraen og psykiske faktorer som stress. Når det gjelder soppvekst i tarmen, er det riktig at det kan sees etter antibiotikabruk. For å bedre tilstanden kan man styrke hele tarmfloraen med å tilføre melkesyrebakterier og unngå visse matvarer samt eventuelt bruke soppdrepende midler. Det er riktig at det kan være vanskelig å måle hvorvidt det er sopp i tarmen eller ikke og mange behandlere bruker derfor et spørreskjema for å kartlegge symptomene. Deretter anbefaler mange en diett og senere et provokasjonsmåltid for å kontrollere mistanken. Den norske legen Heiko Santelmann har gjort undersøkelser på dette området som bl.a. er publisert i et legetidsskrift for allmennpraktikere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44245-overaktiv-mage-eller-tarmer/#findComment-167150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.